Tales of Graces f Remastered review - Een goed gevuld avontuur
Van de Tales of-serie zijn al vele delen uitgekomen. Ze zijn niet allemaal even succesvol, maar met Tales of Symphonia, Tales of Berseria en Tales of Vesperia heb ik mij aardig wat uurtjes vermaakt. Elke game brengt een groep van verschillende individuen samen die een interessant avontuur beleven. Daarnaast bieden de games een interessant gevechtssysteem dat vermakelijke gevechten oplevert. Tales of Graces is in 2009 op de Wii uitgekomen en Tales of Graces f is in Japan naar de PlayStation 3 (2010) gekomen. Het heeft toen nog twee jaar geduurd, voordat de game onze kant op kwam. Helaas had ik destijds nog geen PlayStation 3 dus dit is één van de Tales games die ik nog nooit heb gespeeld. Gelukkig heeft Bandai Namco een geremasterde versie uitgebracht waardoor ik deze game nu op de PlayStation 5 kan spelen. Of dit wederom een interessant avontuur met vermakelijke gevechten is, kun je lezen in de review van Tales of Graces f Remastered.
Het begint in het verleden
Tales of Graces f Remastered speelt zich af in Ephinea waar je Asbel Lhant volgt die zijn vrienden probeert te beschermen. Je begint het avontuur als een jonge en opstandige Asbel die samen met zijn verlegen broertje Hubert Lhant Hill wil bezoeken. Ondanks het verbod van zijn vader, Lord Aston Lhant, wil hij de bloemen zien die het hele jaar op de heuvel bloeien. Ze vinden daar een meisje met geheugenverlies en nemen haar mee naar het dorp. Hun jeugdvriendin, de ziekelijke Cheria, stelt voor om aan haar grootvader, de butler van Lord Aston, om hulp te vragen. Niemand weet iets over haar en tegen de wensen van zijn vader in neemt hij haar in bescherming. Ook geeft hij haar de naam Sophie. Ondertussen wordt het dorpje bezocht door Prince Richard of Windor en Asbel wil Lhant Hill aan hem laten zien. Samen met Sophie gaan ze het bloemenveld bezoeken en hier spreken ze af om voor altijd vrienden te zijn. Asbel en Sophie keren terug met de prins en zijn vader is zeer ontstemd, omdat Asbel het leven van de prins in gevaar heeft gebracht. Hij krijgt huisarrest en de prins keert terug naar de hoofdstad, Barona, onder begeleiding van Asbels vader en Hubert.
Natuurlijk laat Asbel het hier niet bij zitten en besluit hij om samen met Sophie de prins op te zoeken ondanks het uitdrukkelijke verbod van zijn vader. Cheria is voor een medisch onderzoek ook in de stad en eenmaal samen laat Richard de stad aan hen zien. Ze spreken af om 's nachts de catacomben van het kasteel te verkennen alleen Richard komt niet opdagen. Asbel, Hubert, Cheria en Sophie onderzoeken de catacomben en vinden een bewusteloze prins. Vervolgens worden ze door een mysterieus monster aangevallen en raken ze allemaal gewond. Doordat Sophie haar vrienden wil beschermen, vindt ze de kracht om het monster tegen te houden. Ze verdwijnt na de gebeurtenis en Asbel is terneergeslagen, omdat hij Sophie niet kon beschermen. Asbel komt erachter dat zijn vader Hubert naar een andere stad gaat sturen en na de ruzie die volgt, weigert hij om zijn vader als Lord op te volgen. Hij laat Cheria in het dorp achter en gaat naar de Knight Academy om sterker te worden onder commandant Malik. Zeven jaar later intensiveert het conflict tussen Fendel en Lhant, waardoor Asbel naar Lhant wordt gestuurd waar hij in een hinderlaag loopt. Gelukkig wordt hij gered door een meisje dat wel heel erg lijkt op Sophie.
In het verleden werd het verhaal niet echt gewaardeerd en daar is wel iets voor te zeggen. Asbel is redelijk naïef en dat brengt vele problemen met zich mee. Het idee dat vriendschap alles kan overwinnen is een aardig idee, maar is niet heel realistisch. Daarnaast zie je, zeker als je vaker Tales games of JRPG’s hebt gespeeld, sommige plotwendingen vroegtijdig aankomen. Toch vond ik het een interessante geschiedenis, want waar komt Sophie vandaan en wie is ze? Hoe gaat het met de prins en zal de vriendschap standhouden? Ook zijn de onderlinge verhoudingen tussen Asbel, Hubert en Cheria door de zeven jaren gescheiden door te brengen aardig veranderd. Hubert is niet meer het kleine broertje, maar een intelligente kapitein die niet meer naar zijn grote broer opkijkt. Cheria is niet meer het fragiele, ziekelijke meisje, maar een healer en een getrainde martial artist die nog steeds boos is over Asbels plotselinge vertrek. Sophie weet nog steeds niet wat er gebeurd is en waar ze vandaan komt, maar ze heeft een sterke connectie met Asbel en Richard. Pascal is erg optimistisch en zorgt voor de vrolijke noot. Dit wordt gecontrasteerd door de serieuze Malik en Hubert. Dit geeft een leuke groepsdynamiek waardoor de humoristische en serieuze momenten een goede balans hebben.
Een goed gevuld avontuur
Tales of Graces f Remastered vertelt een verhaal dat aardig lineair is. Je gaat van locatie naar locatie en volgt waar het verhaal je naar leidt. Je kunt de velden wel enigszins verkennen, maar je wordt (zeker in het begin) vaak tegengehouden door onzichtbare barrières. In de velden kom je regelmatig kistjes tegen met geld, items of gear. Ook zijn er weer sparkling points aanwezig waar je verschillende materialen kunt vinden. Daarnaast kom je regelmatig Discovery Points (landmarks) tegen waar je soms ook bijzondere items vindt. Met de Dualize-functie kun je items met elkaar mixen om nieuwe items te verkrijgen. Hierdoor kun je nieuwe gerechten en items creëren of je wapens versterken. Dit geeft je een reden om zoveel mogelijk verschillende items te zoeken om nieuwe items te ontdekken en het is een leuke afleiding. In de Inns vind je de Requests van bewoners. Dit zijn verzoeken om bepaalde items te vinden of creëren voor een beloning en SP. De skits waar de Tales of-serie om bekendstaat zijn ook weer in overvloede aanwezig. Er zijn meer dan vierhonderd skits te vinden. De skits geven meer verdieping door de korte gesprekken tussen twee of meerdere personen. Ze geven soms wat achtergrondinformatie over de omgeving of een gebeurtenis. Soms zijn het grappige of serieuze stukjes waar je de personages beter door leert kennen.
In Tales of Graces f Remastered zijn verschillende Quality of Life-upgrades te vinden. De game ziet er fris uit zeker als je dit vergelijkt met zijn voorgangers op eerdere consoles. Het heeft hierdoor een hoog anime gevoel en is prettig voor de ogen. Het avontuur is ook toegankelijker door de toevoeging van een Destination marker en de Auto-save functie. Daarnaast kun je de gevechten of dungeons overslaan, dashen op de overworld, cutscenes en Skits wegdrukken, na een verloren gevecht het opnieuw proberen en heb je meteen toegang tot Grade Shop waar je normaal eerst de game voor moet uitspelen. Hiermee kun je jezelf een aantal voordelen geven. Je kunt dan denken aan twee of vijf keer meer experience, het vergroten van je inventory en dubbele item drops. Niet alle bonussen zijn meteen in de Grade Shop aanwezig, maar genoeg om je avontuur eenvoudiger te maken. Dit is een fijne toevoeging en geeft je de keuze om de game op je eigen manier te spelen. Het scheelt in ieder geval een playthrough als je voor de platinum gaat. Daarnaast heb je ook toegang tot alle DLC van de uitgever waardoor je de keuze uit heel veel verschillende outfits hebt.
Even wennen, maar zeker vermakelijk
De Tales games hebben vaak een interessant gevechtssysteem waar je van veel technieken gebruik kunt maken. Toch moest ik even wennen aan het Style Shift Linear Motion Battle System, want je kunt alleen in een rechte lijn van een vijand naar voren of naar achteren lopen. Dus je kunt niet vrij in het veld rondlopen of om een vijand heen lopen. Gelukkig is er wel een sidestep waardoor je jezelf naast of achter de vijand kunt plaatsen. Asbel maakt gebruik van sheathed sword en drawn sword techniques en heeft toegang tot zijn A-Arte waar de Physical Attack stat de schade bepaalt en zijn B-Arte waarbij de Cryas Attack (magic) de hoogte van de schade bepaalt. Je kunt de Artes aan verschillende knoppen toewijzen en je hebt beschikking over CC-points (Chain Capacity) die bepalen hoeveel Artes je achter elkaar kunt gebruiken. Je kunt ook verdedigen waardoor je een deel van de schade reduceert en door deze knop in te houden krijg je een blauwe, groene of rode aura waardoor de kans op een critical toeneemt, je niet gestaggerd kunt worden tijdens een Arte of je door de verdediging van de vijand kunt breken. Tijdens de gevechten kun je items gebruiken, je Artes wisselen en tussen actieve teamgenoten wisselen, zodat je altijd de beste strategie kunt bepalen.
De bekende Titles uit de serie zijn ook weer terug met weer een andere invulling. Bij elke Title horen een aantal technieken en stat-boosts die je kunt vrijspelen door vijanden te verslaan. Sommige Titles verdien je door te vechten, te levelen of de wereld te verkennen. Je hebt in het begin maar toegang tot enkele, maar dit loopt op naar meer dan honderd. Deze invulling deed mij enigszins denken aan Final Fantasy VI waar je met de Espers op een vergelijkbare manier sterker wordt. Als je vijanden aanvalt, ontwijkt, verdedigt of wordt aangevallen, wordt het blauwe gedeelte van de Eleth Gauge gevuld. Hierdoor krijg je toegang tot de Eleth Burst waardoor je een korte periode onbeperkt Artes kunt gebruiken en toegang tot een special Arte krijgt. Let wel op, want als het rode gedeelte van de Gauge gevuld is, kunnen de vijanden hetzelfde doen. In de Eleth Mixer kun je gerechten, items en boeken plaatsen die je enkele voordelen kunnen opleveren. De geplaatste gerechten healen je tijdens of na de gevechten, de geplaatste items worden gereproduceerd en de Spell Books zorgen voor verschillende buffs. De Mixer gebruikt Eleth waardoor de items niet verbruikt worden en deze kun je voor een prijs bij de Inns en Shops bijvullen. Het kost even tijd om alles in de vingers te krijgen, maar het zorgt ook voor vermakelijke gevechten die niet snel vervelen.
Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis
Tales of Graces f Remastered heeft een interessant verhaal ondanks de naïeve houding van Asbel en de enigszins voorspelbare plotwendingen. Het mysterie rond Sophie maakt nieuwsgierig en doordat de vriendengroep elkaar zeven jaar niet gesproken heeft zijn er spanningen. Dit zorgt voor interessante ontwikkelingen die het verhaal meer diepgang geven. Dat geldt ook voor de vele Skits die daarnaast ook vermakelijk kunnen zijn. Het gevechtssysteem is even wennen, maar biedt genoeg opties om je een lange tijd te vermaken. De geremasterde versie ziet er geweldig uit en de andere Quality of Life upgrades maken de game voor iedereen toegankelijk. Tales of Graces f Remastered is zeker de moeite waard en gaat zeker nog voor uren vermaak zorgen.
- Uitmuntend
- Verhaal maakt nieuwsgierig
- De onderlinge relaties zorgen voor spanning en humor
- De gevechten zijn vermakelijk
- Verschillende Titles en Artes
- De vele Skits
- Gevechtssysteem is even wennen
- Het verhaal is aardig lineair
Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Ontwikkelaar:
TOSE
Uitgever:
Bandai Namco
Release:
17 januari 2025
Reviewscore:
Platforms: