Breaking!
Concord-ontwikkelaar opgedoekt door Sony
29 oktober 2024Sony Interactive Entertainment heeft een moeilijke keuze gemaakt. Zowel Concord-ontwikkelaar Firewalk Studios als Neon Koi worden opgedoekt door het...
De ontwikkelkosten van Concord - Firewalks gecancelde first-person shooter welke wordt bestempeld als het grootste fiasco in de gaming industrie - blijken een stuk hoger te zijn geweest dan velen van ons denken. Volgens Colin Moriarty hebben we het namelijk niet over de eerder gerapporteerde vijftig tot hondervijftig miljoen dollar, maar over vierhonderd miljoen pegels.
Moriarty - die in het verleden meer dan genoeg juicy verhalen heeft gepubliceerd - is een man die het tegenwoordig allemaal wat rustiger aan doet. Net zoals ik. Maar af en toe komt er een verhaal voorbij dat gewoon onderzocht moet worden. Het gefaalde Concord is één van die verhalen. Want wat is er nou precies fout gegaan en hoeveel van de rondzwervende info is precies waar? Om daar achter te komen moet je bij de devs zijn en laat Moriarty nou net een heel goed en diepgaand gesprek met één van de ontwikkelaars hebben gehad.
Uit dat gesprek blijkt dat het eerder genoemde prijskaartje qua ontwikkelkosten van vijftig tot hondervijftig miljoen dollar niet geheel accuraat is. Het laatstgenoemde bedrag komt immers eerder in de buurt van het bedrag dat men had gespendeerd voordat Sony de studio overnam. Men had volgens eigen zeggen al zo'n tweehonderd miljoen uitgegeven aan de ontwikkeling van Concord toen Sony in de picture kwam, er eens goed naar keek, en besloot dat er nog eens tweehonderd miljoen tegenaan moest worden gegooid om er iets van te maken. Concord bleek zich namelijk in een lachwekkend slechte staat te begeven.
Nu weten we allemaal dat Concord zich achteraf gezien nooit meer heeft kunnen herstellen daarvan. Zoals je in onze Concord review hebt kunnen lezen, mankeerde de game nogal wat. En wij waren niet de enige die minder positief waren. Bijna de hele wereld zuchtte en kermde na het spelen van Concord. Dus als men zo goed als unaniem is, waarom werd er dan in vredesnaam niet eerder aan de bel getrokken? Volgens de bronnen van Moriarty had dat te maken met de golf van 'positive toxicity' die door intern de studio ging. De game werd constant de hemel in geprezen en er was nul ruimte voor kritiek of negatieve feedback. Men ging zelfs zo ver dat Concord 'de toekomst van PlayStation' werd genoemd, waarbij werd gesproken over Star Wars-achtige potentie. Oftewel, een game welke jaren na diens release nog ruimte kon bieden voor uitbreiding.
Tja, dan komt de kritiek van de pers en de community natuurlijk wel erg hard aan. En dan kun je misschien ook wel begrijpen dat er devs zijn die zo gedesillusioneerd zijn geraakt - ervan overtuigd dat iedere vorm van kritiek ongefundeerd is 'want iedereen heeft jaren lang geroepen dat Concord geweldig was en een smash hit ging worden' - dat men uit diens firewalkende pantoffel schoot op social media na het horen van goedbedoelde feedback.
Wat de toekomst van Concord gaat worden, Sony mag het weten. Tot op de dag van vandaag is Concord niet meer te verkrijgen en iedereen die de game destijds heeft gekocht, heeft z'n geld teruggekregen. Maar goed, je kunt er ook vergif op innemen dat Sony iets van die vierhonderd miljoen wil terugwinnen. Er wordt dan ook al hevig gespeculeerd dat Concord in de toekomst alsnog wordt uitgegeven, al is het maar in een free-to-play format.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Firewalk
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Release:
Geannuleerd
Reviewscore:
Platforms:
Breaking!
Sony Interactive Entertainment heeft een moeilijke keuze gemaakt. Zowel Concord-ontwikkelaar Firewalk Studios als Neon Koi worden opgedoekt door het...
Nieuws
Het drama rondom Concord is nog niet voorbij. De director van de opgedoekte first-person shooter is teruggetreden.
Breaking!
Concord behaalde slechte verkoopcijfers, dat was duidelijk, maar PlayStation onderneemt stellig actie: de first-person shooter wordt offline gehaald.
Nieuws
Concord lijkt een flinke tegenvaller te zijn. Ondanks hoge verwachtingen behaalt de game relatief lage salescijfers. Wat ging er mis?