Preview: Endling - De laatste vos op aarde

Geplaatst: 7 oktober 2021 12:00

Tijdens de Guerrilla Collective Showcase kregen we eindelijk beelden te zien van Endling waarin je als vos moet zien te overleven. De game wist direct mijn aandacht te grijpen, omdat het niet vaak voorkomt dat je in de huid van een dier kruipt. Het thema achter de game is daarnaast helemaal niet vrolijk, want juist de mensen zijn een gevaar voor de laatste vos op aarde en haar welpen. Tijdens de Steam Next Festival besloot ik de demo van Endling uit te proberen en zelf eens als vos door het leven te gaan.

Het leven van een vos

Het leven van een vos lijkt mij niet altijd even gemakkelijk en al helemaal niet als je de laatste vos bent in een dystopische wereld. De demo van Endling begint dan ook met een vos die een bosbrand moet ontvluchten en direct een schuilplaats nodig heeft. In die schuilplaats bevalt ze van vier schattige welpen. Ik bouwde hier direct een band mee op, omdat je de vachtkleur kunt veranderen. Het klinkt als een kleine toevoeging, maar hierdoor wilde ik ontzettend graag de welpen in leven houden. Dat verliep niet helemaal soepel, want al snel wordt een welp ontvoerd door een mens. Op een nogal slinkse manier, want met een bewegend knuffeldier wordt de welp de schuilplaats uitgelokt. Vervolgens is het aan de moedervos om via geursporen te achterhalen wat er is gebeurd met haar welp en waar het naar toe is gebracht.

Over het achtergrondverhaal van Endling geeft de demo nog geen antwoorden, maar het geeft wel het beeld dat een aantal mensen vijandig zijn. Tegelijkertijd zijn niet alle dieren even vriendelijk. Zo werd mijn vos al aangevallen door een uil en een das, die vermoedelijk haar jongen aan het beschermen was. Een gevaarlijke wereld dus en doordat het een dystopische wereld is, krijg je te maken met verschillende en soms vervuilde landschappen. De wereld en ook het verhaal worden op een visueel interessante manier getoond. Als vos ben je namelijk afhankelijk van geuren en als je de geur van je verloren welp weet op te pikken, krijg je te zien wat er op die plek precies is gebeurd. In combinatie met de muziek word je hierdoor direct meegenomen in het verhaal en de wereld.

Verstoppen in het donker

Maar hoe zit het dan met de gameplay? Endling is te vergelijken met een sidescroller waarin je wel terug kunt naar je schuilplaats. Vanuit hier zijn er meerdere paden om te bewandelen die niet altijd even veilig zijn. In het begin loop je hier alleen, maar wanneer de welpen groot genoeg zijn, zullen ze je altijd vergezellen. In de volledige game leren ze op deze manier ook nieuwe vaardigheden, maar tijdens de demo werd daar nog niet bij stil gestaan. Het in leven houden van je welpen is niet direct eenvoudig. Als vos kun je alleen in de avond en nacht ronddolen, want wanneer het licht begint te schijnen is er een grote kans om gepakt te worden. Je moet dus in de avond voedsel halen voor je welpen en tegelijkertijd achterhalen waar je andere welp heen gebracht is. Om uiteindelijk op tijd je schuilplaats weer te bereiken. Hierdoor vond ik de nachten in de demo een beetje kort.

Dit komt ook, omdat ik niet in de gaten had dat de balk onderin het scherm te maken had met je welpen, waardoor ik al snel een tweede welp verloor. Naast een ontvoerde welp liet ik ook nog eens een welp verhongeren. Het vinden van eten is niet heel lastig, want de vos vangt snel geuren op. Hoewel de paarse geur op het verhaal gericht is, is het groene geurspoor juist op voedsel gericht. Wanneer de welpen je volgen kun je eenvoudig het voedsel op de grond leggen, zodat ze kunnen eten. De hongerbalk loopt wel redelijk snel leeg, maar dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik niet heel efficiënt bezig was. Wat ik zelf ook erg leuk vond, is dat de vos de welpen ook in de bek mee kan dragen.

Voorlopig oordeel Anita van Beugen

De demo van Endling is kort, maar geeft wel een goed idee van de basis gameplay en je krijgt direct een goed beeld van de visuele stijl. Dit zorgde er samen met de muziek voor dat ik snel meegezogen werd in de game. Over het verhaal valt nog weinig te zeggen, omdat de demo in feite een introductie is. Dat de mensheid een gevaar is voor de dieren, blijkt wel en we moeten afwachten of er ook goede mensen in de game voorkomen. Het enige probleem dat ik merkte tijdens de demo is dat er wat framedrops aanwezig zijn, maar dat is niet hinderlijk voor de gameplay. Endling heeft zeker mijn interesse weten te versterken en ik vind het jammer dat de demo zo kort was. Ik ben benieuwd naar het eindproduct, maar Endling heeft nog geen specieke releasedatum. De game moet ergens in 2022 verschijnen dus we moeten nog even geduld hebben.

Bron: Steam Next Festival

Packshot Endling

-