Review: FIFA 11 Xbox 360

Geplaatst: 7 oktober 2010 21:00

Vorig jaar was vrijwel iedereen het er over eens dat FIFA de beste footie van het moment was. Alles werkte prima, er zaten weinig foutjes in de game en de wedstrijden speelden over het algemeen heerlijk. Tja, wat valt er dan nog te verbeteren aan de game? Eigenlijk niet zoveel zou je denken, maar als ontwikkelaar wil je een jaar na dato niet precies dezelfde versie van je voetbalspel uitbrengen. EA heeft dit jaar dan tóch weer nieuwe features weten toe te voegen.

Goed verbeterd?

In principe zou FIFA alleen nog maar beter moeten worden met nog extra verbeteringen, want het was immers al prima in orde. Het probleem zit 'm hier natuurlijk in de uitvoering van die verbeteringen. Je wilt immers niet een slechter spel uitbrengen doordat de doorgevoerde verbeteringen juist een slechtere gameplay met zich meebrengen. Gelukkig heeft FIFA het geluk dat EA aan het roer staat en dat is toch door de jaren heen een stabiele factor geworden. Vooral dit jaar heeft de uitgever het weer goed voor elkaar met veel topgames die de komende tijd uit moeten komen. Ik kan je nu alvast zeggen dat FIFA 'n van die goede games is.

Be a goalkeeper

Zoals gezegd zijn er ook dit jaar "“ het kan ook niet anders "“ weer een hoop veranderingen en verbeteringen doorgevoerd. E'n ervan is de mogelijkheid om ook met de keeper te spelen in de 'Be A Pro' modus. Vanaf FIFA 11 is het dus ook voor het eerst mogelijk om online met elf spelers tegen elf andere spelers te spelen, waardoor er twee complete elftallen op de grasmat aan kunnen treden. Het pluspunt hiervan is dat er elftallen opgericht kunnen worden die serieus met elkaar de strijd aangaan, de keerzijde is "“ net als vorig jaar overigens "“ dat alle spelers van het elftal een doelpunt willen scoren. In theorie zou je hierdoor een spelbeeld kunnen krijgen waarin het volledige elftal in het strafschopgebied van de tegenstander staat te wachten op een mogelijkheid om te scoren.

Verschillende carrières

Ook in de carrièremodus is het een en ander flink op de schop gegaan. Je kunt nu kiezen uit drie verschillende modi, te weten Speler, Manager of Speler/Manager. In deze modi kun je respectievelijk beroemd worden als enkele speler (vergelijkbaar met Be a Pro), beroemd worden als speler terwijl je ook je team onderhoudt (een combinatie van de managermodus van de vorige FIFA-games en de Be a Pro modus) en beroemd worden als manager (vergelijkbaar met de managermodus). Het is dus helemaal aan jou op welke manier je het wilt gaan maken op (of naast) het veld. Een andere toevoeging in de carrièremodus zie je terug tijdens het spelen van wedstrijden. Hierbij krijg je namelijk af en toe de uitslagen van andere wedstrijden die op dat moment bezig zijn te zien, zodat je tijdens een wedstrijd al kunt kijken of het resultaat van dat moment genoeg is om een plekje te stijgen in de ranglijst. Het is een leuke toevoeging en echt 'n van de details waardoor FIFA 11 nog beter is dan zijn voorganger.

Realisme

Het laatste dat ik wil noemen is de aanpassing in de gameplay zelf, toch het belangrijkste onderdeel van een voetbalgame. Al na het spelen van een aantal wedstrijden viel het me op dat alles veel realistischer gaat. Zo moet je nu rekening houden met de kracht waarmee je een pass geeft. Staat een speler ver weg en geef jij een slappe bal, dan is de kans groot dat de tegenstander ertussen komt en de bal onderschept. Aan de andere kant kun je nu ook een pass geven die precies op maat is, waardoor je een aanvaller van je team weg kunt sturen en in een goede positie kunt brengen. Na een goede pass is de kans op een doelpunt daardoor niet ver weg.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Wat doe je met een perfecte voetbalgame? Inderdaad, je probeert 'm nog beter te maken en als dat lukt heb je goed in handen. Dit is precies wat er dit jaar met FIFA 11 is gebeurd. Meer mogelijkheden in de carrièremodus, veel kleine details die alles nog leuker maken en een gameplay die is aangepast waardoor alles nog realistischer is gemaakt. Ik kan er kort over zijn: FIFA 11 is gelijk aan de versie van vorig jaar, maar er zijn wederom verbeteringen doorgevoerd waardoor de versie van dit jaar weer eenzaam aan de top staat. Leve de koning, hoera, hoera, hoera!

• Spelen met de keeper
  • Vernieuwde carrière
  • Realistischer