Review: WWE 2K14 PlayStation 3

De WWE- en WWF-games waren altijd in de handen van THQ. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, is deze uitgever eind vorig jaar failliet gegaan. Hierdoor lag de serie op straat. In februari van dit jaar heeft 2K Sports de serie van de straat geplukt. Hierdoor gaat de gameserie nu onder de WWE 2K-naam verder. Vorige week verscheen de eerste game onder de naam van 2K, namelijk WWE 2K14. Ik ben met deze game aan de slag gegaan.

Hoe het allemaal begon

De grootste focus van deze game ligt op de nieuwe '30 Years of WrestleMania'-modus. Volgend jaar zal de WrestleMania namelijk voor de dertigste keer worden georganiseerd. In deze modus kan je de hoogtepunten van de afgelopen 29 jaargangen opnieuw beleven. In totaal zijn er meer dan 45 wedstrijden te spelen, waaronder Hulk Hogan tegen Andr' the Giant uit WrestleMania III en The Rock tegen John Cena uit WrestleMania XXVIII. Voor de echte fans zullen deze matches ontzettend leuk zijn om opnieuw te beleven, terwijl het voor anderen juist een mooie geschiedenisles is.

Deze matches hebben best veel aandacht gekregen van ontwikkelaar Yuke's. Er is namelijk van alles aan gedaan om deze matches zoveel mogelijk op de echte matches te laten lijken. De opkomsten van de vechters zijn haast identiek en ook alle logo's en lettertypes zien er hetzelfde uit. Daarnaast bevat het beeld een filter om de matches er als vroeger uit te laten zien.

De matches van vroeger zijn vooral memorabel geworden door de verschillende hoogtepunten. Ook deze kan je naspelen. Elke match bevat een hoofddoel dat je moet voltooien, wat er meestal op neerkomt dat je moet winnen. Daarnaast zijn er enkele historische objectives die je kunt voltooien, waarmee je veel extra's vrijspeelt. Hierbij kan je denken aan het uitvoeren van een bepaalde move op een bepaalde positie. Wanneer je dit doet, zal er een kleine cutscene afspelen die uiteraard gebaseerd is op het hoogtepunt uit de echte wedstrijd. Ik vond het erg tof om deze momenten na te spelen en ik wilde ook niet doorgaan naar de volgende wedstrijd totdat ik alle objectives had voltooid.

Ondernemer

Een andere nieuwe modus speelt zich ook in WrestleMania af en heet The Streak. Deze modus staat in het teken van The Undertaker, die al 21 wedstijden op rij ongeslagen is. Je kan ervoor kiezen om het tegen hem op te nemen, of om met hem een zo lang mogelijk overwinningsreeks te maken. Wees wel gewaarschuwd wanneer je het tegen hem op gaat nemen, want je wint echt niet zomaar van hem. Wanneer je zelf met The Undertaker speelt, is het gelukkig een stuk makkelijker. Dat mag ook wel, want nu moet je het achter elkaar tegen andere vechters opnemen. Wanneer je iemand hebt verslagen, komt direct daarna de volgende in de ring.

WWE Universe

De WWE Universe-modus keert ook weer terug in deze game. Hier kan je een carrière gaan maken met elke week een nieuw gevecht. Het is mogelijk om hier van alles aan te passen, zoals teams, karakters, titels, rivalen, de line-up en nog veel meer. Af en toe zullen er ook speciale evenementen zijn, zoals Money in the Bank en King of the Ring. Deze modus kent werkelijk geen einde en kan je blijven spelen.

Gameplay

Genoeg gepraat over de verschillende modi, want het gaat natuurlijk om de gameplay. Nu heb ik WWE '13 niet gespeeld, dus kan ik deze game hier niet mee vergelijken. Wel heb ik een behoorlijke tijd in WWE '12 gestopt. Desondanks is er qua gameplay in WWE 2K14 niet heel veel veranderd. Dit hoeft niet erg te zijn, want WWE '12 speelde ook al heel erg lekker en was gemakkelijk op te pakken. Iets wat me wel opviel is dat de reversals zijn aangepast. Reversals kan je gebruiken om de aanvallen van je tegenstanders te counteren. Wanneer je dit doet, heeft je tegenstander ook weer de mogelijkheid om een reversal uit te voeren. In voorgaande delen kon je zo goed als oneindig deze reversals achter elkaar uitvoeren. Deze keer is dat gelukkig niet meer zo, want na twee of drie reversals houdt het op.

Wat ik wel heel erg jammer vind, is dat de animaties er nog steeds erg lomp uitzien. De moves gaan niet vloeiend over, waardoor het er heel erg houterig en klunzig uitziet. Ook vindt er weer een hoop geschuif plaats aan de rand van de ring. Wanneer je iemand bijvoorbeeld achterover gooit terwijl je aan de rand van de ring staat, schuif je eerst een heel stuk naar het midden van de ring, omdat de ander anders niet binnen de ring belandt. Ook de collisions kloppen niet helemaal. Wanneer er volgend jaar een next-genversie komt, dan hoop ik toch echt dat hier iets aan wordt gedaan.

Superman als worstelaar

WWE 2K14 bevat ook dit jaar weer extreem veel customizationmogelijkheden. Zo kan je weer helemaal je eigen fighter maken. De mogelijkheden hierin zijn eindeloos en werkelijk alles lijkt weer mogelijk. De fighters die je maakt kan je uploaden, zodat iedereen er mee kan vechten. Online heb ik al veel waanzinnige creaties gezien, zoals Superman, Batman, Mario en Charizard (bekijk deze video om nog veel meer creaties te zien). Naast het maken van je karakter kan je ook nog eigen openingen, moves, arena's, logo's, verhalen en nog veel meer creëren en delen. Op deze game raak je nooit uitgekeken.

Het eindoordeel van Justin Meijer

WWE 2K14 is wederom een enorm vette worstelgame geworden. De 30 Years of WrestleMania-modus is een erg leuke toevoeging aan de game. Deze modus is ook nog eens goed uitgewerkt en doet heel erg aan de wedstrijden van vroeger denken. Daarnaast zijn er nog genoeg andere modi en type wedstrijden waar je je mee kunt vermaken. En als dat nog niet genoeg is, dan kan je zelf nog genoeg dingen creëren of downloaden van anderen. De mogelijkheden hierin zijn werkelijk oneindig. Ook speelt de game weer lekker weg, maar de animaties zien er nog steeds niet vloeiend uit. Laten we hopen dat dit volgend jaar veel beter zal zijn met mogelijk een next-genversie. Dan zou deze game namelijk echt perfect zijn!

• 30 Years of WrestleMania
  • Veel content
  • Speelt lekker