Preview: Dead Island: Riptide

Geplaatst: 31 augustus 2012 09:00

Ik heb in Dead Island heel wat uurtjes gestopt. De variatie in opdrachten en gameplay was allemaal in orde en het was ontiegelijk vet om steeds weer nieuwe locaties te ontdekken. Binnenkort kunnen de fans deze game aan de kant leggen en de tijd nemen voor de opvolger: Dead Island: Riptide. Ik ben langs geweest bij de presentatie van Riptide op de gamescom waar ik de eerste beelden zag van deze game.

Terugblik
Je zult het vast wel kennen, het eiland dat ooit zo mooi was voordat het uitgeroeid werd door een zombie-epidemie. Je verbleef er als een gast in het luxe hotel en je vakantie duurde iets langer dan gedacht. Je doel was vrij simpel maar helaas lastig uit te voeren. Terug zien te komen naar de bewoonde wereld waar hopelijk nog geen epidemie was uitgebroken bleek steeds lastiger te zijn. Gelukkig bleek er toch een uitweg te zijn. Dead Island eindigt met het hoofdpersonage dat in een helikopter het eiland verlaat.

Hoe het verdergaat
Maar is die helikopter eigenlijk wel aangekomen aan het vaste land? Nee. Dead Island: Riptide begint met de helikopter, gecrashed op een eiland iets verderop. Mijn eerste indruk van het landschap waren de moerassen. Ik zag een groot stuk van het land onder water staan. Geen diep water, maar hoog genoeg om met een boot in te varen. Je zult jezelf vast wel afvragen waar die boot zo ineens vandaan komt want die was er niet in het eerste deel. In Dead Island: Riptide kun je gebruik maken van een nieuw vervoersmiddel: de motorboot. Hier kun je in deelnemen samen met drie vrienden die ondertussen aanvallende zombies neer kunnen schieten terwijl jij aan het varen bent.

Na een gezellig boottochtje langs de neergestorte heli waar de hoofdpersonen een heavy machine gun hadden gevonden, kwamen de hoofdpersonen aan bij soort oud kerkje waarvan alleen nog de betonnen vloeren en pilaren nog over waren gebleven met daaronder een catacombe. Op die plaats kwam een zombie-invasie waarbij zombies in verschillende waves probeerden je het leven te ontnemen. Die waves kennen we nog van het eerste deel. Het is mogelijk om jezelf te verdedigen op verschillende manieren. Er werden hekken geplaatst tussen de pilaren van het kerkje om toegangen (tijdelijk) te blokkeren. De machine-gun werd gemonteerd op de eerste verdieping en de handgemaakte explosieve mijnen werden uit de kisten gehaald. Daarna volgde een epische strijd om het kerkje terwijl het waterpeil steeg. Alle kanten moesten goed in de gaten gehouden worden en de machine gun kon op verschillende posities op de etage worden gemonteerd. De machine gun zal volgens de ontwikkelaar niet over-powered zijn door het beperkte aantal kogels en de maximale hitte die hij kan verdragen waarna hij even af moet koelen.

Variatie in wapens
Er werd aangegeven dat je niet begint met alleen maar crappy wapens. Er zullen vanaf het begin van het spel al vuurwapens aanwezig zijn, zowel short als long-range. Je begint dus met een mix van allerlei wapens. Er zal dus vast wel iets bij zijn dat je bevalt. Spelers zullen merken dat het weer zich aanpast aan de 'spanning'. Toen de overlevenden zich verdedigden tegen de waves van zombies, kwam de regen met bakken uit de lucht vallen. Een elementje in de game dat het nét allemaal iets spannender maakt.

Verwachting
Dead Island: Riptide wordt gewoon Dead Island zoals we het kennen, maar dan met wat toevoegingen, een nieuw verhaal plus andere locaties en hoogstwaarschijnlijk betere gameplay. De ontwikkelaar gaf aan dat dit alles goed is voor zo'n twintig á dertig uur aan gamen, maar de fans onder ons weten dat dit helemaal ligt aan hoe jij de game speelt. Als je alle side-missions en het hele eiland van top tot teen wilt verkennen, dan zul je iets langer bezig zijn!