Review
Review: Destiny: The Taken King PlayStation 4
22 september 2015Eerlijk is eerlijk, na het spelen van het origineel had ik niet verwacht dat Destiny een jaar later nog zo populair zou zijn. Zelf ben ik vorig jaar...
Dat Destiny niet de game was waar iedereen vooraf op hoopte, is inmiddels wel duidelijk. Toch zijn er nog altijd miljoenen spelers in de wereld van Destiny te vinden. Met The Dark Below en House of Wolves sloot Bungie het zogenaamde eerste jaar van de game af. Met The Taken King wordt het tweede jaar volgende maand ingeluid. Nieuwe hoofdverhaalmissies, quests, wapens, armor, strikes, subclasses, multiplayermaps en een gloednieuwe raid, vormen de basis van deze eerste grote uitbreiding. Op gamescom 2015 probeerde ik te ontdekken of The Taken King de vier tientjes waard gaat zijn.
In mijn review van vorig jaar noemde ik Destiny al een prima game, die alleen nog maar beter kon worden. Dat is uiteindelijk ook gebleken, want The Dark Below en House of Wolves voegden veel nieuwe elementen toe, die Destiny naar mijn mening een stuk interessanter maakten. Toch zijn dat, als je naar The Taken King kijkt, maar kleine stappen geweest, want deze eerste echte, grote uitbreiding zal veel meer content bevatten dan de twee eerdere DLC-pakketten bij elkaar. Die content komt bovendien in verschillende vormen, waardoor er voor iedere speler iets interessants te doen zal zijn. Zo ben ik persoonlijk dol op strikes en speel ik de Crucible, de multiplayermodus van Destiny, eigenlijk nooit. Op een paar momenten na, is dat in Destiny gelukkig geen probleem en ook The Taken King zal dus van alle markten thuis zijn.
Allereerst zal The Taken King een flink aantal nieuwe verhaalmissies bevatten, die zich op verschillende nieuwe locaties zullen afspelen. Daarmee doelt men bij Bungie niet op nieuwe planeten, maar op niet eerder vertoonde omgevingen op de planten die alle Destiny-spelers inmiddels wel kennen. Het verhaal in deze uitbreiding draait uiteraard om de Taken King, Oryx, vader van Crota. Uiteraard is Oryx niet zo blij met het feit dat zijn zoon door de guardians is vermoord en daarom is hij, hoe kan het ook anders, uit op wraak. Dat brengt tevens nieuwe vijanden met zich mee, waartegen ik het achter gesloten deuren op de gamescom al even op heb mogen nemen. Wat me vooral opviel, is het dat het eigenlijk meer nieuwe versies van bestaande vijanden betreft. Het leger van de Taken King is gehuld in een soort van rook, waardoor het lastig is om te zien welke bekende vijand er onder deze donkere mist schuilt. Heb je dat eenmaal door, dan weet je zijn zwakke plek waarschijnlijk toch zo te vinden. Het voegt echter wel een extra dimensie toe, waardoor de gevechten in The Taken King op een iets andere manier moeten worden aangepakt dan voorheen het geval was.
Uiteraard blijft het niet bij een aantal nieuwe verhaalmissies, ook nieuwe quests en strikes zullen in overvloed aanwezig zijn. Daarnaast kun je natuurlijk weer op zoek naar een heleboel nieuwe wapens en gear, waaronder nieuwe exotics, en kun je met vijf vrienden strijden in een nieuwe raid. Ook wordt iedere klasse uitgebreid met een nieuwe subklasse. Voor Titans betreft dat de Sunbreaker, voor Warlocks is dat de Stormcaller en voor Titans zal dat de Nightstalker zijn. Dat zorgt ervoor dat iedere klasse nu over een subklasse van ieder element beschikt en je wederom van vooraf aan kunt beginnen om ook je derde subclass volledig uit te bouwen.
Wat me na mijn speelsessie met The Taken King en een uitgebreid gesprek met één van de ontwikkelaars het enthousiasts heeft gemaakt, is de nieuwe aanpak op het gebied van levelen. Voorheen kon je met een karakter in niveau stijgen tot level 20, waarna je op zoek moest naar gear met light, om zo level 34 te bereiken. Met The Taken King tilt men dat maximale level van 20 naar 40, waardoor je dus nog eens dubbel zo lang zult kunnen levelen. Hoe men dat gaat combineren met je reeds bereikte lightniveau, durfden de ontwikkelaars nog niet te zeggen. Ik ben benieuwd hoe men dit gaat aanpakken, maar ik ben al erg blij om te horen dat we in ieder geval nog twintig extra standaardlevels omhoog zullen kunnen. Bovendien hield Bungie over meer zaken de lippen stijf op elkaar, waardoor er ongetwijfeld nog wat verrassingen aanwezig zullen zijn in The Taken King.
Als je Destiny nooit interessant hebt gevonden, dan betwijfel ik of The Taken King daar volgende maand verandering in kan brengen. Mocht je een trouwe speler zijn, dan zal The Taken King een heleboel extra speeluren voor je in petto hebben. Met nieuwe verhaalmissies, quests, wapens, gear, strikes, multiplayermaps en een gloednieuwe raid, zal je je niet snel vervelen. Mocht je Destiny nog geen kans hebben gegeven, maar wel nieuwsgierig zijn naar de game, dan kun je de Legendary Edition van Destiny: The Taken King bovendien voor slechts zes tientjes in huis halen. Dan beschik je over de basisgame, de twee DLC-pakketten en de gloednieuwe uitbreiding en kun je vele tientallen, zo niet honderden uren, vooruit.
Destiny: The Taken King verschijnt dit jaar op 15 september voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Bungie
Uitgever:
Activision Blizzard
Release:
15 september 2015
Reviewscore:
Platforms: