Opinion: Geldwolven verzieken de mobiele gamesmarkt

Geplaatst:
Aangepast: 18 februari 2024 16:53

Mobiele games zijn geen echte games. Mobiele games zijn niet leuk. Mobiele games zitten vol met microtransacties. Mobiele games zijn pay-to-win. Zo vaak hoor ik verschillende argumenten over mobiele games en waarom men ze niet speelt of wil spelen. Ik ben echter van mening dat de mobiele gamesmarkt een enorme potentie heeft. Een enorme potentie die nu niet wordt benut, omdat geldwolven de mobiele gamesmarkt verzieken.

Candy Crush1

Mobiele games zijn geen echte games

Mobiele games zijn geen nieuw fenomeen. Al lang voordat onze phones smart waren, kon je games spelen op je mobiele telefoon. Denk bijvoorbeeld aan Snake of Tetris. Toch lijken mobiele games toch een beetje een ondergeschoven kindje in de game-industrie. En dat terwijl er toch veel winst wordt gemaakt op mobiele games. Veel gamers vinden mobiele games namelijk geen 'echte' games en ze vinden mensen die louter op hun smartphone spelen geen 'echte' gamers. Nu is dat natuurlijk onzin, want wie bepaalt er nou of een game een echte game is en of een gamer een echte gamer kan zijn?

Ook is het zo dat het aanbod aan mobiele games niet heel erg denderend is. Ja, het aanbod is groot, maar als het om mobiele games gaat, spreken we toch veelal over kwantiteit boven kwaliteit. Hoe vaak zie je wel niet dat de ene na de andere kloon van een succesvolle game als paddestoelen uit de grond poppen? Hoe vaak zie je wel niet van die rare advertenties voorbijkomen van mobiele games die sprites van bekende titels jatten, in de hoop dat men denkt de originele game in handen te hebben? Mobiele games hebben vooral het stigma dat het vervelende games zijn. Vervelend om te spelen vanwege de microtransacties of de vele reclames die erin zitten en vervelend om mee geconfronteerd te worden vanwege de misleidende reclames die gestolen assets gebruiken of veel interessantere gameplay laten zien dan zo'n game daadwerkelijk heeft. Maar waarom is het zo dat de mobiele gamesmarkt zo ontiegelijk kut is?

Diablo Immortal11

Geld maakt niet gelukkig

Ik ben van mening dat dit komt door de geldwolven die achter deze mobiele games zitten. Uitgevers van mobiele games zien namelijk niets anders dan dollartekentjes in hun ogen wanneer ze de mogelijkheid krijgen om een game voor smartphones uit te geven. Het is ook vooral een psychologisch iets. De drempel om je geld uit te geven aan een microtransactie van een paar euro die je helpt om een pietsie verder te komen in een game ligt voor velen van ons lager dan zestig euro die je neer moet klappen nog voordat je een game kunt opstarten. Dat de kosten in een rap tempo hoog op kunnen lopen als je elke keer een paar euro blijft uitgeven, dat hebben we dan niet zo gauw door. Ook lijkt het vaak alsof je de keuze hebt. Of je geeft geld uit aan een microtransactie, of je kijkt even een paar reclames voor hetzelfde resultaat. Het lijkt daardoor alsof er een free-to-play optie is waarmee je even ver kunt komen zonder te betalen, maar aan de achterkant krijgen de uitgevers ook voor die advertenties gewoon centen binnen.

Eigenlijk is het toch van de zotte dat een mobiele game zo hard gemonetariseerd wordt dat het verkopen van in-game items, skins en powerups belangrijker wordt gevonden dan de daadwerkelijke gameplay. Dat zelfs de gameplay eronder moet lijden? Want als je er even goed over nadenkt, dan is het dus eigenlijk zo dat je je spelers een incomplete ervaring geeft, die ze enkel zelf compleet kunnen maken door je veelvuldig in kleine beetjes te betalen. Afijn, nu zijn er ook games op pc en console die lijden onder het kwaad dat microtransacties heet, maar lang niet zo erg als games op de mobiele markt.

Geld maakt niet gelukkig Pokemon

Gewoon even normaal doen

Eigenlijk is dat heel jammer. In mijn ogen heeft de mobiele gamesmarkt namelijk een enorme potentie. Hoeveel van ons hebben vroeger uren aan speelplezier beleefd op onze GameBoys, Nintendo DS'en en onze PSP's? Zou het niet ontzettend gaaf zijn als we diezelfde ervaring zoals die van toen ook in de huidige tijd weer kunnen beleven? En dat zonder een aparte handheld console te moeten aanschaffen, omdat de telefoons die we 24/7 bij ons hebben geschikt genoeg zijn om volwaardige games op te kunnen spelen. Er is een markt voor handheld gaming, kijk maar naar de Nintendo Switch die overal ter wereld gretig aftrek vindt.

Waarom is het aanbod aan goede mobiele games dan toch klein? Waarom zien we zo weinig mobiele ports van pc-games of console-games? Ze zijn er wel, maar ze zijn in de absolute minderheid vergeleken met de enorme diarree aan overige mobiele games waar je geen zak aan hebt. Nu moet ik wel bekennen dat de games die op mijn telefoon staan die ik het leukste vind om te spelen, de mobiele ports van pc-games of console-games zijn. Zo speel ik bijvoorbeeld dagelijks Vampire Survivors, de meest perfecte game uit de moderne tijd en speel ik Stardew Valley naast op mijn pc en Nintendo Switch ook op mijn smartphone.

Dat Vampire Survivors op smartphones te spelen is en hoe die ontwikkeling is verlopen, illustreert naar mijn mening ook exact wat er mis is met de mobiele gamesmarkt. Ontwikkelaar Poncle heeft namelijk aangegeven de mobiele port van Vampire Survivors maar zelf op de markt te hebben gebracht. Poncle kon namelijk geen enkele uitgever vinden die zijn game op de markt wilde brengen onder de voorwaarden die de ontwikkelaar zelf had gesteld, namelijk dat er geen agressieve microtransacties in zouden komen. Ook voelde Poncle zich genoodzaakt een mobiele port uit te brengen, uit angst voor de vele klonen die er ongetwijfeld op zouden duiken na het succes van de lancering op pc en consoles. Wanneer je succes hebt met een game zullen er ongetwijfeld zoveel middelmatige klonen verschijnen die afbreuk zullen doen aan jouw concept, merk en IP, dat je wel genoodzaakt bent om je game op mobiel uit te brengen. Als je dat doet, moet je er wel voor zorgen dat er zoveel microtransacties in je game zitten dat ouders wekelijks met hun creditcardmaatschappij aan de lijn moeten hangen omdat hun kinderen weer de zoveelste Gem Package voor €12,50 hebben aangeschaft. Of je doet dat allemaal lekker niet en brengt je game zelf naar smartphones. Zo behoud je de integriteit van je merk, doe je met de port geen afbreuk aan de originele speelervaring en laat je tegelijkertijd ook zien dat al die geldklopperij helemaal niet nodig is om een goede mobiele game op de markt te zetten. Don't be a dick, be like Poncle.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord