Concord review - Mayday, mayday!

-

Helden bestaan niet alleen in je gemiddelde Disneyfilm, sprookjesboek of onverklaarbare droom. Je hebt ze ook in levende lijve. Denk bijvoorbeeld eens aan Johan Cruyff, Martin Luther King, Rosa Park en ga zo maar door. Toch bestaat er nog een andere tak waar helden als onkruid uit de grond schieten: de hero shooters. Je kent ze wel. Games als Overwatch of Apex Legends brengen op hun beurt ook weer helden voort. Of deze net zo worden gewaardeerd als de namen die ik eerder noemde valt te bezien, maar het was voor Sony reden genoeg om Firewalk Studios aan het werk te zetten voor hun eigen variant op het genre. Het resultaat is er in de vorm van de vijf tegen vijf hero shooter Concord. Maar hebben we inmiddels niet al genoeg van dit soort games om uit te kiezen?

Concord stevent af op crash landing

Vreemd genoeg kwam Concord voor mij een beetje uit de lucht vallen. Figuurlijk gesproken dan. Op de een of andere manier was alles rondom die game compleet aan mij voorbij geraasd en dat is vaak niet echt een heel goed teken. De testsessies die voorafgaand aan de lancering van de game werden gehouden werden ook niet al te druk bezocht. Als je nagaat dat Concord in de testfase nog gratis te spelen was en de game nu na release een eurootje of veertig kost, dan belooft dat niet heel veel goeds. En daar stip ik direct al een van de grootste valkuilen van Concord aan. Hoewel er een aantal gamemodi in Concord verwerkt zitten die je alleen kunt spelen, is de game eigenlijk volledig gericht op de multiplayer. Voor een multiplayer als deze heb je wel een goede actieve community nodig die met regelmaat de game aanslingert. Ik zie dat eerlijk gezegd nog niet zo een twee drie gebeuren.

Dat ligt overigens zeker niet aan de gameplay. De game loopt sowieso als een zonnetje en ik heb niet of nauwelijks problemen ondervonden tijdens of rondom matches. Ik heb dit zowel op de PlayStation 5 als pc uitgeprobeerd en op beide platformen draait Concord fantastisch. Op veel maps is het zo dat alle spelers elkaar tegenkomen op een bepaald punt in het level en ook tijdens dit soort kogelgevechten toont Concord geen enkele moeite om staande te blijven. Op grafisch vlak is het misschien wel een van de best uitziende games voor de PlayStation 5 en er zijn op dat vlak toch echt wel een aantal pareltjes uitgebracht. De gunplay werkt ook soepel. Dit mag je natuurlijk verwachten van een shooter als Concord, maar dat is helaas niet zo'n vanzelfsprekendheid als je zou denken. Het geluid draagt ook bij aan een positieve ervaring, want zowel de reguliere audio als de voice acting steken prima in elkaar.

Concord review

Nodigt uit tot desinteresse

"Maar Patrick, dat klinkt allemaal hartstikke positief, dus wat is dan eigenlijk het probleem van Concord?" Ik hoor het je vragen en helaas is er best een aardige lijst met punten waar Firewalk Studios steken laat vallen. Het begint allemaal al met het creëren van de personages. Deze zijn totaal niet interessant. Het oogt een beetje als een bij elkaar geraapt zootje einzelgängers die per toeval elkaar proberen te vermoorden. Als je niet beter wist zou je denken dat je te maken hebt met personages uit Guardians of the Galaxy die de uiteindelijke film niet hebben gehaald omdat ze gewoon niet interessant genoeg waren om naar te kijken. Dat gevoel wordt bovendien nog eens versterkt door de lore die om de game heen is gecreëerd. Hoewel de ontwikkelaars echt wel geprobeerd hebben om dit goed uit de verf te laten komen, is dit toch niet echt gelukt. Als je de game start krijg je een korte scene te zien met een select groepje freerunners - want zo heten de heroes in Concord - en verder moet je het voornamelijk hebben van leeswerk. Hiervoor is de Galaxy Guide in het leven geroepen. Hier kun je lezen over locaties, facties, planeten en nog veel meer. Dit is niet overigens niet in een keer. Gaandeweg je jezelf en personages levelt speel je meer lore vrij. Door de lore te lezen ontvang je ook weer ervaringspunten, maar al vrij snel betrapte ik mijzelf erop dat ik het snel opende om de ervaringspunten te innen en zonder te lezen weer afsloot.

Mocht je van plan zijn om Concord vooral alleen te spelen dan kun je de game beter links laten liggen. De game is echt volledig gericht op een grote actieve spelerbasis en dat is goed terug te zien in de spelmodi. Er zijn een aantal spelmodi die je in je eentje kunt spelen, maar dit beperkt zich slechts tot een drietal modi. Je hebt een training mode waar je de fijne kneepjes van Concord onder de knie kunt krijgen om je skills te verbeteren, een oefenmodus om vrij te oefenen en time trials. Die laatste is van de drie nog het meest interessant omdat het een bepaalde mate van afwisseling biedt, maar het is iets waar je wel snel op uitgekeken raakt. Overigens is het niet zo dat de multiplayer je een veel groter aanbod voorlegt. Ook hier heb je slechts drie smaken, namelijk Brawl, Overrun of Rivalry. Ieder van deze modi brengen weer twee verschillende mogelijkheden met zich mee. Speel je bijvoorbeeld Brawl, dan kun je rekenen op een potje klassiek Team Deathmatch of Kill Confirmed. Deze modi zijn niet allemaal direct vanaf het begin beschikbaar. Voor Rivalry moet je je namelijk omhoogschieten naar level zes voordat je je hieraan kunt wagen. Dit resulteerde er bij mij in dat matchmaking echt een drama was. Soms was het minutenlang wachten op een volle match. Een voorteken dat je in een vijf tegen vijf hero shooter niet graag ziet.

Concord review2

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Hoewel Concord op bepaalde vlakken echt de potentie heeft om een vaste waarde te worden binnen het hero shooter genre, schiet het toch op andere essentiële vlakken tekort om dat ook echt voor elkaar te kunnen boksen. Vooral technisch steekt de game prima in elkaar. De game draait hartstikke goed, audiovisueel steekt het goed in elkaar en het de matches spelen lekker weg. Het probleem zit vooral daar omheen. Oninteressant personages, lore waarbij je in slaap valt bij het lezen ervan en een dusdanig beperkt aanbod aan spelmodi zorgen ervoor dat een uitnodiging om Concord te spelen waarschijnlijk snel wordt afgeslagen.

• Grafisch uitstekend
  • Draait goed
  • Prima audio
  • Weinig animo
  • Personages oninteressant
  • Lore is saai
  • Gebrek aan gamemodi
Patrick Lamers Mede-eigenaar en Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

In dit artikel

Packshot Concord

Ontwikkelaar: