Gameliner logo 20 jaar

Anno 117: Pax Romana - Wordt nog beter dan Anno 1800

-

We kunnen Anno zien als een oude franchise van Ubisoft, want in 1998 kwam het eerste deel uit. Sindsdien hebben wel meerdere tijdperken voorbij zien komen. In 1404 zaten we midden in de renaissance van Italië, terwijl 2070 en 2206 ons naar de toekomst brachten. Het laatste deel is Anno 1800 en daar kregen we te maken met de industriële revolutie. De game zelf was ook revolutionair, want Ubisoft heeft de game zes jaar lang ondersteund met updates en uitbreidingen, en de game was beschikbaar voor de consoles. Het werd dus tijd voor een nieuw deel, maar ik had niet verwacht zo enthousiast te worden. Met Anno 117: Pax Romana trekken we namelijk naar het Romeinse Rijk. De vele oorlogen en problemen zijn voorbij en daardoor beginnen we opnieuw met het opbouwen van een rijk. Het is tijd voor het brengen van welvaart, cultuur en handel. Ik mocht al aan de slag met Anno 117: Pax Romana en ben alleen maar enthousiaster geworden.

Anno 117 Pax Romana preview

Tijd om het Romeinse Rijk opnieuw op te bouwen

Het Romeinse Rijk heeft de nodige problemen gehad net voordat jij aan de macht komt in Anno 117: Pax Romana. Het is nu tijd voor vrede, welvaart en gelukkige bewoners en dat mag jij gaan bereiken.  Net zoals in alle voorgaande games begin je met een handvol geld en een compleet leeg eiland. Het eerste wat mij opviel was dat het eiland qua uiterlijk niet zo heel veel verschillende met die uit Anno 1800, maar misschien had ik gewoon minder geluk met mijn starterseiland. Ik miste in ieder geval het mediterrane gevoel. Het is aan jou om enkele huizen voor de eerste bevolkingsgroep te bouwen met direct een visserij en een houthakkerskamp. Om de Liberti tevreden te houden moet je sardines en meelpap leveren, maar ze willen ook graag toegang tot een markt en een taverne. De industriële gebouwen kun je zo ver mogelijk van je stad plaatsen, zolang er maar een warenhuis in de buurt staat. Voor de publieke service gebouwen geldt dat niet. De huizen van de Liberti zullen rondom de markt moeten worden gebouwd. Hetzelfde geldt voor de Vigiles, Cohorts en de Medici wat de Romeinse termen zijn voor de brandweer, politie en het ziekenhuis. Je ziet dus al dat er veel overeenkomsten zijn met de andere games uit de franchise, maar dan in een volledig Romeins jasje. Om nieuwe bevolkingsgroepen aan te trekken zul je eerst de huizen van de Liberti moeten upgraden door te voldoen aan alle eisen. De Plebeians willen vervolgens luxere kleding en bijvoorbeeld brood als voedsel. Zij werken dan ook op andere plekken, waardoor je een combinatie van Plebeians en Liberti nodig hebt om iedereen te onderhouden. Toch hoef je in dit deel niet alle eisen af te vinken en heb je meer vrijheid in het kiezen van de productielijnen. Vis is bijvoorbeeld al genoeg voor de Liberti, maar je kunt ook kiezen om alleen te gaan voor meelpap. Of misschien ga je juist voor allebei.

Ik was voornamelijk een leider met nogal een gat in de hand, want tijdens de preview verloor ik alleen geld en liep ik zelfs in het rood. Je zult dus direct aan de bak moeten met de handel of het voltooien van speciale quests om wat extra geld te verdienen. Mocht dat niet lukken, dan kun je altijd nog een lening afsluiten bij je vriendelijke buren. Als je een goede relatie met de NPC-leiders hebt, dan kun je ook gaan voor handelsverdragen. Dit is handig, want je eiland heeft toegang tot enkele natuurlijke grondstoffen. Hierdoor kun je niet alle productielijnen voltooien en moet je naar andere eilanden afreizen om daar een kolonie te stichten. Je kunt ook besluiten om de missende materialen in te kopen. Ik moet zeggen dat Anno 117: Pax Romana mij direct wist te grijpen. Natuurlijk heb ik al veel ervaring met de voorgaande games, maar de interface voelde ook heel prettig aan tijdens het spelen. Om een klein beetje een beeld te geven staat de minimap linksonder, met daaromheen de grondstoffen die op je eiland te vinden zijn. Met daarbij de knoppen om de tijd sneller te laten gaan en de nachtmodus. Bij de grote balk onder in het scherm heb je de productiegebouwen met daarbij de icoontjes van de bevolkingsgroepen, wat toegang geeft tot hun specifieke benodigdheden. Naast het tempel icoontje staat ook netjes al een icoontje voor alle decoraties, terwijl het totaal van belangrijkste bouwmaterialen in je warenhuis daar onder in een balk worden aangegeven. Je hebt daardoor direct een goed beeld van alle belangrijke informatie en het is eenvoudig om gebouwen te zoeken. Naast dat de interface overzichtelijker is, oogt het ook een stuk strakker. Het past verbazingwekkend genoeg ook goed bij de Romeinse stijl.

Anno 117 Pax Romana preview1

De Romeinen hadden nog meer te bieden

Het mooie aan de Romeinen is dat de godsdienst een belangrijke rol speelde in de samenleving. In de game heeft dit ook daadwerkelijk effect op je stad. Ik mocht in de vroegtijdige versie kiezen uit Mars, Ceres en Neptunus.. Ik besloot om Ceres te kiezen, omdat ze zorgde voor een betere productie van onder andere brood, meelpap en wijn. Daarnaast wonen er meer mensen in een huis, wat betekent meer populatie per oppervlakte. Mars zorgt juist voor een betere productie van sandalen en de troepen hebben meer moraal, en vereisen minder salaris. Neptunus focust op de zee, waardoor productie van vis sneller is en ook schepen sneller worden gemaakt en duurzamer zijn. Je hebt dus meerdere keuzes en ik hoop dat we nog meer goden krijgen. Er zijn nog meer keuzes om te maken, want de bevolkingsgroepen geven niet direct toegang tot alle gebouwen die in de game te vinden zijn. Je krijgt uiteraard direct de productie en publieke gebouwen, maar je kunt dit verder uitbreiden dankzij het onderzoekscentrum. Ik had toegang tot de economische, burgerlijke en militaire categorieën. Aangezien mijn focus lag op de economie en de handel heb ik enkele onderzoeken uit die categorie vrijgespeeld. Hier kun je bijvoorbeeld de volgende upgrade voor het warenhuis selecteren en dat de haven efficiënter werkt. De burgerlijke categorie is eerder gericht op de veiligheid en gezondheid van je stad, waardoor de markt een grotere radius heeft en je toegang krijgt tot waterputten en wachttorens. Een onderzoek duurt al gauw zeventien tot zesentwintig minuten. Op deze manier moet je nog steeds strategische keuzes maken en kun je ondertussen focussen op alle andere systemen van de game. Als je meer kennis genereert dan gaat het uiteindelijk een stuk sneller. Anno: 117 Pax Romana heeft namelijk meerdere attributen, waaronder de populatie, geloof, kennis, gezondheid en gelukzaligheid.

Ik ben al erg enthousiast over deze toevoegingen, maar de aangepaste diagonale wegen zijn bijna het hoogtepunt van de game. In de eerdere Anno games had je lelijke zigzaggende wegen, maar nu krijg je mooie rondingen. Gebouwen en velden kunnen nu ook mooi diagonaal geplaatst worden. Soms zijn het de kleine verbeteringen waar je blij van wordt en dat geldt al helemaal voor een game waarin je ook mooie steden kunt maken. Al vond ik de hoeveelheid bloemen, bomen en standbeelden als decoraties in deze fase wel erg tegenvallen. De Romeinse gebouwen zien er visueel erg goed uit en hebben meer dan genoeg details. Het is daardoor extra leuk dat je in first-person door je eigen stad kunt lopen. Je ziet mensen werken in de productiegebouwen, rondlopen of lekker genieten van hun vrije tijd op de markt of in de taverne. Om je nog wat extra aan het werk te zetten zijn er quests en events waarmee je aan de slag kunt. Zo mocht ik alweer inzoomen op een haven om enkele biervaten aan te klikken. Je krijgt hier handige beloningen voor en dankzij de quests heb je ook wat afwisseling.

Anno 117 Pax Romana Preview 1
Anno 117 Pax Romana Preview 2
Anno 117 Pax Romana Preview 3

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Anno 117: Pax Romana voelt in de kern als een standaard Anno-game. De typische gameplay, waarbij je productielijnen moet opzetten om je bevolking tevreden te houden en nieuwe groepen aan te trekken is nog steeds de basis. Het Romeinse Rijk geeft echter wel toegang tot allerlei nieuwe gameplaysystemen, waardoor er meer diepgang aanwezig is. Goden waren belangrijk voor de Romeinen en daardoor is het een mooie toevoeging dat je zelf een god kunt selecteren. Nu hoop ik wel dat we meerdere goden krijgen voor beide gebieden, want anders is de vrijheid nog wel beperkt. Doordat we nu ook nieuwe gebouwen, verbeteringen en bonussen kunnen onderzoeken, is de opbouw van je stad niet telkens hetzelfde. Het lijkt er dus op dat je in Anno 117: Pax Romana meerdere kanten op kunt. Vooral omdat je zelf kunt bepalen welke goederen je aan de bevolkingsgroepen geeft en rekening moet houden met de andere leiders op de map. Je kunt gaan voor oorlogsvoering of juist focussen op de handel. Het enige waar ik nog graag meer informatie over wil, zijn de verschillende modi in de game zoals een campagne of een creatieve modus. Daarnaast vond ik de decoraties in de vroege versie een beetje karig, maar ik ben dan ook Anno 1800 met de DLC’s gewend. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat Anno 117: Pax Romana onderweg is om een fantastische game te worden en misschien zelfs boven Anno 1800 gaat uitstijgen.

Anno 117: Pax Romana heeft nog geen officiële releasedatum, maar moet ergens in 2025 verschijnen.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Anno 117: Pax Romana

Ontwikkelaar:

Ubisoft

Uitgever:

Ubisoft

Release:

13 november 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord