Review: EA Sports WRC - Behaalt met succes de finish PlayStation 5

In mijn preview van EA Sports WRC heb je kunnen lezen hoe dramatisch mijn rijkunsten waren. Voor de review mocht ik de kneepjes van het vak opnieuw leren, want dit keer mocht ik de game spelen via de PlayStation 5. Met toetsenbord kon ik nog aardig uit te voeten, maar een controller is toch andere koek. Je vraagt je misschien af waarom ik als totale noob zoveel moeite doe om een Rally-game te reviewen. Het antwoord is nostalgie. Ik heb ooit als kind een racinggame gespeeld waarbij je over verschillende wegdekken moest rijden. Vraag me niet welke game het was, want dat ben ik ondertussen allang vergeten. De eerste trailer van EA Sports WRC zorgde er echter voor dat het weer begon te kriebelen. En dat is de reden dat ik achter het stuur ben gekropen om de game eens onder de loep te nemen en om hopelijk de finish succesvol te bereiken.

EA Sports WRC Review3

Carrière maken als rallycoureur

Aangezien ik veel modi al heb uitgeprobeerd in een eerdere versie van EA Sports WRC, vond ik het tijd om mijzelf wat uit te dagen. Ik stapte dan ook in het leven van een coureur door mijn eigen team op te richten in de JWRC. In de carrièremodus moet je besluiten in welke klasse je wilt instappen en ben je verantwoordelijk voor het budget van je team. De sponsors geven daarnaast een aantal doelen en als je ze tevreden wilt houden, zul je die moeten voltooien. Dit betekent dat je niet simpelweg bezig bent met het voltooien van een race, maar ook personeel moet aannemen. Elke week brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en daardoor ook nieuwe keuzes. Als complete beginneling vind ik dat de carrièremodus duidelijk in elkaar zit. Ik legde misschien de focus op de verkeerde zaken, maar toch was ik aardig succesvol. De uitdaging ziet hem namelijk ook in het managen van het team. De agenda laat zien welke activiteiten je in een week kunt voltooien, maar je kunt er maar één kiezen. Je hebt de mogelijkheid om nieuw personeel aan te nemen, ze te laten rusten of ze te trainen. Daarnaast kun je de garage uitbreiden, zodat je nieuwe auto’s kunt kopen. Tegelijkertijd vinden er elke week verschillende soorten wedstrijden plaats. Uiteraard heb je het Championship, maar er zijn ook Invitational en benefietwedstrijden. Deze laatste leveren geld en nieuwe auto-onderdelen op, maar zijn niet altijd gekoppeld aan de doelen van je sponsors. Elke race verreist daarnaast ook een speciale auto, maar door beperkte ruimte in je garage moet je hier goed mee omgaan. Aangezien ik geen idee heb wat de verschillen per auto zijn, is het erg fijn dat er bij de wedstrijd duidelijk wordt aangegeven welke auto je moet gebruiken. Dezelfde afkortingen zijn te vinden in de garage, waardoor je geen miskopen kunt doen. Koop je toch per ongeluk de verkeerde auto of heb je geen ruimte, waardoor je eerst een auto moet verkopen, dan is er niets aan de hand. Je krijgt namelijk het volledige bedrag teruggestort.

Zoals je kunt lezen is de carrièremodus geen diepgaand managementsysteem, maar ik vond het leuk om overal rekening mee te houden. Je hebt dan toch het gevoel dat je met bepaalde doelen in het achterhoofd aan het racen bent, in plaats van alleen voor het plezier. Daarnaast bepaalt de game welke wedstrijden je krijgt, waardoor je soms op locaties aan het racen bent, die je liever had overgeslagen. Zo heb ik nog steeds nachtmerries van een aantal Regularity Rally etappes in Griekenland. Het zorgt echter wel voor genoeg afwisseling, want elke locatie biedt etappes van verschillende lengtes en de weersomstandigheden hebben ook nog eens invloed. Japan is ontzettend mooi en heeft egale asfaltwegen. Door de vele bochten is het parcours niet eenvoudig. Hetzelfde geldt voor Kenia. Hier rij je met je auto over gravel, maar de weg is niet goed onderhouden. Er zitten diepe kuilen in de weg en er groeit gras op. Langs de weg vind je dan weer rotsen en allerlei stenen. Hierdoor schudt de camera en voel je de vibratie in je handen dankzij de controller. Haal je dus net de bocht niet dan kan zo’n steen ervoor zorgen dat je de controle verliest en tegen een boom rijdt. In Kenia kom je ook waterstroompjes tegen, waar je lekker doorheen mag rijden. Nu had ik het geluk dat de zon vaak scheen tijdens mijn etappes, want met regen is Kenia nog lastiger. Dit zorgt er namelijk voor dat het wegdek glad wordt en dat je minder zicht hebt. Hoewel het lastig is om tijdens het racen echt oog te hebben voor de details, vond ik de locaties er goed uitzien. Je kunt aan het landschap in ieder geval zien in welk land je aan het racen bent, waardoor de ontwikkelaars er duidelijk moeite in hebben gestoken. Mijn favoriete locaties zijn Zweden en Scandi, omdat ik graag over sneeuw rij, maar ik heb ook genoten van Pacifico.

EA Sports WRC Review1

Er is keuze genoeg voor elke speler

Als je wat meer vrijheid wilt dan zijn vooral de Championship modus en de Quick Play wat voor jou. Hier kun je zelf de locaties, etappes, weersomstandigheden en hoeveelheid etappes bepalen. EA Sports WRC heeft sowieso veel opties voor de spelers, want er zijn ontzettend veel instellingen. Hiermee kun je bepalen hoe moeilijk de AI is, hoeveel ondersteuning je krijgt en het niveau van de bijrijder. Heb je honderden uren in rallygames gestoken, dan kun je de instellingen naar je eigen wensen aanpassen, terwijl beginners vooral baat hebben bij de automatische instellingen. Aan het begin moet je namelijk aangeven of je bekend bent met de franchise of juist niet. Naarmate je meer uren in de game hebt gestoken, kun je dit allemaal weer veranderen. Ik begon mijn races met het niveau van de AI op twintig (honderd is het maximale) en na een aantal uren wilde ik dit toch iets verhogen. Dat gezegd hebbende voelde EA Sports WRC voor mij niet aan als een rustgevende game. Ik moest aardig gefocust aan de slag wilde ik tenminste in de top drie eindigen. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de kortere etappes. Tijdens het racen zorgt de bijrijder ervoor dat je alle belangrijke informatie krijgt. Bij de normale etappes betekent dit dat hij netjes aangeeft hoe moeilijk een bocht is en of er een hobbel in de weg zit. Bij de Regularity Rally geeft hij ook aan of je langzamer of sneller moet rijden. Bij deze races is het namelijk de bedoeling dat je in een bepaalde tijd op een specifiek punt bent. Wanneer je er naast zit of tot stilstand bent gekomen op de weg dan krijg je strafpunten. De coureur met de minste punten wint uiteindelijk de wedstrijd of het Championship. Je kunt zelf aangeven of de bijrijder ruim van tevoren een bocht aangeeft of juist op een later moment.  Als je al zijn aanwijzingen goed kan registreren dan hoef je niet tot het laatste moment te wachten. Mijn bijrijder gaf de aanwijzingen pas laat, om te voorkomen dat ik in de war raakte.

EA Sports WRC biedt ook wat uitdagingen dankzij de Moments. In mijn preview heb ik hier al uitgebreid bij stilgestaan, maar het komt er op neer dat je een etappe moet afleggen op een bepaalde locatie met een specifiek voertuig. Om een medaille te winnen moet je een bepaalde tijd rijden of bijvoorbeeld eindigen in de top vijf. Een aantal Moments zijn gebaseerd op echte momenten uit de Rally-discipline, terwijl andere er door geïnspireerd zijn of juist door de ontwikkelaars zijn verzonnen. Hoewel dit korte races zijn met een duidelijk doel, vond ik deze net iets te pittig voor een beginner. Omdat EA Sports WRC net is verschenen, zijn er ook nog weinig Moments. Spelers kunnen echter elke dag een nieuw Moment verwachten, dus deze modus zal uiteindelijk een stuk uitgebreider zijn dan nu het geval is. Als we het hebben over racen dan wil je natuurlijke ook de beste tijd op een parcours neerzetten. Met de Time Trail modus is dat mogelijk. Net zoals bij het Championship en Quick Play bepaal jij zelf de locatie en vervolgens kun je telkens je eigen tijd verbeteren. Wanneer je PlayStation Plus hebt, dan zul jij bij deze onderdelen ook kunnen zien wat andere spelers hebben behaald.

Beginners, zoals ik, hebben echter meer baat bij de Rally School. In deze modus leer je de kneepjes van het vak. Ze laten je op de verschillende wegdekken rijden met specifieke doelen. Weet je deze doelen te behalen dan heb je de training voltooid. Lukt dat op een bepaalde locatie niet dan zul je deze toch echt opnieuw moeten doen. Gelukkig, kreeg ik na het voltooien van de eerste Rally School direct toegang tot de overige elf levels. Hoewel je stapsgewijs alle details van het racen leert, vond ik de doelen toch iets te streng. Zo moet je binnen de lijnen blijven en mag je op specifieke plekken niet remmen. Als je echt de controle over je voertuig wilt verbeteren en een goede rallycoureur wil worden, dan is dit de beginfase. Wil je gewoon lekker racen dan raad ik je aan om alleen de eerste twee levels te voltooien. Ik ben een gamer die het liefst het diepe inspringt en gewoon leert door te doen. Het herhalen van een Rally School missie, omdat ik net een pionnetje aantikt, hoort daar niet bij. Het is daardoor wel mijn eigen schuld dat ik nog regelmatig net naast de weg aan het rijden ben in de andere modi, maar daar haal ik wel het meeste plezier uit. In de carrièremodus heeft dit wel nadelige gevolgen, want het repareren van je auto kost tijd en geld. Toch blijkt uit deze modus dat de ontwikkelaars echt hun best hebben gedaan om zowel nieuwkomers als terugkerende experts te verwelkomen en die keuze kan ik alleen maar toejuichen.

EA Sports WRC Review 1EA Sports WRC Review 1EA Sports WRC Review 1EA Sports WRC Review 1EA Sports WRC Review 1

Het maken van je eigen personage en auto

Omdat je als coureur aan de slag moet, kun je aan het begin van de game je eigen personage maken. Het is duidelijk dat EA Sports WRC een racinggame is, want de personages krijgen weinig liefde. Je kunt uit enkele personages kiezen en dan krijg je de mogelijkheid om een naam in te tikken. Die naam wordt tijdens het racen alleen gebruikt voor de ranglijsten, want de sportcommentator roept alleen je bijnaam om. Ik moet zeggen dat de lijst met bijnamen best wel lang is en dat er leuke namen tussen zitten. Het probleem met je personage is echter dat je geen mogelijkheid hebt om haar aan te passen en ook de kledingkast biedt weinig opties. Door de game regelmatig te spelen kun je levels vrijspelen in de Rally Pass. Er zijn in totaal twintig levels en daar krijg je toegang tot voor een prijs van zes euro. De Rally Pass is dus niet duur, maar als je besluit om geen extra geld te besteden dan speel je weinig vrij. Dat is jammer, want de coureurs kunnen echt wat meer opties gebruiken. Daarnaast zijn sommige opties alleen beschikbaar voor de spelers met EA Play. Ik vraag mij dan ook af of je op deze manier alle drie de soorten spelers tevreden kunt stellen. Het grootste probleem met de mensen in de game is echter dat ze nogal houterig en levenloos ogen. Dat geldt ook voor de toeschouwers en de Rally Marshals.

De grootste mogelijkheden voor customisatie zijn gericht op de voertuigen. Je hebt hierin namelijk twee mogelijkheden. In de Livery kun je het uiterlijk van je auto aanpassen. Denk dan aan het verven van individuele onderdelen en aan het plaatsen van stickers. Het zal je niet verbazen dan deze modus mijn interesse niet wist te wekken. Ik heb niets met auto’s en het uiterlijk interesseert mij ook niet. Toch is dit een uitgebreid systeem dat voor liefhebbers echt wel goed in elkaar steekt. Je krijgt namelijk alle vrijheid en kan de stickers plaatsen waar je wilt. Wil je een schuine advertentie van een merk? Dan kun je dat gewoon doen. Je kunt dus lekker creatief aan de slag, maar voor de technische onderdelen moet je in de Builder Modus zijn. Hier kun je bepalen welke motor en uitlaat je auto heeft. Dit heeft allerlei gevolgen, die ik niet in details kan uitleggen. Ik weet alleen dat ik tijdens een benefietwedstrijd opeens een andere auto kreeg, die lastig te besturen was. Voor een wedstrijd kun je bepalen welke soort banden je wilt gebruiken, maar in de Builder Modus, bepaal je hoe ze eruit zien. Zo kun je ook de binnenkant van je auto naar wensen aanpassen. Hoewel ik geen verstand heb van de technologie en onderdelen van een auto, kun je telkens uit meerdere opties kiezen. Daarnaast speel je meer onderdelen vrij door de carrièremodus te doorlopen.

Ik moet ook nog even melden dat EA en Codemaster voor een goede muziek hebben gezorgd. Het is absoluut geen straf om in het menu rond te klikken of na een wedstrijd nog even te blijven hangen. Als we het hebben over de audio dan vraag je je natuurlijk ook af hoe de auto’s klinken. Nou, ze maken herrie en klinken als een auto. Toch merkte ik bij bepaalde auto’s op verschillende wegdekken wel het verschil tijdens het slippen en het gas geven. Hoe accuraat dit allemaal is, kan ik je met mijn kennis helaas niet vertellen. Wanneer je aan een wedstrijd begint, laat de sportcommentator je weten wat de huidige situatie is. Hoewel het commentaar prima in elkaar steekt en er een wedstrijdgevoel wordt gecreëerd, vind er al snel veel herhaling plaats. Hetzelfde geldt voor het commentaar van je Chief Engineer in de carrièremodus. Om nog even een ander puntje aan te stippen. Op de PlayStation 5 draait EA Sports WRC soepel. Ik heb in ieder geval nooit het idee gehad dat de belangrijkste onderdelen van de wereld niet inladen of vertraagd waren. Daarbij moet ik wel zeggen dat je bij de console-versie niet de mogelijkheid hebt om aan de grafische instellingen te sleutelen. De camera is weer een ander verhaal. Ik weet niet hoe de veteranen het liefst rijden, maar je hebt veel opties. Ik rij het liefst met alleen de motorkap in beeld, maar je kunt ook in de auto zitten met daarbij de optie of je het stuur wilt zien. Daarnaast kun je er voor kiezen om de gehele auto van dichtbij of van een afstandje te zien.

EA Sports WRC Review2

Het gebruikte beeldmateriaal is gemaakt tijdens onze speelsessies op de PlayStation 5.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Voor iemand die niets met auto's of de Rallydiscipline heeft, heb ik met plezier EA Sports WRC gespeeld. Door de vele instellingen is het duidelijk dat de spelers alle vrijheid krijgen om de game naar eigen wensen aan te passen. Hierdoor kunnen beginners en veteranen veel plezier uit EA Sports WRC halen. Met de verschillende modi en zeventien locaties is er meer dan genoeg afwisseling. Vooral de carrièremodus is erg leuk en levert nieuwe onderdelen op, zodat je in de Buildermodus nog meer keuzes hebt. Door de verschillende etappes, die er goed uitzien, kun je zelf bepalen hoeveel tijd je kwijt wilt zijn. Je kunt de game dus gerust voor een korte sessie aanslingeren. Op de PlayStation 5 zijn er geen technische problemen te bespeuren en kun je zonder problemen racen. De minpunten van de game zijn dan ook voornamelijk gericht op de customisatie van de coureur en de aanwezige Rally Pass. De Moments vallen ook nog tegen, omdat de game net is verschenen. De sportcommentator valt regelmatig in herhaling, maar de goede muziek in de menu's maakt dat weer goed.

• Meerdere aanpasbare instellingen
  • Leuk voor beginners en experts
  • Verschillende uitgebreide modi
  • Locaties zien er goed uit
  • Mooie hoeveelheid etappes
  • Sportcommentaar aanwezig...
  • Weersomstandigheden hebben invloed
  • Duidelijk verschil tussen voertuigen
  • Lekkere muziek in de menu's
  • Multiplayer voor de competitieveling
  • Zes camerahoeken
  • Positie tegenstanders niet altijd duidelijk
  • Weinig gratis items in Battle Pass
  • Weinig customisatie voor coureurs
  • Moments vallen nu nog tegen
  • ... maar valt veel in herhaling

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot EA Sports WRC

Electronic Arts

Pc, PlayStation 5, Xbox Series