Drie van die: Beste 2020 games buiten onze reviews

Aangepast: 31 augustus 2023 11:17

De Gameliner Awards zijn in volle gang! Je vraagt je wellicht af waarom bepaalde titels er niet tussen staan, terwijl ze zo geweldig waren. We hanteren een aantal regels en één van die regels is dat de game gereviewed moet zijn op onze site. Hierdoor missen we een aantal toppers, maar geen zorgen. Om ervoor te zorgen dat iedereen gehoord wordt, heb ik hier nog Drie van die geweldige games die we gemist hebben op het gebied van reviews.

Spiritfarer

Toen Spiritfarer voor het eerst werd onthuld, heb ik de game simpelweg laten varen. De trailer liet mij geloven dat het weer een generieke indietitel was, iets wat we onderhand toch wel een stukje minder nodig hebben in gameland. Ik keek echter via YouTube een episode van Zero Punctuation, waar de game ondergesneeuwd werd met complimenten. Dat is iets wat zelden gebeurt tijdens die show en als kers op de taart stond deze game ook nog eens op Xbox Game Pass. Heel voorzichtig drukte ik op installeren, om vervolgens meteen opgeslokt te worden en meer dan vijftig uur van mijn leven kwijt te raken aan deze simulatiegame. Ik wil niet te veel verklappen, omdat Spiritfarer het allerbeste werkt als je er blind ingaat. Maar het verhaal is ontroerend, de gameplay is verslavend en het is vooral erg uniek. Spiritfarer staat bij mij in de boeken als één van de grootste verrassingen van 2020! Doe jezelf een plezier en slinger hem aan wanneer je de kans krijgt. Neem wel wat servetjes mee, mocht je snel last krijgen van zwetende oogballen.

Hades

Supergiant Games heeft altijd al een trackrecord gehad voor sterke indietitels. Ze begonnen met Bastion, maar zijn inmiddels sterk gegroeid als studio zijnde. Hades is het resultaat, een game die werkelijk klopt op elk vlak. Deze roguelike heeft geweldige gameplay, een indrukwekkende visuele stijl en doet iets wat eigenlijk geen enkele roguelike met succes heeft weten te presenteren. Alles draait in Hades namelijk om het verhaal, wat een lastige opgave is in dit altijd veranderende genre. Maar Hades doet het fantastisch en weet ook nog eens een uitstekend verhaal eruit te pompen met memorabele personages en een toffe setting. Zoals ik al beschreef in mijn All I want for Christmas-artikel, ik kan niet wachten om zelf met Hades aan de slag te gaan. Hopelijk sneller, dan later!

Half-Life: Alyx

De enige reden dat deze game niet verschenen is op onze GOTY lijst, is het feit dat niemand van onze redactie in het bezit is van een VR-headset. Erg jammer, ik weet het. Dit wel echter niet zeggen dat Half-Life: Alyx niet de moeite waard is om even aandacht aan te schenken! Sterker nog, deze game is revolutionair geweest op het gebied van VR! Het is wellicht de beste game ooit verschenen op de grond van virtuele realiteit. Half-Life 3 is nog steeds vermist, maar Half-Life: Alyx zorgt ervoor dat de fans van de beroemde serie tenminste wel dit jaar aan de slag konden gaan met een topgame. Nu is de vraag wat Valve's volgende stap is. Of beter nog, hoelang we met z'n allen moeten gaan wachten.

Ja, ik weet dat ik waarschijnlijk op wat lange tenen heb gestaan, omdat ik Fall Guys niet heb meegerekend. Laat ons weten welke games wij niet op onze reviewlijst van 2020 hebben staan, die zeker de moeite waard waren!

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Spiritfarer

-

Thunder Lotus