Trailer
Neon-noir politiegame The Precinct arriveert in mei
29 maart 2025Trek in een neon-noir sandbox-politiegame vol actie? The Precinct arriveert met loeiende sirenes op de crimescene in mei. Check hier de nieuwe...
Dat gamers het dolletjes vinden om de digitale crimineel uit te hangen, dat mag geen geheim meer zijn. Hele franchises leunen op het idee van de recidivist uithangen. Neem het immens populaire Grand Theft Auto, waarvan het zesde deel - GTA VI - waarschijnlijk weer een record of twee gaat breken. Maar hoe geïnteresseerd is men in het idee van digitale wetshandhaving? Een soort reverse GTA, om het maar een naam te geven? Daar probeert het vijfkoppige ontwikkelteam van Fallen Tree Games achter te komen met diens politiegame The Precinct.

Averno City, 1983. Hartstikke mooi jaar om in geboren te worden (ik spreek uit ervaring) maar een minder mooi jaar om je bij de ACPD te voegen. Tenminste, als je had gehoopt dat je rustig in je job kon rollen. Maak kennis met Nick Cordell Jr., nog nat achter de oren op het gebied van wetshandhaving maar verre van onbekend met de ellende die Averno City dagelijks produceert. Criminaliteit heeft Nicks leven behoorlijk gevormd. Sinds zijn vader werd vermoord, zet Nick alles op alles om het mysterie rondom zijn vaders dood op te lossen. En hoe kun je dat beter bewerkstellingen dan door je bij de mannen in blauw te voegen?
Maar ja, je stapt niet zomaar een politiebureau binnen om meteen toegang te krijgen tot alle resources. Je bent een rookie en geniet dus uitsluitend rookie privileges. Ervaring opdoen is de enige manier om jezelf op te werken van simpele beat cop tot wel gerespecteerde agent. En dat betekent dat je onderaan de ladder moet beginnen. In het geval van The Precinct betekent het dat je begint met de simpelste klus: een zwaar gewapende bankoverval. Vermoedelijk omdat GTA 5 daar ook mee begon. Mocht je dat tot een goed eind brengen en je dienst afsluiten met het door God gegeven aantal gaten in je lichaam, dan mag je doorstromen en parkeerboetes gaan schrijven. Of iets anders bureaucratisch.
Gelukkig hoef je dat niet alleen te doen. De ACPD is namelijk zo vrij geweest om je aan een partner te linken die aan je kleeft als een vlieg op een koeienvlaai (als hij daar zin in heeft). Je AI-aangestuurde politiebuddy leert je allereerst de kneepjes van het vak. Zo legt 'ie met een lekker cliché - maar nooit storend - gumshoe accent uit waarvoor je parkeerboetes mag schrijven en hoe je dat aanpakt, wat de standaard procedure is wanneer je iemand staande houdt en hoe je eventueel om versterking vraagt wanneer zaken uit de klauwen dreigen te lopen. Want dat is het ding in Averno City. Zelfs een simpele aanhouding kan uitmonden in een geweldsdelict waarbij jouw inschattingsvermogen het verschil kan maken tussen terugkeren in je patrouillewagen of terugkeren in een lijkwagen.
Op papier is dit natuurlijk puur goud. Dit reverse GTA-concept staat garant voor non-stop actie en aan de lopende band lekker gevarieerde content. In de praktijk ligt dit net wat anders. Hoewel Fallen Tree Games met The Precinct absoluut z'n best doet om de boel levendig te houden met talloze delicten en een The Riddler-achtige prop hunt, sluipt recidive er helaas wel erg snel in. The Precinct teaset met een 'murder mystery' verhaal vol intrige, waarin bendegeweld en mogelijke corruptie een spil vormen, maar haalt daar enigszins de vaart uit door die verplichte politierondes waarin parkeerbonnen schrijven, snelheidsboetes uitdelen, straatcriminaliteit aanpakken en assistentie verlenen met een SAR-helikopter de boventoon voeren. Dat is prima om de speelduur een beetje te rekken en het verhaal wat uit te smeren. Tot op zekere hoogte is het ook leuk om te zien hoe Averno City de een na de andere straatroof/aanrijding/drugsdeal/vandalisme tijdens je routine op je pad mikt, maar na het zoveelste bonnetje uitschrijven of ID-check uitvoeren kun je jezelf wel gaan afvragen "hoe lang moet ik dit blijven doen?"
Het antwoord daarop varieert van 'lang' tot 'best lang', afhankelijk van je speelwijze. Gedurende elke dienst bouw je XP op en afhankelijk van je zorgvuldigheid of vastberadenheid, scoor je aan het einde van je dienst genoeg XP om op te klimmen in de rangen en je skill tree uit te breiden. Oftewel, hoe meer arrestaties je volgens het boekje uitvoert en hoe meer politieachtervolgingen je succesvol afrondt, des te sneller krijg je toegang tot betere wapens, gevarieerdere ondersteuningsopties en privileges als het vorderen van een burgervoertuig. De nadruk ligt hier op succesvol afronden. Leg je iemand tijdens de arrestatie iets ten laste waar hij of zij zich niet schuldig aan heeft gemaakt, dan snoept The Precinct net zo hard weer XP van je dag quota af. En stiekem wat steekpenningen aannemen om zo illegaal wat XP te farmen, dat zit er in de Precinct niet in. Nu is dat iets waarover Fallen Tree Games behoorlijk transparant is geweest - net als over andere beperkingen - maar het had qua diepgang in het voordeel van The Precinct kunnen werken wanneer er een 'good cop, bad cop' optie in had gezeten. Maar soit. Het is wat het is. Net als de isometrische camera, die wel enigszins te draaien en in te zoomen valt, maar verder geen optie tot beter overzicht biedt.
En dat laatste is soms best jammer, want dat had in sommige gevallen kunnen helpen met het beter uitvoeren van je kerntaken tijdens een arrestatie of onderzoek. Vooral wanneer zaken uit de klauwen zijn gelopen en het plaats delict extra chaotisch achterblijft, helpt het niet wanneer alle interactieve voorwerpen hutjemutje bij elkaar liggen en het lastig wordt om dat ene item te confisqueren of de verdachte ernaast te ondervragen. In het ergste geval weet zelfs de AI niet wat het aan moet met absolute chaos. Meer dan eens moest ik een helikopter achtervolging staken omdat de AI boots on the ground niet bij de verdachte wisten te komen, die letterlijk met de handen omhoog blijft wachten tot de popo's hem bij zijn gecrashte wrak komen wegplukken. Want ja, pas dan is de arrestatie afgerond. En dan is het wel zuur dat je na een tergend lange achtervolging je XP ziet verdampen omdat je de oproep moet afbreken, simpelweg omdat je geen steek verder komt door falende AI.

Over AI gesproken, die van mijn patrouillepartner was ook ietsjes wispelturiger dan me lief was. Hoewel je AI-partner in veel gevallen prima assisteert met het inrekenen van een verdachte wanneer deze netjes blijft stilstaan, bewijst hij zich minder verdienstelijk wanneer iemand op de vlucht slaat. Het zou in zo'n geval fijn zijn wanneer je ervaren collega op zijn minst zorgt voor wat ondersteuning, helemaal wanneer je net iemand anders aan het fouilleren of ondervragen bent. Op zo'n moment verwacht The Precinct dat je on the spot de moeilijke keuze maakt: je eigen verdachte achterlaten om de achtervolging in te zetten - met de kans dat deze zich ook uit de voeten maakt - of accepteren dat de ander is ontkomen. Wederom, het is gokken met XP punten en in de meeste gevallen trek je aan het kortste eind. Dan maar één verdachte in je wagen frommelen en naar het politiebureau escorteren, als je collega tenminste opschiet met instappen.
Maar goed, ergens zou je kunnen beargumenteren dat de aspecten die The Precinct lichtelijk irritant kunnen maken, ook bijdragen aan de immersie. Immers, in het echte leven moet een agent soms ook lastige keuzes maken waarbij ook offers komen kijken. Dat je achteraf dan baalt van de uitkomst - omdat het in jouw ogen niet zo had hoeven aflopen - zal in het echt ook vaak genoeg voorkomen. En dat je dag in, dag uit je rondes moet maken om stukje bij beetje dichter bij een vitaal stuk bewijs te komen, daar heeft de gemiddelde wijkagent naar alle waarschijnlijkheid ook mee te kampen. Die zal er op een gegeven moment ook wel de pee in hebben. Wellicht dat onze Nick Cordell Jr. daarom soms ontiegelijk repetitief overkomt wanneer hij voor de zoveelste keer iemand op z'n rechten moet wijzen of staande moet houden. Het valt niet mee, politieagent zijn.

Aan het einde van de shift is The Precinct best een vermakelijk tussendoortje, waarbij van de speler enigszins wordt verwacht dat hij of zij een lange adem heeft. Averno City barst van de activiteit - zowel legaal als illegaal - en Fallen Tree Games geeft je de progressie in je 'murder mystery' absoluut niet cadeau. Wie een pleurishekel heeft aan het bureaucratische aspect van het politiewerk, zal zijn 'gun and badge' waarschijnlijk vlug inleveren. Pas na tig parkeerbonnen schrijven, straatcriminelen inrekenen en snelheidsduivels aan de kant zetten, mag je aanschuiven bij het meer actievolle werk. Dat een wispelturige AI, een soms tegenwerkende camera en progressie remmende bugs je hier soms ook nog eens van beletten, kan in het ergste geval ook nog eens lijden tot persoonlijke agressie. Maar ja, dat kan je een proces verbaal opleveren.
Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Fallen Tree Games Ltd
Uitgever:
Kwalee
Release:
13 mei 2025
Reviewscore:
Platforms: