Drie van die: Redenen waarom Mario + Rabbids Kingdom Battle zo briljant is

Geplaatst:
Aangepast: 13 juli 2018 18:04

Cross-overs. Er zijn talloze franchises die met elkaar gecombineerd worden. Van kleine namen naar grote blockbusters. Veelal zijn het fan-favorites zoals de Engelsen het zo mooi kunnen zeggen. Plus, er zijn maar weinig ontwikkelaars én uitgevers die dit aandurven. Maar wat nou als je twee franchises bij elkaar brengt en een geheel andere kant op gaat qua genre en gameplay dan ooit tevoren? Dat je een koppel creëert nog meer bijzonderder dan Trump en Kim Jong-Un bij elkaar? De megalomane Franse gigant bekend van Rayman, Prince of Persia en voor deze game Raving Rabbids, gooit samen met de eigenwijze wijzen uit het land van de Rijzende Zon Mario en diens kornuiten in de mix. Dit resulteert in het verrassend leuke en bovenal goede Mario + Rabbids Kingdom Battle. Bijna een jaar later is de game nog steeds zo leuk als verfrissend en daarom mijn Drie van die redenen waarom Mario + Rabbids Kingdom Battle zo briljant is.

De game neemt zichzelf niet zo serieus

Nintendo geeft weleens vaker de ontwikkeling van games uit handen onder zeer wakend toezicht van de grootmeester Miyamoto zelve. Maar franchises mixen is toch eigenlijk wel een unicum. Echter lijkt juist de lossere houding van Nintendo, ingezet onder leiding van wijlen Iwata, zijn vruchten af te werpen. Nintendo is namelijk vrij serieus in zijn aanpak en beschermend omtrent diens iconen. En dan heb je Ubisoft. De Fransen staan bekend om hun fantastische cultuur, maar de studio heeft er jaren over moeten doen om de status te bereiken die ze nu hebben. De Rabbids is een uniek hersenspinsel vooral gebaseerd op het gekke en koddige. Deze Raving Rabbids nemen zichzelf niet zo serieus en dit vertaalt zich supergoed door naar deze game. Het verhaal is absurd (hoewel ingeleid met een introfilmpje alsof het van Pixar is) en juist dit is leuk. Het haalt Mario en zijn kompanen uit de comfort zone en mee in het gekke. De Rabbids blazen een frisse wind door Mushroom Kingdom door karikaturen te maken van Nintendo's grote namen. Luigi, Peach, Donkey Kong worden als domme konijnen neergezet. De humor in de wereld is lekker plat en kinderlijk en het moet gezegd worden, de Rabbids stelen toch wel de show en Mario & coâ„¢ acteren goed mee zonder voice acting.

Beiden zijn kleurrijker dan een zak Skittles

De mix van deze twee games is qua stijl eigenlijk heel slim gekozen. Beiden zijn kleurrijk, cartoony en spelen zich af in een kleurrijke, suikerzoete wereld. De felle kleuren spatten van je scherm terwijl je door Mushroom Kingdom wandelt en geven goed weer hoe behendig Ubisoft is met de Snowdrop-engine. Al eerder lieten zij zien dat South Park: The Fractured But Whole al een prima conversie is, maar hun maagden-release was deze game. Zelfs een jaar later is de game verrassend mooi te noemen en houdt het zich goed staande tegen onder andere Super Mario Odyssey. Ook in portable modus ziet de game er goed uit. En hoe stom het ook klinkt, de game lijkt in deze modus soms zelfs dermate goede lichteffecten te vertonen dat het op HDR lijkt. Onze televisie thuis heeft dit niet, dus daarom valt het des te meer op. Tijdens de cutscenes zie je wel dat de Switch geen powerhouse is zoals de Xbox One X of PlayStation 4 Pro. Het goede is dat de cartoony stijl een hele hoop weet te maskeren.

Het zijn iconische franchises in een perfect genre voor de Switch

Partygame of platformer, beiden zijn een goede fit voor de hybride console van Nintendo. Deze genres werken namelijke uitermate goed voor onderweg. Je pakt de game op, hebt hem snel door, en kunt hem zo weer neerleggen indien nodig. Hoe zorg je ervoor dat je dan toch nog iets nieuws op tafel brengt als ontwikkelaar? Simpel: een strategische RPG zoals Final Fantasy Tactics. Gooi daar elementen bij als een open wereld met korte levels en veel momenten waar gesaved wordt, en het is ideaal voor onderweg. De battles zijn eenvoudig in te stappen terwijl ze verspreid door Mushroom Kingdom liggen. De gevechten verlopen turn-based, dus daarmee kan jij het tempo bepalen. Moet ie even op pauze? Toe maar. Wil je met tien minuten een gevecht doorlopen? Kan vaak zat. Het lijkt wel alsof Ubisoft echt in gedachten heeft gehad om dergelijke gameplay zo passend mogelijk te willen maken. In het verleden heb ik weleens Final Fantasy Tactics op de Gameboy Advanced gespeeld, maar zo slim en snel als Mario + Rabbids Kingdom Battle is, maakt het tot een fantastisch spelende verademing in dit genre.

Vanaf vandaag is de grote uitbreiding Donkey Kong Adventure verkrijgbaar. Natuurlijk ga ik direct aan de slag met deze welkome DLC. De review hiervan is binnenkort te vinden op de website!

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure

Series

-

Uitgever

Ubisoft

Reviewscore

Platforms

Nintendo Switch

Releasedatum

26 juni 2018

Ontwikkelaar

Ubisoft

Gameliner Awards

-

Lees meer