Preview: Batora: Lost Haven - Een goed begin

Geplaatst: 9 augustus 2022 15:01

Tijdens de Nintendo Indie World Showcase werd er een trailer van Batora: Lost Haven trailer getoond. Het was voor mij dan ook een van de hoogtepunten van de avond, want de trailer wist al snel mijn interesse te wekken. Snelle gevechten en hier en daar wat puzzels klonk als een goede combinatie. Vooral als het plaatsvindt op verschillende planeten. Doordat we vroegtijdig toegang kregen tot Batora: Lost Haven heb ik voor jullie alvast de eerste planeet verkend. In deze preview lees je dan ook wat je kunt verwachten van het begin van de game en of ik nog steeds enthousiast ben.

batora Lost Haven visual Novel

De planeten moeten worden gered

Avri moet met haar beste vriendin zien te overleven in een half ingestorte stad. Na een mysterieuze ramp is de aarde bijna volledig verwoest en stierf de helft van de populatie. Avri is ervan overtuigd dat de aarde nog te redden valt en dat komt door de vreemde dromen die ze heeft. Ze had niet verwacht dat die dromen werkelijkheid zouden worden, want dat merkt ze pas als ze midden in de stad in een gat valt. Hier ontmoet ze de goden Maan en Zon. Van hen krijgt Avri te horen dat ze de uitverkorene is om de aarde en de andere planeten te redden. Dit gaat ze bereiken met de krachten en het speciale zwaard dat ze heeft gekregen. Doordat ze in contact staat met deze goden wordt ze opeens naar een andere planeet geteleporteerd. Hier ontmoet ze aliens, terwijl de bewoners van de planeet juist Avri als een alien zien. Op de planeet strijden twee verschillende groepen tegen elkaar en de leider van de planeet wil de plek van zijn broer innemen als beschermer van de core. Het oplossen van deze problemen brengt Avri dichter bij haar doel om Mila te redden en de core van de planeet te zuiveren. Ze moet alle cores weer in balans brengen als ze de de planeten wil redden. Bij Batora: Lost Haven wordt het verhaal verteld via de visuele novel manier. Oftewel, veel gesprekken en bijna tot geen cutscenes.

Een uitverkorene moet zich daar ook naar gedragen. Je ziet dan ook dat Avri iedereen wil helpen en daarnaast verandert in een echte strijder. Al gauw komt ze erachter dat het leven als heldin niet altijd even eenvoudig is. Er liggen namelijk moeilijke beslissingen op haar te wachten. Deze hebben niet alleen invloed op haar karakter, maar ook op de mensen en aliens die ze ontmoet. Daarnaast moet ze zich voorbereiden op de verschillende gevechten. Dit doe je door runes te bemachtigen of te kopen. Je kunt deze runes selecteren, zodat de statistieken van Avri verhoogd worden. De passieve bonussen zijn niet altijd positief, want soms heeft een rune een negatieve invloed op een ander gedeelte.

Batora Lost Haven eindbaas

De goden staan ons bij

Batora: Lost Haven is een lineaire game, waardoor je het verhaal volgt en op die manier verder komt. Op de planeten zijn hier en daar wel wat kistjes te vinden, maar zijmissies zijn in het begin in ieder geval niet aan de orde. De eerste planeet ziet er sfeervol uit en geeft al een voorproefje van de weg die Avri moet afleggen. Het enige probleem is wel dat de camera automatisch je personage volgt. Hierdoor kun je de camera zelf niet besturen en dat geeft tijdens de gevechten soms een ongemakkelijke hoek. Het vechten met monsters, aliens of wat voor term je eraan wilt geven, staat centraal. Wanneer je rondloopt, verschijnen er opeens monsters uit de grond en moet je deze doden als je verder wilt. De uitgangen worden namelijk door een barrière geblokkeerd.

Door de tegenstrijdige krachten van Zon en Maan bestrijd je de monsters op twee manieren. Door de krachten van Zon kan Avri van dichtbij haar vijanden neerslaan, terwijl de krachten van Maan ervoor zorgen dat ze van ver af een soort magische pijlen afschiet. Met de speciale vaardigheid creëert ze zelfs een tornado. Het belangrijkste is dat de vijanden ook aanvallen met een van deze twee krachten. Een vijand met een oranje cirkel doet dus fysieke schade en is zwakker tegen de krachten van de Zon. Paars indiceert dan juist de krachten van Maan, wat ook wel de mentale kant wordt genoemd. Hierdoor heeft onze hoofdpersoon ook twee gezondheidsbalken. Wanneer een van de gezondheidsbalken leeg is, is het game over en moet je de laatste save laden. Daarnaast hebben de krachten invloed op de omgeving. Je krijgt namelijk te maken met puzzels waarbij je platformen moet bewegen of een bal richting een eindbestemming moet duwen. De platformen moeten worden aangezet met de kracht van Zon of Maan. In het begin is dit nog eenvoudig, maar later vereisen ze al iets meer denkwerk.

Batora Lost Haven puzzels

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

De eerste uren van Batora: Lost Haven stellen zeker niet teleur. Visueel ziet de game er goed en kleurrijk uit en door de droge humor van Avri is ze een leuk hoofdpersoon. Doordat de game lineair is, kun je niet veel op verkenning. Dit zorgt voor weinig problemen, omdat je sowieso niet veel tijd besteedt op een planeet. Waar Batora: Lost Haven vooral op focust, is de dualiteit van de twee goden. Dit wordt niet alleen gebruikt tijdens de gevechten en de eindbazen, maar ook tijdens het oplossen van de puzzels. Hierdoor vormt het verhaal de basis van de gameplay en blijft het gedurende de game goed met elkaar verbonden. Het is dan ook jammer dat je tijdens de gevechten de camera niet zelf kunt besturen. Dit zorgt regelmatig voor onhandige hoeken en gemiste slagen. Tijdens de gevechten met de eindbazen leverde het gelukkig geen problemen op. Deze eindbazen zijn niet eenvoudig te verslaan en vereisen wat strategie. Hierdoor zit er toch wat uitdaging in Batora: Lost Haven. Ik ben benieuwd hoe het verhaal, de puzzels en het gevechtssysteem zich verder ontpoppen tijdens de game. Het zou wel fijn zijn als de game de juiste knoppen toont, wanneer je een controller aansluit. Momenteel herkent de game de knoppen van de Dualshock 4 controller niet. Nu moest ik zelf uitzoeken welke actie hoorde bij welke knop.

Batora: Lost Haven verschijnt in de herfst van 2022 voor de pc, Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Batora: Lost Haven

-

Team17