Preview: Balan Wonderworld - Kleurrijk spektakel

-

Ah, Balan Wonderworld. Toen ik vorig jaar zomer de aankondiging zag, wist ik in eerste instantie niet heel goed waar ik naar aan het kijken was. Ik zag een hoop vrolijk gekleurde personages, trippy werelden en platforming-actie. Toen tijdens de aankondiging werd onthuld dat niemand minder dan Yuji Naka achter deze game zat, viel alles ineens op zijn plek. Hem kennen we natuurlijk van de originele Sonic en van Nights. Ineens was mijn interesse gewekt en daarom ging ik gretig aan de slag met de demo op Steam.

Kleurrijke bedoeling

Op het moment dat ik de demo opstartte, viel mij gelijk iets op. De game is kleurrijker dan de geschiedenis van mijn haar. Dit geeft Balan Wonderworld een erg vrolijke en misschien zelfs wat kinderlijke vibe. De hoofdpersoon die je speelt, Leo Craig of Emma Cole, ziet er ook uit als een kind. Aan het begin van de game zie je dat de hoofdpersoon door Balan naar het kleurrijke Wonderworld wordt geleid en daar langs verschillende levels moet reizen. Intussen probeert de schurk Lance bezoekers van Wonderworld gevangen te nemen en ze te veranderen in monsters. Ik weet niet hoe diep het verhaal gaat, daar er in de demo vrij weinig van getoond wordt. Ik hoop dat er in de uiteindelijke game meer uitleg komt over de verschillende personages en werelden die je tegenkomt.

Qua gameplay is Balan Wonderworld erg simpel. Je kunt rondlopen en je kunt springen. Typische gameplay-elementen van een platformer dus. Afhankelijk van het kostuum dat je draagt, kun je ook nog iets anders dan springen. Zo kun je met sommige kostuums projectielen afvuren, of door de lucht zweven. Deze kostuums vind je door het level heen verspreid en je kunt er in totaal drie bij je dragen om tussen te wisselen. De kostuums die je vindt, zorgen ervoor dat je door het level heen kunt komen en de eindbaas kunt verslaan. Dit maakt de gameplay eigenlijk erg simpel. Je hebt letterlijk maar één knop die je in hoeft te drukken om te doen waar je kostuum voor gemaakt is.

onbekend

Dat smaakt naar meer

Ondanks dat de gameplay erg simpel is, is de game op een bepaalde manier ook erg complex. Er zijn namelijk in totaal tachtig verschillende unieke kostuums te vinden, die elk hun eigen speciale Ability bevatten. Uiteraard vind je elk kostuum in het level dat je het nodig hebt, maar als je echt alles uit een level wilt halen, moet je er vaker naar terugkeren. Er zijn namelijk verschillende soorten collectibles in deze game. Enerzijds heb je gouden Balan-trofeeën die je nodig hebt om verder te kunnen reizen en anderzijds heb je kristallen in verschillende kleuren. Deze kristallen kun je gebruiken om Tims, kleine kleurrijke kuikentjes (ja, zeg dat maar eens drie keer achter elkaar) te voeden. Deze Tims kunnen je helpen tijdens je avonturen. Als je alle collectibles in een level wilt verzamelen, zul je dat niet tijdens je eerste playthrough van het level kunnen doen. Er zijn namelijk gebieden en puzzels die je alleen kunt bereiken of oplossen met een specifiek kostuum dat je pas in een later level kunt vinden. Voor de liefhebbers van achievements en het volledig uitspelen van een game is er in Balan Wonderworld dus in ieder geval genoeg te doen.

Er valt al met al in deze game dus meer dan genoeg te verkennen. De vraag is alleen hoe lang het echt leuk blijft. Er zijn straks in totaal twaalf verschillende werelden die je kunt verkennen, elk bestaande uit meerdere levels en een eindbaas. Van deze twaalf heb ik er in de demo drie mogen zien en ze zijn erg leuk vormgegeven, zowel visueel als qua leveldesign. Toch vraag ik me af of het na een tijdje allemaal niet erg repetitief gaat worden. Je hebt weliswaar tachtig verschillende kostuums die allemaal een andere speelstijl hebben, maar je bent in feite nog steeds alleen maar rond aan het lopen en op één knop aan het drukken. Wel kun je in levels gouden hoeden verzamelen waarmee je een minigame genaamd Balan's Bout activeert. Dit is een minigame waarin je Balan moet helpen obstakels te vernietigen. Dit doe je door de enige knop die je in de game gebruikt op het juiste moment in te drukken. Wanneer je alles perfect getimed hebt, verdien je een trofee. Ja, de minigame in Balan Wonderworld is een quicktime-event. Is er überhaupt iemand die die dingen leuk vindt?

onbekend

Voorlopig oordeel van Claudia

Van wat ik tot nu toe van Balan Wonderworld heb gezien, is het een vrolijke en kleurrijke game vol met platforming-actie en puzzels. De verschillende kostuums die je kunt verzamelen en nodig hebt om alle geheimen in de levels te ontdekken, zijn een leuke manier om de gameplay af te wisselen van het standaard rennen en springen dat je in een platformer doet. De gameplay behoeft geen uitleg of tutorial, daar je letterlijk maar één knop gebruikt om te spelen. Dit houdt het allemaal erg simpel en zorgt ervoor dat de game gemakkelijk op te pakken is. De vraag is alleen hoe lang het leuk blijft om een game te spelen waarbij je alleen maar rondloopt en één knop indrukt. Zijn de verschillende levels en eindbazen interessant genoeg om mij steeds dezelfde knop in te laten drukken? Ik ben in ieder geval reuze benieuwd!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Balan Wonderworld

Ontwikkelaar:

Balan Company

Uitgever:

Square Enix

Release:

26 maart 2021

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
NSW
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord