Preview: FIFA 11

Geplaatst: 30 augustus 2010 21:00

Volgens de kenners had FIFA het vorig jaar voor de eerste maal voor elkaar om beter te zijn dan PES. Fans van de laatstgenoemde game zullen dat ongetwijfeld anders hebben gezien, maar het overgrote deel van de gamers was het wel met deze constatering eens. De vraag is nu of FIFA 11 de potentie heeft om de leidende positie vast te houden.

Vernieuwingen
Elk jaar hebben de ontwikkelaars van FIFA een bepaald punt of meerdere punten waar de grootste focus op ligt tijdens het maken van de game. Vorig jaar was bijvoorbeeld de mogelijkheid om 360 graden in het rond te dribbelen één van de grote speerpunten. In FIFA 11 moet je de grootste vernieuwingen zoeken op het gebied van passen en de individuele kenmerken die typerend zijn voor een bepaalde speler.

Personality+
Laat ik beginnen met dat laatste, de kenmerken van een bepaalde speler. Deze vernieuwing heeft de naam Personality+ meegekregen. Met de volgende voorbeelden zal de werking van Personality+ wel duidelijk worden. Neem bijvoorbeeld een duel tussen een zwakke aanvaller en een sterke verdediger. De sterke verdediger heeft veel meer kans om de bal via een schouderduw of ander fysiek contact te ontfutselen, aangezien hij veel meer kracht heeft dan de aanvaller. Een ander voorbeeld is het aannemen of passen van de bal. De ene speler zal een bal in een betere lijn door kunnen passen dan de andere, waardoor je net dat ene perfecte steekballetje kan geven die tot een doelpunt leidt. Of wat te denken van de perfecte aanname die je in staat stelt de aanval kansrijk voort te zetten. Ook hier geldt weer dat de ene speler hier beter in is dan de andere (Messi van FC Barcelona zal de bal beter aan kunnen nemen dan een Falkenburg van AZ). Kort gezegd worden door Personality+ de verschillen in klasse van spelers extra benadrukt. Daarnaast richt de feature zich nog op de manier waarop spelers sprinten, schieten of klaar gaan staan bij het nemen van een vrije trap. Denk maar aan de manier waarop Christiano Ronaldo klaar gaat staan als hij een vrije trap gaat nemen. Gamers die de vorige FIFA hebben gespeeld weten dat dit vorig jaar al in de game verwerkt zat, maar op die manier weet je wel een beetje welke kant het op gaat.

Geen ping-pong-passes meer
Het andere grote verbeterpunt is het passen. De vorige FIFA werd verweten dat er veel 'ping-pong' werd gespeeld, wat inhoud dat je eindeloos kunt blijven passen zonder dat er eigenlijk iets fout gaat: de bal komt vrijwel altijd aan. In FIFA 11 wordt een nieuw pass-systeem geïntroduceerd, waarbij je veel meer rekening moet houden met de richting en de snelheid die je een bal geeft. Simpelweg op de pass-knop drukken werkt dus niet meer. Tijdens mijn speelsessie kwam ik al snel achter deze vernieuwing en het zal voor veel FIFA spelers erg wennen zijn om deze nieuwe manier van passen onder de knie te krijgen. Daar tegenover staat natuurlijk dat de echte klasbakken nu eindelijk kunnen laten zien wat ze waard zijn door de nieuwe passing onder de knie te krijgen. De pro's worden gescheiden van de noobs, zullen we maar zeggen.

Theater en muziek
Twee grote veranderingen dus die ervoor moeten zorgen dat FIFA 11 de positie aan de top kan behouden. Naast deze twee grootste speerpunten zijn er nog een aantal andere opvallende zaken. Zo is het (eindelijk) mogelijk om je eigen muziek in de game te zetten, zodat je geen excuus meer hebt dat je gek wordt van de nummers die de game standaard rijk is. En wat te denken van de mogelijkheid om je eigen clubliederen en spreekkoren in de game te planten. Of dat online leuk gaat worden is nog maar de vraag, maar het is zeker leuk om het officiële clublied van je favoriete team te horen aan het begin van een wedstrijd. Last but not least: het is nu ook mogelijk om in wedstrijden waar je één speler bestuurt met de keeper te spelen. Op die manier kun je online nu écht 11 tegen 11 gaan strijden om de winst!

Voorlopige conclusie
Door de twee grote vernieuwingen, het nieuwe passingssysteem en Personality+, lijkt FIFA 11 ook dit jaar grote kans te maken op de titel 'beste voetbalgame van het jaar'. Door deze vernieuwingen zullen die-hard spelers het in het begin wel lastig krijgen om het nieuwe passen onder de knie te krijgen, maar uiteindelijk wordt het spel er wel weer een stukje realistischer van. De eerste indrukken zijn goed, nu maar hopen dat we in oktober inderdaad weer kunnen genieten van een perfecte voetbalgame, nog perfecter dan vorig jaar.

Packshot FIFA 11

FIFA

Pc, PlayStation 2, PlayStation Portable, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo DS, Nintendo Wii, Mobile