Review: Yoshi's New Island Nintendo 3DS

Yoshiiiiiii! Onze zachtaardige drakenhelden zijn eindelijk weer eens terug in een nieuw platformavontuur, en deze keer in een queeste met diepte op de 3DS. Dat wordt in ieder geval weer veel vijanden veranderen in groen gestippelde eieren om er vervolgens mee te gooien, sputteren door de lucht en helaas ook geregeld een gillende baby redden.

Yoshi's History

Dit is pas het vierde avontuur waarbij onze groene held met zijn bonte kornuiten de hoofdpersoon is, en niet ondergeschikt is aan die kleine Italiaanse snorrenmannetjes die zo nodig de meeste aandacht willen. Het eerste avontuur waarbij het om Yoshi ging was op de SNES met Super Mario World 2: Yoshi's Island. Dit is een geniale game die vandaag de dag nog steeds bij mij te boek staat als 'n van de beste platformgames ooit, ook al was de world map lineair in verhouding tot Super Mario World. Toen kwam Yoshi's Story uit op de N64, een rare game die zowel heel leuk is als heel stom tegelijk. Daarna verscheen op de DS Yoshi's Island DS, en tja, leuk spel hoor, maar bij lange na niet zo goed als de originele, waardoor deze erg tegenviel. En dan nu eindelijk na ruim vijftien jaar is er een nieuwe hoop aan de blije horizon: Yoshi's New Island. Hoe nieuw zal het zijn?

Yoshi's Retro Island

Dat Yoshi's New Island niet te nieuw is blijkt al in het eerste level. De sfeer en stijl van de allereerste Yoshi's Island vliegt op je af als een lading kleurrijke spekjes van herkenning. Dit wordt zo gaaf! En dat is het ook, vooral de eerste paar levels bracht ik door in een trance van retro bliss. De muziek is wel een tandje minder, maar nog steeds leuk. Verder is het grafisch weer helemaal de mooie kinderboekenstijl die we gewend zijn. Het leukste vond ik in eerste instantie wel dat Yoshi weer kan transformeren in allerlei voertuigen en voorwerpen bij bepaalde stukken in een level. Dit was sinds de originele Yoshi's Island iets wat niet meer was voorgekomen. De stukken spelen echter met motion controls. Het werkt, maar het is niet iets waar je op ligt te wachten wanneer je nog even vanuit je bedje een paar levels wilt spelen voor het slapen gaan.

Zelfde helden, zelfde boeven

Het verhaal is praktisch hetzelfde als de andere delen dat Kamek weer de baby's Mario en Luigi probeert te ontvoeren uit de snavel van een ooievaar. Nu komen de babyhelden in wording terecht op een vaag nieuw zwevend eiland. Dit in de vorm van een ei, wat in de Nederlandse taal dit extra gevat maakt natuurlijk. Baby Mario komt terecht tussen de Yoshi's, en Baby Luigi wordt door Kamek meegenomen. Aan Yoshi de taak om Baby Mario weer bij Luigi te brengen, en Kamek alsmede Baby Bowser een lesje te leren. Elke wereld heeft als eindbaas een door Kamek tot reus gemaakt klein beest. Dit was ook al zo met het eerste deel, en op zich niets nieuws dus, maar blijft leuk, want de bazen zijn supervet.

Yoshi's New Island is weer een heel vette platformgame met onze groene drakenvriend. De game is heel erg hetzelfde gemaakt als de originele Yoshi's Island, en dat is echt een slimme keuze geweest. Afgezien van de motion controls en de hele simpele two player minigamemodus zijn er weinig nieuwe game-elementen. Dat is ook niet echt nodig, want de originele game had er ook al genoeg met de eiergooipuzzels, minigames en diversiteit in leveldesign. Het is wel, om heel eerlijk te zijn, toch niet zo goed als het origineel. De muziek is wat minder, en het verschil in leveldesign en stijl is ook minder divers. Wel speelt alles superlekker en is het een feestje om rond te lopen met Yoshi, al moet je niet die baby verliezen, want dat blijft een panische bedoeling waar je geen zin in hebt. Al met al is Yoshi's New Island dus niet erg vernieuwend, maar wel een nieuw avontuur voor Yoshi, en het is er eentje die ik met plezier beleef.

• Yoshi!
  • Afwisselende gameplay
  • Grafisch erg gaaf