Preview: Concord - Intergalactische actie met potentie

-

Met de release van Concord op 23 augustus in zicht, kregen wij afgelopen weekend de kans om deze nieuwe live-service hero shooter van Firewalk Studios uitgebreid aan de tand te voelen. Toen de game debuteerde op de meest recente State of Play, maakte hij niet direct een verpletterende indruk. Maar nu we dieper in de wereld van Concord zijn gedoken, blijft één prangende vraag in mijn hoofd rondspoken: kan Concord de volgende grote sensatie in live-service gaming worden? Het is een vraag die ik zelf vooraf niet had kunnen voorspellen. In mijn preview hieronder neem ik je mee in mijn eerste indrukken van deze toch wel veelbelovende game. Dus, ga je mee?

Een intergalactisch avontuur

Concord, dé nieuwe PvP multiplayer first-person shooter met een superheldenthema, werpt spelers in een intergalactisch avontuur. Vanaf de allereerste cutscenes krijg je toch een beetje Guardians of the Galaxy-vibes, met zijn levendige personages en avontuurlijke sfeer. Het verhaal van Concord volgt de "Freegunners", een stoere groep huurlingen die door het uitgestrekte heelal reist op zoek naar gevaarlijke missies. Deze helden maken deel uit van de Northstar-crew en nemen het op tegen rivaliserende Freegunner-teams in diverse spelmodi en op verschillende kaarten. Het universum, Wild Space genaamd, zit boordevol gevarieerde en verraderlijke omgevingen die elk gevecht spannend en onvoorspelbaar maken.

In de eerste cutscenes introduceren spelers zich aan een paar van deze dappere Freegunners en het is meteen duidelijk hoeveel aandacht er is besteed aan het grafische aspect van de game. De personages en hun omgevingen zijn mooi vormgegeven, met realistische gezichtsuitdrukkingen en bewegingen. De stemacteurs leveren in mijn optiek écht goed werk, waardoor de personages goed tot leven komen. Firewalk Studios heeft overduidelijk ingezet op het neerzetten van een ervaring. En dat is gelukt. Concord lijkt dus een voltreffer te zijn op het gebied van visuals. Beoordelen we het puur op de setting, dan zijn de eerste indrukken zonder meer veelbelovend. Maar een game moet natuurlijk met meer op de proppen komen dan een gelikt plaatje. Dus hoe staat het met de rest?

Opening Cinematic Concordjuist 1
Opening Cinematic Concordjuist 2
Opening Cinematic Concordjuist 3

Het betá-voorproefje

De bèta van Concord bood een voorproefje van drie spelmodi, vier verschillende maps, alle zestien speelbare personages en een reeks cosmetische upgrades die we helaas niet meenemen naar de volledige release. De beschikbare modi zijn Team Deathmatch, Kill Confirmed en een op ronden gebaseerde Capture the Point. Hoewel deze modi het genre niet per se innoveren, probeert Concord zich te onderscheiden met zijn unieke personages en hun specifieke speelstijlen. Het schieten in first-person voelt bijzonder strak en doet denken aan de zweverige gameplay van Destiny 2, wat niet gek is gezien het voormalige Bungie-personeel bij Firewalk.De zestien personages vallen in de gebruikelijke categorieën van tanks, healers, aanvallers en ondersteuners, maar elk personage biedt unieke gameplay-lussen. En daarmee laat de game zich tegelijkertijd ook weer goed vergelijken met Overwatch.

Teo bijvoorbeeld, gebruikt rookbommen om het zicht te belemmeren en schakelt vijanden uit met zijn clusterbom na ze te spotten. 1-Off verstoort vijanden met rommelbommen en beschermt het team met zijn vacuüm. Jabali, een frontlinie-healer, verzwakt vijanden met zijn zoekgeweer, geneest het team met zijn genezingsaura en deelt schade uit met zijn jager-orbs. Het plezier in Concord ligt in het spelen van je specifieke rol en het ondersteunen van je team, iets wat duidelijk naar voren kwam in de willekeurig samengestelde matches van het weekend. Favorieten zoals de krachtige Haymar en de zelfgenezende Lennox waren er, maar het was verfrissend om een grote variëteit aan personages in actie te zien, zonder dat één personage duidelijk overpowered was. Firewalk lijkt een goed uitgebalanceerde groep helden te hebben gecreëerd, elk met hun eigen unieke bijdrage aan de game.

Concord  Verzameling 1
Concord  Verzameling 2
Concord  Verzameling 3
Concord  Verzameling 4
Concord  Verzameling 5
Concord  Verzameling 6
Concord  Verzameling 7
Concord  Verzameling 8
Concord  Verzameling 9
Concord  Verzameling 10
Concord  Verzameling 11

Veelbelovend, maar nog wél wat vraagtekens

Concord belooft een frisse wind te zijn in het hero shooter-genre met zijn unieke benadering. Vaardigheden laden snel op en kunnen na kills worden aangevuld, wat een dynamische strijdervaring creëert. Gezondheid herstelt niet vanzelf, dus je moet vertrouwen op health pick-up points of genezende teamgenoten. Dit was even wennen, maar het verhoogt in ieder geval de spanning tijdens het knallen. Of nou ja, overleven. Ondanks de veelbelovende start roept Concord nog enkele vragen op. In de bèta konden spelers hun profiel- en personageniveau verhogen door verschillende uitdagingen te voltooien, maar het is niet duidelijk wat het doel van deze vooruitgang is. Cosmetics zijn beschikbaar, maar vrij schaars. Gelukkig kunnen Freegunner-uitdagingen varianten van personages met unieke passieve vaardigheden ontgrendelen, wat een stimulans kan zijn om door te spelen. De wekelijkse verhaallijnen worden gepresenteerd in oogstrelende cutscenes, hoewel deze nog qua verhaal diepgang wat te wensen over laten. Toch lijkt Firewalk vastbesloten om een uitgebreide lore te creëren, wat veelbelovend is voor de toekomst.

Als ik dan toch iets te zaniken mag hebben over Concord, is het dat de huidige spelmodi te kort zijn om echt in de actie te komen. Want nét wanneer je er lekker in zit, is de game alweer voorbij. Zowel Team Deathmatch als Kill Confirmed eindigen vaak binnen vijf minuten vanwege de lage puntendrempel. Dat mag wat mij betreft in de volledige release wel even anders. Maar afgezien van de kritiek; Concord is een kleurrijke en goed uitgewerkte shooter die klaar lijkt voor de markt. Tijdens het bètaweekend waren er geen technische problemen, wat wijst op een gepolijste ervaring. En hoewel het niet de meest originele hero shooter is, is het groeipotentieel zeker aanwezig. Er blijven wat vragen door mijn hoofd spoken over hoe die volledige inhoud eruit gaat zien, maar Concord staat nu al hoog op mijn lijst van meest verwachte games.

ConcordJobboard

Voorlopig oordeel van Delano Seliman

Concord belooft een kleurrijke en dynamische aanwinst voor het hero shooter-genre te worden. De game biedt een meeslepend intergalactisch avontuur met tof uitgewerkte personages en oogstrelende visuals. De bèta toont een solide basis met diverse personages en strakke first-person gameplay, hoewel de spelmodi niet baanbrekend zijn en soms wat te kort aanvoelen. Firewalk heeft zeker nog wat vragen te beantwoorden en wat puntjes op de i te zetten, maar de aantrekkingskracht is er. De game voelt en oogt robuust, én heeft in mijn optiek enorm veel groeipotentieel. Met veel zin en plezier kijk ik dan ook uit naar 23 augustus, want ik ben razend benieuwd naar hoe Firewalk Studios dit veelbelovende project verder uitwerkt. Kortom: Ik heb er zin in!

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

In dit artikel

Packshot Concord

Ontwikkelaar: