Preview: Anno 2205

-

Ik speelde jarenlang, en soms start ik het nog steeds even op, Settlers (en dan in het bijzonder Settlers 2) van ontwikkelaar Blue Byte. Van dezelfde ontwikkelaar kennen we ook nog een andere serie, namelijk de Anno-serie en daar zijn inmiddels tig delen van verschenen. Met 2070 hebben ze het verleden gelaten voor wat het was en zijn ze naar de toekomst verkast en met Anno 2205 gaan ze nog een stukje verder de toekomst in, sterker nog: we leven ineens op de maan.

Anders trap ik je naar de maan

Het eerste wat mij opviel toen we tijdens de gamescom een presentatie kregen, was de maan. Je kunt nu bouwen op de maan, en dat is gek, want waarom zouden we in hemelsnaam verkassen naar de maan? De ontwikkelaar liet weten dat wetenschappers denken dat wij binnen niet afzienbare tijd richting de maan zullen afreizen. Als er geen handel mogelijk zou zijn op de maan, dan zou er ook geen Anno-game van zijn gemaakt natuurlijk, ga daar maar vanuit tenminste, aangezien de game draait om handel, want zonder handel heb je geen economie. De belangrijkste reden waarom we zouden afreizen naar de maan is voor de hand liggend: de aarde raakt overbevolkt en op de maan is er genoeg ruimte voor iedereen. De tweede reden, die minder voor de hand ligt, is het vinden van de grondstof KREEK, dit is wat we op aarde gebruiken, maar van de maan afkomstig is. De derde en laatste reden is Helium 3, een isotoop waar we anno 2205 stroom mee kunnen opwekken.

3 in 1

Op onze aardkloot zijn natuurlijk voedsel en andere grondstoffen te vinden die je op de maan niet kunt vinden. Net als tussen landen op aarde sluit je een handelsverdrag met de maan om voedsel in en uit voeren, alleen is het wel een stuk langer onderweg dan op onze aarde. Wie SimCity heeft gespeeld, weet dat je tussen bepaalde steden kunt schakelen. Je kunt bijvoorbeeld een toeristenstad maken of meer een industriële stad. Tussen deze steden kun je bepaalde grondstoffen verhandelen. Je speelt in Anno 2205 eigenlijk dus meerdere games tegelijk, zoals in SimCity. Aarde zal gewoon redelijk hetzelfde blijven als 2070, maar dan is het allemaal een stuk groter en hightecher dan toen.

De maan krijgt zijn eigen cultuur en economie, en deze kun je ook los spelen van de vertrouwde aarde. De laatste, nog niet genoemde mogelijkheid is een onderwaterwereld. Je kunt namelijk een hele economie onderwater bouwen. Dat maakt Anno 2205 vele malen groter dan zijn voorgangers. Het uiteindelijke doel is om de maan of aarde zelfvoorzienend te maken. Als je op de maan een beschaving wilt neerzetten, moet je rekening houden met bijvoorbeeld inslagen van asteroïden die je gebouwen slopen, tenzij je een schild bouwt dat deze brokstukken uit de ruimte tegenhoudt.

Uitbreiden in een handomdraai

Tijdens de demonstratie van Blue Byte op de gamescom vertelden ze wanneer je bijvoorbeeld meer capaciteit nodig hebt in je energievoorraad, omdat je je productie in voedsel hebt uitgebreid (of waar dan ook in) en daarom meer stroom nodig hebt, dan moest je in het vorige deel nog flink slopen als je alles dicht op elkaar had gebouwd. Dit omdat je hetzelfde gebouw erbij moest plaatsen en dus meer ruimte nodig had. In Anno 2205 is dat eigenlijk niet meer echt nodig. Als je over bepaalde grondstoffen beschikt, kun je je huidige gebouwen uitbreiden door bijvoorbeeld op het gebouw te klikken en de capaciteit te vergroten. Het werkt daardoor allemaal een stuk efficiënter.

Verwachting

In twintig minuten tijd kregen we een heleboel informatie afgevuurd, waardoor ik misschien een aantal dingen heb gemist. De belangrijkste vernieuwing is het uitstapje naar maan. Verder borduurt het voort op Anno 2070. De laadtijden zijn er nauwelijks, waardoor je sneller van de aarde naar de maan switcht die je niet in dezelfde sessie tegelijk speelt. De middeleeuwse setting sprak mij persoonlijk meer aan dan deze versie in de toekomst, maar desondanks vind ik het er onwijs mooi uitzien en kan ik niet wachten om ermee aan de slag te kunnen. Verder rest mij nog te zeggen dat Anno 2205 gebruik maakt van Ubisofts DRM Uplay, dus heb je een werkende internetverbinding nodig om het spel te kunnen spelen.

Anno 2205 staat gepland voor 3 november aanstaande, exclusief voor de pc.

Alex Zweers Eigenaar, founder & Head of Development

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Anno 2205

Ontwikkelaar:

Ubisoft

Uitgever:

Ubisoft

Release:

3 november 2015

Reviewscore:

-

Platforms:

PC