Preview: EA Sports WRC - Voor nieuwkomers en experts

Geplaatst:

Na de aankondiging van EA Sports WRC werd het al gauw duidelijk dat de game twee verschillende gamers wil bedienen. Aan de ene kant heb je de fans van de rallygames, terwijl er ook genoeg nieuwkomers zijn die mogelijk in de game willen duiken. Ik behoor tot de laatste categorie en naast de basis van racen ken ik echt niet alle begrippen die impact hebben op de gameplay. In de eerste twee uur vloog ik dan ook geregeld uit de bocht en werd ik er zelfs wagenziek van. In deze preview van EA Sports WRC lees je niet alleen wat je van de game kunt verwachten, maar ook of het daadwerkelijk zo beginnersvriendelijk is.  

EA Sports WRC1

We starten bij het begin

Direct na het opstarten van EA Sports WRC kreeg ik de vraag of ik al bekend was met de rallygames. Dit was natuurlijk niet het geval en daardoor is dit een handige vraag, want de instellingen werden per direct aangepast. Dit moet ervoor zorgen dat je meer controle hebt over de auto. Zo worden voor beginners de instellingen rondom de Throttle Limiter, Off-Throttle Breaking, Clutch Control en Traction Control op maximale hoogte gezet. Daarna kwam ik in een handig menu terecht, waar de verschillende modi voor me klaar stonden. Tja, wat kies je als eerst? Als nieuwkomer leek het mij handig om eerst de Rally Schools onder de loep te nemen, maar na drie lessen had ik het eigenlijk wel gezien. In deze Rally Schools maak je kennis met de verschillende wegdekken en op welke manier je de auto kunt starten. Hoewel ik deze modi al snel afsloot, zorgt het wel degelijk voor een goede introductie. Het enige wat ik verschrikkelijk vond, is dat je een les direct faalt als je een pionnetje langs de weg aantikt. Dit is juist wat je als beginner veel gaat tegenkomen en om dan een les meerdere malen te moeten herhalen ging mij net iets te ver. Ik leer de kneepjes van het vak dan liever tijdens het racen zelf.

Met amper enige kennis over de verschillende onderdelen en begrippen besloot ik om mijn geluk te beproeven in Moments. Als de game straks in de schappen ligt, kun je elke vierentwintig uur een nieuwe Moment verwachten. Het is de bedoeling dat je dan een video te zien krijgt van een race die echt heeft plaatsgevonden. Met een specifieke auto op een specifieke locatie moet je het doel bereiken. Als beginner misschien niet helemaal de juiste modus om te starten, want het zijn geen eenvoudige races. Ik zal er zo nog meer over zeggen, maar de wegdekken en de auto die je gebruikt hebben echt invloed op elkaar. Tijdens één van de Moments kreeg ik een auto die al half uit elkaar viel en dan is rijden toch geen pretje. De motorkap begon op een gegeven moment te klepperen, waardoor mijn zicht werd beperkt. Om er vervolgens compleet af te vliegen. Om een medaille te winnen in deze modus moet je het parcours binnen een bepaalde tijd afronden of op een bepaalde plek in de ranglijst eindigen. Het is me gelukt om twee bronzen medailles binnen te halen en daar ben ik toch wel trots op. Al moet ik mijzelf niet vergelijken met de andere journalisten en influencers die vroegtijdig toegang hadden. Mijn eerste indruk is dat de Moments in ieder geval een afwisselende uitdaging gaan bieden.

Even snel een ritje maken

EA Sports WRC biedt een verscheidenheid aan modi die gelukkig wel duidelijk zijn aangegeven in het menu. Ik ben voornamelijk de Quick Play en Championship modus ingedoken, dus daar staan we nog even bij stil. In Quick Play is het mogelijk om gewoon een aantal races te selecteren en vervolgens die etappes af te gaan. Heb je daar geen zin, zoals bij mij het geval was, dan kiest de game een aantal etappes voor je uit. Op het ene moment rij je in Japan negentien kilometer lang over asfaltwegen, terwijl je daarna afreist naar Finland om 4,8 kilometer over gravel te rijden. Je kunt tijdens Quick Play kiezen uit de bestaande voertuigen, maar de auto die je in de buildermodus hebt gemaakt, is ook inzetbaar. Mocht je in Quick Play wel de etappes willen selecteren dan krijg je meerdere opties. Je kunt niet alleen de locatie en de etappes bepalen, maar ook het seizoen, welk moment van de dag de race begint en wat de weersverwachting is. Op deze manier krijg je per locatie meerdere soorten races, waardoor er genoeg keuze is. Mocht je net als ik een hekel hebben aan regen dan kun je dit aanpassen. Als beginneling heb ik geen verstand van de auto’s en de vele opties die je krijgt, maar het wegdek heeft wel degelijk invloed op de besturing van de auto. Rem je te hard op gravel dan slipt de auto al gauw in het rond. Rij je over soft gravel en neem je vervolgens de bocht, waardoor je in de spiegel nog ziet waar je vandaan bent gekomen, dan kun je rekenen op een gigantische stofwolk.

Op de een of andere manier rij ik veel liever op de sneeuw bedekte paden, want die races verliepen bij mij een stuk beter. Vooral bij het asfalt maakte ik al snel de fout om zo hard mogelijk dat gaspedaal in te trappen en vervolgens compleet uit de bocht te vliegen. Met sneeuw was ik een stuk voorzichtiger, maar genoot ik ook veel meer van het racen. Die Rally School etappes wist ik namelijk wel direct te voltooien. Van wat ik tot nu toe heb gezien, zijn de omgevingen mooi vormgegeven. Je hebt echt het idee dat je door een bos rijdt of vlak bij een dorp op de afgelegen paden aan het racen bent. Doordat sommige locaties ook nog eens heuvels en bergen hebben, voelt het alsof je helemaal alleen bent. Ondanks de fans die aan de zijkant van sommige wegen staan. Laat ik direct even eerlijk zijn. Je bent aan het racen en daardoor ligt de focus tijdens het rijden voornamelijk op de weg. Bij een merendeel van de races kreeg ik dan ook weinig mee van de omgeving. Al wist Estland mij te verbazen, omdat er opeens een groep vogels zichtbaar werd in de lucht. Met een totaal van zeventien locaties ga je in ieder geval een verscheidenheid aan omgevingen tegenkomen. Voor de gameplay is dat ook belangrijk, want hoewel sommige wegen worden omringd door gras is dat niet vanzelfsprekend. Bij sommige parcoursen krijg je te maken met rotsblokken langs de weg, waardoor van de weg raken al snel dramatische gevolgen heeft.

EA Sports WRC screenshot

Racen voor de trofee

Hoewel ik tegenwoordig vooral singleplayer games speel en niet meer zo competitief ben aangelegd, wakkerde EA Sports WRC dat gevoel weer aan. De beste plek om dat te bevredigen is om de Championship modus in te duiken. Aangezien je de JWRC, WRC en WRC 2 hebt, besloot ik om bij het laagste punt in te stappen en de AI op level twintig te zetten. Dit betekent dat de AI een stuk eenvoudiger te verslaan zijn, want het maximale getal is honderd. Ten tijde van het Championship had ik de game aardig onder de knie en kon ik zonder misselijkheid een aantal races achter elkaar voltooien. Ik heb geen racestuur in huis staan en moest het daardoor met een controller of het toetsenbord doen. De laatstgenoemde heeft mijn voorkeur. Als pc-gamer ben ik sowieso een voorstander van muis en toetsenbord, maar het geeft ook een groter gevoel van controle. Na vijf races stond ik bovenaan de ranglijst te pronken, maar op de volgende locatie wist ik amper een negende plek te bereiken. De plek op de ranglijst na de etappes op een locatie bepalen de punten die je krijgt, wat uiteindelijk de Championship ranglijst aan het einde beïnvloed. Ik weet niet meer welke locatie het was, maar het was een regelrechte ramp. De etappes hadden pittige bochten en door het wegdek was abrupt remmen met risico’s verbonden.

In de laatste etappe begon het ook nog eens te regenen. In de voorgaande twee etappes had ik mijn auto zo in de vernieling gereden dat ik niet alles kon repareren. Met een half ingedeukte auto en sommige systemen die nog half werkte, zoals de uitlaat en lampen, stond ik aan de startlijn. Regen is niet alleen een ramp, omdat je minder zicht hebt, maar ook omdat het wegdek glad is. Daardoor gleed ik alweer meerdere malen uit de bocht. Tijdens het resetten van je voertuig tikken de secondes niet alleen weg, je krijgt ook nog eens een tijdstraf. Na die ervaring besloot ik maar om de game af te sluiten en dat is geen probleem tijdens een Championship. Alles wordt netjes voor je opgeslagen. Het viel mij in deze modus op dat de reparatie opties alleen in het voertuigen menu wordt aangegeven, waardoor het eenvoudig is om dit over het hoofd te zien. Het is daardoor belangrijk om goed naar je co-driver te luisteren, want hij vertelt ook of de auto gerepareerd moet worden. Tijdens het rijden geeft hij daarnaast handige tips. De bochten, heuveltjes en kuilen worden zeer duidelijk aangegeven, waardoor je altijd weet wat je kunt verwachten. In het begin is het nog even puzzelen hoe hard je bij bepaalde bochten kunt rijden, maar geduld wordt beloond.

EA Sports WRC Preview1

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Met de trofee van het JWRC Championship in handen wordt het tijd om deze preview af te sluiten. Je moet namelijk stoppen op het hoogtepunt en dat ik heb hiermee wel bereikt. Het is duidelijk dat ik geen kennis bezit over de rallydisciplines en auto's, maar daardoor kan ik wel zeggen dat EA Sports WRC toegankelijk is voor nieuwkomers. De eerste twee uren waren even pittig, maar daarna kon ik met plezier racen. Het is in ieder geval duidelijk dat de auto's en wegdekken op elkaar reageren en dat de banden daarin een grote rol spelen. Vanwege de vele instellingen kun je de game eenvoudiger of juist moeilijker maken. Speel je dus veel racinggames dan zou het niveau ook voor jou hoog genoeg moeten zijn. Door de verschillende modi en locaties heb je veel afwisseling. Het zorgt er ook voor dat je de game even snel tussendoor kunt spelen. Ik heb niet alle locaties verkend, maar degene die ik wel heb bezocht leken totaal niet op elkaar. Mocht je fan zijn van de rallydisciplines dan kun je straks tientallen uren in EA Sports WRC steken. Mijn eerste indruk van EA Sports WRC is dus erg positief. Heel lang hoeven we ook niet te wachten, want EA Sports WRC verschijnt op 3 november voor de pc, PlayStation 5 en Xbox Series.

Afbeeldingen zijn onderdeel van de EA Sports WRC presskit

Bron: EA

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot EA Sports WRC

Uitgever

Electronic Arts

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 5, Xbox Series

Releasewindow

3 november 2023

Ontwikkelaar

Codemasters

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord