Preview: Classified: France '44 - Mag ik dit zeggen?

-

Een turn-based strategiegame gesitueerd in de Tweede Wereldoorlog, daar heb je er weer zo eentje. Je zou bijna zeggen dat ontwikkelaar Absolutely Games zich in een poel mengt die onderhand wel verzadigd is geraakt. Maar niet geschoten is altijd mis, al is mis schieten in Classified: France '44 niet zo erg als het lijkt.

Classified France 44

"Listen very carefully, I will say this only once"

Voor wie de referentie snapt, gefeliciteerd! Je bent officieel oud genoeg om de serie 'Allo, Allo' te kennen. Net als schuinsmarcheerder René Artois hebben spelers van Classified: France '44 te maken met het Franse verzet, welke hard bezig is om intel te winnen om van D-Day 'une histoire à succès sur tous les plans'. te maken. Bijkomend nadeel: je moet je daarvoor wel door een hevig bezet Frankrijk worstelen en deze hier en daar van wat Nazi-Duitsers ontdoen en dat betekent knokken voor wat je waard bent.

In Classified: France '44 gebeurt dat om beurten, zoals we dat een beetje van games als XCOM en Desperados kennen. Binnen je beurt verplaats je jouw manschappen, laat ze aanvallen of zet je ze op de uitkijk. Heb je iedereen netjes op z'n plek gezet, dan is het de beurt aan de tegenstander om diens strategie uiteen te zetten. Kind kan de was doen. Maar goed, net als met een kind en de was kan dat verschrikkelijk fout gaan wanneer je niet weet waar je mee bezig bent.

Know thy enemy, know thyself better

Het is dan ook wel handig dat je als speler goed leert omgaan met de personages waar je mee van doen hebt. Volgens de heren van het Britse Absolutely Games heeft men er dan ook heel veel moeite in gestoken om elk personage van een eigen karakter te voorzien, al zijn de classes die ze vertegenwoordigen natuurlijk verre van uniek. Maar goed, weten waar je een scherpschutter het beste op overwatch kan zetten en waar juist niet kan het verschil betekenen tussen een levende en een dode scherpschutter. Tijdens mijn demosessie zette de devs uiteen hoe dat werkt, maar ook hoe een hopeloze situatie zonder enig uitzicht op een succesvol schot toch een strategisch voordeel kan opleveren.

Met de slogan 'every shot counts' wijst Absolutely Games op de meerwaarde van moraal in Classified: France '44. Het team vertelt vol overgave dat oorlog - en dus ook WW2 - draait om mensen, niet om emotieloze machines. Wanneer de kogels om je oren fluiten of granaten om je heen afgaan, verlies je moraal, of je nu geraakt wordt of niet. In Classified: France '44 telt een gemist schot dus ook gezien het de moraal van de tegenstander kan breken, waardoor deze niet meer in staat is om aan te vallen. Gedurende de campagne van Classified: France '44 zou ook de impact van de oorlog merkbaar moeten zijn bij jouw manschappen, waarvan het nog maar de vraag is wie de laatste missie haalt. Dat lot ligt namelijk ook geheel in jouw handen.

Classified France 44 1
Classified France 44 2
Classified France 44 3
Classified France 44 4
Classified France 44 5
Classified France 44 6

Hey, het is jouw Finest Hour

Maar goed, hoe je daar geraakt is ook geheel aan jou. Stealth of guns blazing - dat mag je zelf bepalen. Absolutely Games heeft de intentie om Classified: France '44 verre van lineair te maken, waarbij het de speler niet allen de keuze geeft om diens eigen speelstijl aan te houden, maar ook te bepalen welke tak van het Franse verzet daarvoor benadert. Door diverse bezette regio's te bevrijden, verdien je de gratie van verzetsleden die stuk voor stuk waardevol kunnen zijn voor je vervolgtraject. Denk daarbij aan intelverzameling, maar ook aan grondstoffen en uitbreiding aan wapentuig. Op die manier valt de uitrusting van je manschappen naar wens af te stellen.

Mocht dat allemaal nog niet genoeg zijn dan kan de belofte van een level editor je waarschijnlijk ook nog over de streep trekken om je bij het verzet te voegen. Hoe dat precies in zijn werk gaat heb ik alleen nog niet mogen aanschouwen, maar volgens Absolutely Games komt het zeker in de game te zitten. Wat ik helaas ook nog niet heb kunnen zien is een definitieve releasedatum. Deze blijft vooralsnog 'classified'.

Classified France 441

Voorlopig oordeel van Patrick Meurs

Doet Classified: France '44 echt iets nieuws? Non, monsieur. Is dat erg? Ook niet echt. Classified: France '44 - of wat ik er tot nu toe van gezien heb - oogt als een prima turn-based strategiegame waar gepassioneerde ontwikkelaars een hoop tijd in hebben gestoken om vooral de misère van oorlogvoering de boventoon in te laten voeren. Ik ben dan ook benieuwd hoe de character development zich gaat ontvouwen, gezien dat juist de onderscheidende factor van Classified: France '44 moet vormen, als ik Absolutely Games mag geloven. Met de gameplay lijkt het allemaal wel snor te zitten, maar ik ben vooral benieuwd of men op alle andere vlakken trefzeker is.

Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Packshot Classified: France '44

Absolutely Games

Team17