Opinion: De 'voordelen' van altijd online

-

De laatste maanden is er een tegengeluid gaande bij zowel journalisten als consumenten die het altijd-online-mechanisme, waarvan de Xbox One gebruik van zou gaan maken, verdedigen met als argument dat een offlineapparaat de vooruitgang remt. Hoewel deze kritische mensen op een vlak gelijk hebben dat het internet de brandstof is geworden voor nieuwe uitvindingen en innovaties, waaronder de App Store, Steam, Desura, GOG.com, Spotify en Netflix, schijnen ze te vergeten waarom dit goede services zijn. Daarnaast hebben ze geen idee of Microsoft noch Sony ons niet een poot gaan uitdraaien, wat ze altijd al hebben gedaan op onlinevlak.

Steam teistert wekelijks meerdere portefeuilles dankzij zijn regelmatige aanbiedingen van top- en indiegames. Deze sales zijn erg winstgevend voor zowel Steam als de publisher. Er hoeft veel minder bètaald te worden voor distributie, en het produceren en bedrukken van schijfjes, doosjes en handleidingen is ook verleden tijd. Hoe ik het zie, is dat wij als consumenten daar direct voordeel van ondervinden bij Steam en andere digitale marktplaatsen die handelen met sales. Het was John Riccitiello, ex-CEO van Electronic Arts, die dit voordeel naar voren bracht bij het introduceren van Electronic Arts haar eigen service, Origin, waarna vervolgens alle nieuwe games voor de volle prijs van € 59,99 digitaal te koop waren. Waar ik Crysis 3 Limited Edition voor veertig euro wist te halen bij retail, was het een overdonderende twintig euro duurder via digitale distributie. Ook oudere games die bij de Origin-catalogus hoorden, waren goedkoper te krijgen bij retail. Microsoft en Sony waren hier niet veel beter in. Ik heb Skate 2 voor € 29,99 aangeschaft uit gemaksredenen, terwijl ik dezelfde game voor tien euro goedkoper in een winkel had kunnen scoren. Dat is niet hoe dit werkt en vanwege dat feit vertrouwen de meeste mensen niet in een altijd-online-oplossing van Microsoft noch Sony.

Hier ook weer een reden waarom we Microsoft niet direct vertrouwen in de oude policy van de Xbox One. Crysis 3 kost in de Xbox LIVE Marketplace een schokkende € 69,99. Even vlug kijken op een van de vele vergelijkingssites en je zult zien dat Crysis 3 retail voor de Xbox voor slechts € 19,99 verkrijgbaar is.

Recentelijk kondigde Valve Steam Family Sharing aan. Dit stelt gebruikers in staat elkaars bibliotheek uit te lenen. De lener kan zo lang mogelijk het spel spelen, als de uitlener maar niet actief is. De lener krijgt een melding als de uitlener actief is en krijgt dan tien minuten de kans om de game zelf te kopen of om de game te saven. Hoewel het niet de ideale oplossing is, wordt er wel een poging gedaan om meer aan onze wensen te voldoen. Dat moet je waarderen in een bedrijf, terwijl Microsoft simpelweg zei dat het gewoon niet mogelijk was. Valve kan het publiek bespelen als een viool, omdat de DRM die zij hebben ons niet bedrukt. Het maakt alles juist makkelijker voor gamers. Journalisten en consumenten kunnen wel zeggen dat Microsoft en Sony dat gaan doen met een altijd-online-systeem, maar Microsoft en Sony moeten zichzelf daarin nog bewijzen, en hun eerste poging was niet indrukwekkend.