Review
Review: Spelunky Xbox 360
20 juli 2012Ik ben dol op games die mijn behendigheid uitdagen. Helaas zijn de games die tegenwoordig uitkomen vaak redelijk makkelijk. Met de komst van Spelunky op...
Ruim een jaar geleden verscheen de HD-versie van Spelunky voor de Xbox 360. Ik was enorm onder de indruk van deze game, en gaf het dan ook vijf sterren. Uiteindelijk behoorde Spelunky bij mijn vijf favoriete games van 2012! De game verscheen eerder deze maand al voor de pc en is nu ook beschikbaar voor de PlayStation 3 en de PlayStation Vita. Ik kijk al lang uit naar een portable versie van Spelunky, en ik was dan ook erg blij om een reviewcode van de PlayStation Vita-versie te mogen ontvangen. Is het ontwikkelaar Mossmouth gelukt om deze game goed werkend te krijgen op een handheld?
In Spelunky speel je met een avonturier die op jacht is naar een grote schat. Om deze schat te bereiken, moet je vier moeilijke werelden overleven. Als eerste moet je een mijn overleven met onder andere spinnen en vleermuizen. Vervolgens kom je in een Jungle met Tiki Men en aapjes. Hierna volgt een ijswereld met Yeti's en mammoets. Mocht je dat hebben gehaald, dan kom je in de laatste wereld, namelijk de tempel. Hier ontmoet je mummies en Anubis. Aan het einde van de tempel zal je nog een eindbaas moeten verslaan voordat je de schat kunt bereiken.
In theorie kan je de game binnen acht minuten uitspelen (daar is ook een trophy voor). Echter moet je vele tientallen uren hebben gespeeld wil je dit kunnen. Spelunky is namelijk een onwijs moeilijke platformer. Verwacht in het begin dan ook regelmatig dood te gaan. Van elke dood word je wel wijzer. Zo leer je al snel dat het niet verstandig is om een pot kapot te slaan terwijl je er vlak naast staat, aangezien er een vijand in verstopt kan zitten die jou gelijk schade aanricht. Mocht je doodgaan, dan zal je helemaal opnieuw moeten beginnen. Dit betekent echter niet dat je dezelfde levels krijgt. De levels zijn namelijk random generated. Je zal nooit hetzelfde level tegenkomen, dus heeft het helemaal geen zin om levels uit je hoofd te leren. Bij elk level zal je opnieuw moeten nadenken over je plan van aanpak. Ga je bijvoorbeeld een bom verspillen om sneller naar de uitgang te kunnen, of ga je toch voor de moeilijkere route om je bom te besparen?
Nu is er wel een mogelijkheid om in een latere wereld te beginnen. Aan het einde van elke wereld staat namelijk een tunnelman. Hij heeft een paar keer wat spullen nodig om een shortcut voor je te graven. Wanneer je hem alle spullen hebt gegeven die hij nodig heeft, kan je voortaan in die wereld beginnen. Zo kan je de gevaren in de wereld alvast ontdekken, zonder daarvoor helemaal opnieuw te beginnen. Uiteindelijk wil je de game toch van voren af aan uitspelen, omdat je dan veel meer items kan verzamelen en de beloning als je de game dan uitspeelt veel groter is.
Bij het porten van games kan je soms wat gebreken verwachten. Met de PlayStation Vita-versie van Spelunky valt het eigenlijk reuze mee. Zo gebruikt de Xbox 360-versie maar 'n bumper en 'n trigger, dus kon dat gemakkelijk naar de L- en R-knoppen van de Vita worden gezet, en hoefden er geen vreemde fratsen met het achtertouchpad worden uitgevoerd. Grafisch ziet de game er misschien zelfs beter uit dan op de Xbox 360, vanwege het kleinere OLED-scherm. Het voelt haast alsof de game voor de PlayStation Vita is gemaakt! Wel was de framerate af een toe iets minder, maar dat merkte ik nauwelijks.
Uiteraard bevat de game alle patches die al zijn uitgebracht op de Xbox 360. Daarnaast krijg je ook nog eens alle DLC erbij. Nu stelt dit niet zo heel veel voor (8 karakters en 24 arena's voor de multiplayer), maar het is toch mooi meegenomen dat het er bij zit. Dankzij Cross-Buy krijg je bij aankoop van deze game ook nog eens de PlayStation 3-versie en vice versa. Zo kan je thuis lekker op een groot scherm spelen en onderweg op je PlayStation Vita.
Wat ik wel jammer vind, is dat er minder trophies te verdienen zijn dan achievements in de Xbox 360-versie. Ik zie trophies altijd als een extra uitdaging, waardoor ik de game langer blijf spelen dan anders. Ik had dan ook gehoopt op een paar nieuwe trophies. Maar de trophies die te verdienen zijn, zijn hetzelfde als in de Xbox 360-versie, alleen zijn het er nu maar dertien in plaats van twintig.
Spelunky is offline met maximaal vier man in co-op te spelen. Bij de Xbox 360-versie had iedereen hetzelfde scherm, dus moest je bij elkaar blijven. Hierdoor gebeurde het heel vaak dat je elkaar per ongeluk vermoorde. Eigenlijk kon maar 'n iemand al het werk doen, en moest de rest maar een beetje achter diegene aan lopen. Dit zal met de PlayStation Vita-versie niet zo snel meer gebeuren. Aangezien iedereen zijn eigen scherm heeft, hoef je namelijk niet meer bij elkaar in de buurt te blijven. Zo kan iedereen een ander gedeelte van het level verkennen. Het is zelfs mogelijk om de game Cross-Play met de PlayStation 3-versie te spelen. Zo kunnen de mensen zonder PlayStation Vita of de game toch nog meedoen.
Er zijn maar weinig games die ik een jaar na de release nog steeds regelmatig speel, en Spelunky is zo'n game. Nu er eindelijk een portable versie is, kan ik de game overal spelen! Spelunky werkt haast perfect op de PlayStation Vita, afgezien van wat kleine framerateproblemen. Het is een game die je gemakkelijk even tussendoor kunnen spelen. Soms ben je al na tien seconden dood, en andere keren kan je een half uur bezig zijn. Dankzij de random generated levels liggen er altijd nieuwe uitdagingen op je te wachten. Deze game zal ik nog vele tientallen uren gaan spelen!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Mossmouth
Uitgever:
Mossmouth
Release:
4 juli 2012
Gameliner Awards:
Beste game van 2012Reviewscore:
Platforms: