Review: Tales of Symphonia Remastered - een sterke JRPG PlayStation 4

Geplaatst: 15 februari 2023 16:00

Tales of Symphonia is een action JRPG uit 2004 die ontwikkeld is door Namco Tales Studio. De game is oorspronkelijk uitgekomen voor de GameCube (2004), maar is later ook op de PlayStation 2 uitgekomen. Het vijfde deel in de Tales-serie werd destijds goed ontvangen en volgens de fans van de Tales-serie is dit één van de beste delen. Tales of Symphonia Remastered wordt op 17 februari uitgebracht en biedt verbeterde graphics, character models en omgevingen, maar biedt geen nieuwe extra content. Wel heb je toegang tot alle extra content die in het verleden uitgekomen is zoals nieuwe outfits, Mystic Arts, Compound Unison attacks en de mogelijkheid om te wisselen tussen Engelse en Japanse stemmen. In de review van Tales of Symphonia Remastered kun je lezen of deze versie de moeite waard is.

We gaan de wereld weer redden

Zoals in de meeste JRPG’s is de wereld in een slechte staat en zo ook in Tales of Symphonia. Colette is The Chosen One die de wereld moet regenereren door de krachten van verschillende spirits te verkrijgen en in een engel te veranderen. Hierdoor wordt de wereld van nieuwe mana voorzien. Zij moet hiervoor de wereld doorkruisen op zoek naar de vijf tempels van deze spirits. Colette wordt bijgestaan door professor Raine en een huurling genaamd Kratos. Raine is de lerares van Colette en haar jeugdvrienden Lloyd en Genis (broertje van Raine). Lloyd is een vondeling en opgevoed door de dwerg, Dirk. Hij leidt een vredig leven en gaat vaak samen met zijn beste vriend Genis vaak op avontuur uit. Beiden willen Colette vergezellen op haar tocht, maar zij worden te jong geacht. Omdat Lloyd en Genis een inschattingsfout maken, worden zij uit het dorp verbannen. Dit stelt hen in staat om zich bij de groep van Colette te voegen. Vervolgens gaan ze op pad om Sylvarant te regenereren. Ondertussen word je door de meeste personen geprezen, maar het valt ook op dat je regelmatig door een huurmoordenaar wordt aangevallen die de Chosen One wil stoppen.

De personages bestaan wel uit de bekende stereotypen. Lloyd is een optimistische jongen die niet geeft om de details, maar wel om zijn vrienden. Hij reageert vaak impulsief en is niet van de boekenkennis. Colette is de vriendelijke, maar onhandige uitverkorene. Genis is een jong genie, maar ook de beste vriend van Lloyd. Raine is de erudiete professor die echt warm loopt voor archeologie en Kratos is de stille, maar ervaren en strenge huurling. Dit zorgt wel weer voor de nodige komische situaties als Lloyd iets weer eens niet begrijpt, Kratos Lloyd streng toespreekt of Raine erg blij wordt van nieuwe informatie. Ook hebben de nieuwe teamgenoten die je later tegenkomt een vergelijkbare eigenschap (Zelos is bijvoorbeeld een charmeur). Het zorgt voor de herkenbare humor die je meer in JRPG’s tegenkomt. Je moet er wel van houden, maar meestal vind ik het vermakelijk.

Tales of Symphonia Remastered start redelijk lineair. Het verhaal begint als een gewone RPG waar je met Lloyd, Colette en de rest van de ene naar de andere plaats gaat om Colette’s lotsbestemming te vervullen. Je kunt de plaatsen die je bezoekt en de omgeving wel verkennen, maar soms kom je opeens veel sterkere vijanden tegen en is het verstandig hiermee te wachten. In het begin ben je dus aardig gebonden aan het verhaal, maar als je eenmaal wat verder komt in het verhaal, krijg je meer vrijheid door andere vervoersmiddelen en kun je de wereld vrijer onderzoeken om bijvoorbeeld te zoeken naar betere uitrusting. Het helpt ook dat je dan wat sterker bent en minder snel door sterkere vijanden verrast wordt. Dan is het soms ook verstandig om even langer te blijven hangen om bepaalde sidequests te doen en sommige skits te zien, want die blijven niet altijd beschikbaar naarmate het verhaal vordert.

Tales of Symphonia Remastered1

Serieuze thema’s ondanks anime-jasje

Wat begint als een simpele queeste verandert in een groots avontuur dat je minimaal veertig uur kost om uit te spelen. Op het moment dat je denkt te weten hoe de vork in de steel zit, wordt dit weer veranderd door een nieuwe plottwist waardoor verraad aan het licht komt of iets nieuws wordt onthuld dat weer een heel nieuw licht op de zaak werpt. Zo zijn er situaties waar je het tegen een vijand hebt moeten opnemen die later door een veranderde situatie opeens aan jouw kant vecht. De scheidslijn tussen goed en kwaad is soms dun en moeilijk te herkennen. Het valt dan ook op dat Tales of Symphonia een aardig serieuze game is, ondanks het anime-jasje. De game neemt zware thema’s zoals dood door schuld en het misbruiken van mensenlevens onder de loep. Zo hebben verschillende hoofdpersonages hun eigen verleden waar ze zich voor schamen of schuldig over voelen. Lloyd en Genis hebben ook onbedoeld lijden veroorzaakt, omdat Genis nieuwsgierig was en Lloyd zich door zijn emoties liet leiden. Zo heeft elk personage zijn eigen geschiedenis en zie je hoe ze groeien. Dit gaat niet zonder slag of stoot, want de vijanden van onze helden geven niet om mensenlevens waardoor er regelmatig NPC’s doodgaan (wat ook wel verfrissend is, omdat het de game een serieuze lading geeft).

Gelukkig worden de serieuze momenten afgewisseld met de Skits. Dit zijn korte conversaties tussen je teamgenoten over een bepaalde gebeurtenis of over een teamgenoot. Ze zijn volledig optioneel en je hoeft er niet naar te kijken, maar ze bieden wel meer inzicht in het verhaal, de personages en de wereld. Ze verschijnen meestal na belangrijke gebeurtenissen of door het voltooien van een bepaalde activiteit zoals Colette die de honden in de wereld allemaal een naam geeft. Deze Skits kunnen vermakelijk, informatief en soms vervelend zijn. Het zijn er soms wel heel veel achter elkaar. Je kunt ze wel skippen, maar je wilt toch weten wat er aan de hand is, omdat er ook dingen worden verteld uit het verleden van de personages die je anders nooit te weten zou komen. Het helpt je soms ook met het bepalen van je volgende doel en soms zijn ze gewoon grappig en leuk om naar te kijken. Alle personages kunnen ook verschillende Titles verdienen door vijanden te verslaan, het verhaal te volgen en bepaalde activiteiten te verrichtten. Het halen van de Titles is niet alleen leuk, het levert ook nog voordelen op. Als je een Title selecteert, zie je meteen dat dit bepaalde stats verbetert, maar nog belangrijker er bestaat ook een kans dat deze stats een extra boost krijgen als je levelt.

Tales of Symphonia Remastered2

Old school gameplay, maar toch vermakelijk

Tijdens het verkennen van Sylvarant doe je verschillende steden en dungeons aan. Op de wereldmap worden de vijanden als kleine en grote donkere wezens weergegeven. Je hoeft hen niet aan te vallen, maar sommige zijn agressief en zullen vanzelf aanvallen. Het is net zoals in het origineel, maar het had ook wel leuk geweest als dit verschillende modellen van vijanden waren geweest. Dit is namelijk wel het geval in de dungeons waar de vijanden een duidelijke vorm krijgen. In de dungeons vind je verschillende kistjes en moet je naast het vechten tegen vijanden ook puzzels oplossen om verder te geraken. In het begin van je avontuur vind je een ring die kleine vuurballen schiet, maar die ook andere elementen kan absorberen en gebruiken. Het leuke is dat elke dungeon zijn eigen element heeft en de puzzels dus in elke dungeon een nieuw jasje krijgen. Deze puzzels zijn leuk om te doen, al moet je bij sommige wel even goed nadenken. Naast de puzzels kom je genoeg vijanden tegen die je moet uitschakelen om de eindbaas te bereiken.

De gevechten waren destijds een frisse wind, want in plaats van de statische turn-based gevechten kun je naar de vijand toelopen en deze direct aanvallen. Tegenwoordig voelt dit ook redelijk statisch, maar is het een goed battle systeem waarbij je op één lijn met de vijanden staat en op hen af kunt rennen. Je kunt niet om hen heen lopen, maar wel over ze heen springen om ze van de andere kant aan te vallen. Naast je gewone aanvallen heeft elk personage zijn eigen Techs en die worden uitgebreid naarmate je sterker wordt en deze meer gebruikt. Deze aanvallen verbruiken TP die je kunt verdienen door de vijand met je gewone aanval te raken. In Tales of Symphonia maak je gebruik van EX Skills door EX Gems (level 1-4) in slots te plaatsen. Elk personage heeft vier slots en het gebruik van EX Gems bepaalt of de personages Strike of Technical technieken/magic zullen leren. Zo geeft elke EX Gem de keuze uit vier abilities die je altijd kunt wisselen, waardoor je bijvoorbeeld sterker wordt of sneller door de velden kunt lopen. Een EX Gem met een hoger level biedt andere abilities, maar als je geen slot meer vrij hebt, kun je deze alleen gebruiken door een voormalige EX Gem te vernietigen. Daarnaast wordt door het aanvallen van de vijanden ook de Unison Gauge gevuld. Als deze vol is, kun je een Unison Attack op de vijanden loslaten. Alle personages gebruiken dan tegelijk hun eigen techniek (kost geen TP) voor extra schade en als je de juiste combineert, kan er zelfs een nieuwe, extra aanval uit ontstaan. Al heb ik hier nog niet veel geluk mee gehad.

Hoe de personages zich gedragen tijdens de gevechten kun je bepalen door te kiezen uit auto, semi-auto of manual. Met manual kun je de personages zelf besturen, met auto wordt dit overgenomen door de AI en semi-auto zit daar tussenin. Het is wel verstandig om dit af en toe te controleren, want ik kon niet van een bepaalde baas winnen, totdat ik erachter kwam dat Kratos nog op manual stond. Daarnaast kun je ook nog specifieke handelingen kiezen in het Strat menu zoals attack freely, stay in position, do nothing, enzovoort. Toch zijn de verschillende opties wel handig als je met een bepaald personage een vijand wilt uitschakelen of een item wilt stelen, want dan wordt het doelwit niet voortijdig uitgeschakeld door je vrienden. Als je door een gebied met vijanden gaat dat je al gehaald hebt, kun je hem ook op auto zetten, omdat de gevechten je aandacht niet meer nodig hebben. Pas wel op als je dit doet in een gebied met onbekende vijanden, want dat kan weleens voor problemen zorgen. Ook kun je alle Techs aan- of uitzetten, zodat je zelf kunt bepalen waarmee je teamgenoten de vijanden aanvallen. De AI is redelijk goed en je teamgenoten helpen je ook echt tijdens de gevechten. Na het gevecht kun je, als je de juiste ingrediënten in je bezit hebt, een maaltijd koken die iets van je HP/TP herstellen of status (poison) genezen. Hiermee bespaar je niet alleen op het gebruik van je herstel items (waar je maar twintig van ieder bij je kunt dragen), maar is het zeker handig als je zonder pauze om te herstellen of te saven opeens een tweede of derde gevecht moet aangaan.

Tales of Symphonia Remastered3

De rest en nog twee kleine problemen

Tals of Symphonia zag er al goed uit in de cell-shaded stijl, maar de remasterde versie is net een moderne tekenfilm. Zeer scherp en helder. De soundtrack ondersteunt het verhaal en de scenes, maar vind ik verder niet spectaculair. Je kunt gelukkig kiezen tussen Engelse of Japanse stemmen en dat is fijn, want mijn voorkeur ligt bij de Japanse stemmen. Net zoals bij meerdere Tales-games is het Grade-systeem ook weer aanwezig. Voor elk gevecht krijg je een positieve of negatieve Battle Grade die je tijdens je avontuur opspaart. Dit doet verder niks, maar als je de game hebt uitgespeeld, kun je hiermee voorwerpen kopen om je New Game+ makkelijker of moeilijker te maken. Zo kun je voor de juiste hoeveelheid Grade-points je experience significant vergroten (2x, 3x, 10x), alle gevonden recepten meenemen, dertig in plaats van twintig items bij je dragen en nog veel meer doen om je volgende playthrough te vereenvoudigen.

De game ziet er dus geweldig uit, heeft genoeg content en draait goed, maar toch is de game tijdens mijn sessie drie keer zonder reden gecrasht. Op zich niet erg, maar de game heeft geen auto-save dus je raakt wel al je vooruitgang kwijt en moet je dit weer opnieuw doen. Daarnaast is het niet prettig omdat je er in je achterhoofd toch mee bezig bent. Hierdoor save ik nu na elke actie. Ik hoop dat dit nog gepatcht wordt, want het is een beetje vervelend en zou met een remaster van dit soort oude games niet meer moeten gebeuren. Het zou een perfecte port moeten zijn. Wat ook een beetje jammer is, is dat de game op 30fps draait. Dat zou op zich geen probleem moeten zijn want de game draait goed, maar het origineel op de GameCube draaide op 60fps. Waarom hiervoor gekozen weet ik niet, maar het is vreemd dat de remaster van een game op de next-generation consoles gedowngraded wordt. Vergeet niet dat de Gamecube al twintig jaar oud is en dit wel voor elkaar kreeg. Toch weerhoudt dit mij niet om van Tales of Symphonia Remastered te genieten, want het biedt een traditionele JRPG met een grote wereld, een verhaal met veel plottwisten, veel kistjes, guardians, een hechte groep helden en geschifte vijanden met grootheidswaanzin om je veertig tot tachtig uur mee bezig te houden.

Tales of Symphonia Remastered 1Tales of Symphonia Remastered 1Tales of Symphonia Remastered 1Tales of Symphonia Remastered 1Tales of Symphonia Remastered 1Tales of Symphonia Remastered 1Tales of Symphonia Remastered 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Tales of Symphonia Remastered is een goede JRPG met een interessant verhaal dat door de plottwisten blijft boeien. Ook worden de wat serieuzere thema’s niet gemeden ondanks de vrolijke uitstaling. De game ziet er geweldig uit en doet denken aan een anime vanwege de cell-shaded stijl. De gevechten zijn leuk om te doen, maar wel even wennen omdat het systeem toch een beetje gedateerd aanvoelt. Toch is het geen straf om met je team de vijanden uit te schakelen. Sommige eindbazen vereisen wat meer strategie, maar het wordt op normaal nooit echt heel moeilijk. Je hebt genoeg Techs tot je beschikking en kunt met elk personages spelen, al heeft Lloyd wel mijn voorkeur. Wel jammer dat de game drie keer zonder reden crashte en dat hij niet zoals het origineel op de GameCube op 60fps draait. Daarnaast vind ik het jammer dat er niet meer extra content is toegevoegd zoals art en character models, maar voor fans van de Tales-serie en voor fans van semi old school JRPG’s is het zeker een aanrader.

    Goed
  • Old school JRPG
  • Verhaal met veel plottwists
  • Serieus thema's
  • Leuke en soms uitdagende gevechten
  • Techs en EX Skills
  • Skits en Titles
  • Drie onverwachte crashes
  • Draait alleen op 30 fps
  • Had wel wat extra content kunnen krijgen
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Tales of Symphonia Remastered

Series

-

Uitgever

Bandai Namco

Reviewscore

Platforms

PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series

Releasewindow

17 februari 2023

Ontwikkelaar

Bandai Namco Studios

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord