Review: Sniper: Ghost Warrior Pc
Ik bevind mij halverwege een rotswand, op een klein richeltje waar ik net op m'n buik op kan liggen. Ik ben bedekt met bladeren, en door mijn camouflagepak ben ik 'n met de omgeving. Ik leg aan, en kijk door m'n scope. De target is in het vizier. Wind staat de juiste kant op. Ik adem in, en houd het vast. Wanneer ik uitadem haal ik rustig de trigger over, en de target valt binnen enkele milliseconden dood neer. Ik verlaat mijn snipersholletje, ongestoord door alle commotie onder me. Zo snel als dat het ging, is het over.
Eco-tourist
Sniper: Ghost Warrior is een spel geheel gefixeerd op sniping, waarbij je ongezien vanaf een afstand je targets moet neerschieten. Het heeft amper een achtergrondverhaal. Er is in een bananenrepubliek een revolutie aan de gang, en jij moet de belangrijke targets neerknallen. Thats it! De graphics zijn fantastisch. Het speelt zich allemaal af in een weelderige jungle, waar elke eco-toerist van ligt te dromen. Maar dat is het dan ook. Er is alleen maar jungle. Ik zou graag een missie hebben gezien met een urban omgeving. Maar wat betreft de graphics valt er weinig te klagen.
Bloederige headshots
De slow-motion headshots zijn super en bloederig, maar alles wat geen headshot geeft is choppy en slecht. De vijanden reageren niet anders naar een schot in hun been, of een schot in hun torso. Het enige wat een andere reactie geeft zijn headshots. In het begin was dit moeilijk te behappen. Ik verwachtte dat als ik iemand in z'n been zou schieten, hij in ieder geval zou vallen, of misschien zou proberen weg te kruipen. Dit is niet het geval. Een schot in het been is meestal dodelijk, en wanneer het niet dodelijk is wordt het schot ook gewoon genegeerd.
Ik houd ongelofelijk veel van die oude Tom Clancy spellen, waarin je een maat had die je strategisch kon positioneren om samen een perfecte hinderlaag te leggen. In dit spel heb je ook een partner, maar helaas kan je hem geen instructies geven. Hij is gewoon aanwezig, en dat kan goed zijn. Maar ook slecht. Soms schiet hij op vijanden, maar meestal begint hij gewoon te rennen en laat hij je achter om met de vijanden te vechten.
Terug naar het snipen, want daar gaat het spel om. Het snipen is echt goed gedaan, en zoals ik zei, wanneer je een headshot plaatst krijg je een kleine in-game cinematic bullet-cam. De camera volgt de kogel vanaf de loop, recht naar het exploderende hoofd van je tegenstander. Dit is waarschijnlijk het beste van het hele spel.
Matige kunstmatige intelligentie
De AI van je vijanden is erg simpel, en wat ze doen is nog simpeler. Meestal staat een vijand maar gewoon ergens, losjes naar je te schieten. Het is erg onrealistisch dat er niemand dekking probeert te zoeken wanneer er een freaking sniper bezig is. Naast dit is de AI ook super scherp op bepaalde momenten. In het spel moet je proberen om niet gezien te worden, en dit is verrekte moeilijk. Ik dacht eerst dat het een bug was wanneer een tegenstander op 150 meter afstand m'n silenced pistol hoorde afgaan. Maar toen het voor de tweede, derde en vierde keer gebeurde bleek het niet zo te zijn. Echt, retemoeilijk om sneaky te zijn in dit spel, en dat is toch wel de bedoeling.
Het eindoordeel van Robin Barendsen
Sniper: Ghost Warrior heeft wel een paar glitches, meestal in de interactie tussen NPC's en de omgeving. Dit alles geeft mij het gevoel dat dit spel gewoon nog niet af is, en dat het te vroeg op de markt is gekomen. Toch heb het als sniper erg naar m'n zin gehad, op momenten dat ik even geen irritaties of technische missers tegen kwam. En je kunt je afvragen of dat de bedoeling is bij het spelen van een game.
- Voldoende
- Goede graphics
- Goed concept
- Veel glitches
- Slechte uitvoering
- Een 'niet af' gevoel
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
City Interactive
Uitgever:
Bandai Namco
Release:
2 juli 2010
Reviewscore:
Platforms: