Preview: Forspoken - Kan interessant worden

Geplaatst: 16 december 2022 10:00

Forspoken, de nieuwe RPG van Square Enix, komt 24 januari naar de PlayStation 5. Ze brengen een hele nieuwe IP uit en dat is na al de uitgebrachte remasters van de laatste tijd goed nieuws. Niet dat er iets mis was met de remasters van Crisis Core: Final Fantasy Reunion en Romancing SaGa - Minstrel Song - Remastered. Maar het introduceren van een hele nieuwe wereld, een nieuw hoofdpersonage en een interessant verhaal, kunnen wel het recept voor een nieuwe en misschien toekomstige klassieker van Square Enix zijn. Forspoken is meerdere malen uitgesteld, maar recentelijk is een demo uitgebracht die je een impressie van de game geeft. Ik ben hiermee aan de slag gegaan en in mijn preview kun je lezen of ze misschien nog even langer hadden moeten wachten of het liefde op het eerste gezicht is.

Forspoken2

Where am i?

Het verhaal draait om de New Yorkse dame, Frey Holland, die wakker wordt in een nieuwe wereld. Om haar pols zit een vreemde armband die ze niet kan verwijderen. De armband blijkt Cuff te heten, te kunnen spreken en haar toegang te geven tot verschillende magische krachten. Het doet meteen denken aan The Wizard of Oz waarbij de rode schoentjes zijn ingeruild voor een armband en de wereld van Oz voor Athia. De nieuwe wereld is voor de New Yorkse wel even wennen, want de voor haar bekende betonnen omgeving is veranderd in een vreemd land met mensen, plaatsen en culturen die voor haar totaal onbekend zijn. Daarnaast zijn er genoeg wezens die haar naar het leven staan, want Athia wordt geteisterd door een kwaadaardige invloed. Het eens florerende Athia werd door de goedwillende matriarchen, de Tantas, geleid, maar nu heeft The Break hen gecorrumpeerd en zijn ze verantwoordelijk voor de achteruitgang van de eens voortvarende wereld. Frey wil hier eigenlijk niets van weten en zo snel mogelijk weer naar het vertrouwde New York. Ze wordt echter gedwongen om de nieuwe wereld te verkennen, zodat ze erachter kan komen waarom de armband om haar pols zit, wat ze hier doet en hoe ze weer veilig thuiskomt.

In de demo wordt eigenlijk niet meer over het verhaal verteld en wordt eigenlijk de gameplay geïntroduceerd. Daar is niks mis mee, maar ik weet niet waarom ik dingen moet doen en het verhaal is voor mij de drijvende kracht in een game en zeker in een RPG. Helaas kan ik daar dus weinig over zeggen en hoop ik dat het verhaal interessant is en goed uitgewerkt wordt. Je krijgt wel een goede impressie van wat de wereld te bieden heeft. Op de map vind je onder andere waypoints voor de story missions, event markers, Photo Spots en groene lichtjes die schatkisten aangeven. Je kunt dus op je gemak de wereld verkennen voor extra experience, items en uitrusting. Deze opzet komt je misschien bekend voor als je Assassin’s Creed, Far Cry, Horizon Forbidden West of vergelijkbare games hebt gespeeld. Alleen valt wel op dat in verhouding met die games deze wereld nog redelijk leeg lijkt. Verder vind je in de velden verschillende planten die je kunt gebruiken voor het upgraden van je Cloak en Necklace. Je hebt beschikking tot meerdere en ieder heeft zijn eigen buffs. Daarnaast kun je voor beide handen vingernagels selecteren voor nog meer buffs. In de demo heb ik hier nog niet veel mee gedaan, omdat de vijanden niet heel moeilijk waren en de te bereiken doelen haalbaar waren zonder dit aan te passen.

Forspoken3

Heeft potentie, maar mist fine-tuning

In de demo worden vijf missies aangeboden, maar je kunt ook lekker de wereld verkennen en naar kistjes zoeken of andere evenementen doen. Bij één van de missies moet je een brug schoonvegen van vijanden en wordt dit afgesloten met een baasje. Mocht je alle vijf gedaan hebben dan volgt er nog een extra missie die de demo afsluit. Je kunt daarna nog steeds de wereld verkennen, maar zonder verhaal mis ik de motivatie om dat te doen. Het lijkt een aardig grote wereld en het sprinten gaat niet heel snel, maar in combinatie met magic wordt het gelukkig een stuk beter. Je kunt met Parkours over verschillende rotsen en gebouwen rennen, maar het wordt niet heel duidelijk uitgelegd en hierdoor mis je de kans om dit goed uit te testen. Als je wilt springen, reageert Frey niet meteen maar een fractie later en dat is lastig met timen. Tijdens je verkenningstochten kom je naast evenementen en kistjes ook regelmatig vijanden tegen. In de demo heb je beschikking tot twee verschillende soorten magic (die je ook kunt upgraden) om de vijanden uit te schakelen. Het wisselen tussen magic en magicstijl is even wennen, maar dat zal steeds beter gaan na wat oefening. Als Frey magic gebruikt, lijkt ze ook een fractie later te reageren waardoor het lastig is om je combo’s te timen.

Om het verslaan van de vijanden enigszins makkelijker te maken, heb je beschikking tot een Lock-on. Het was alleen lastig om te zien of je daadwerkelijk een vijand gelockt had en dat hielp niet. Gelukkig werkte de dodge beter en voelde die bijna vertrouwd aan als je langs de vijanden gleed. Ook heb je een soort grab waarmee je naar de vijanden toe kunt vliegen en die je ook kunt gebruiken om de velden te verkennen. Het vechten tegen de vijanden is hierdoor best vermakelijk, maar het vloeit nog niet helemaal vanwege de besturing die soms een beetje “sluggish” aanvoelt. Dit kan zo aanvoelen, omdat je in de demo de natuurlijke opbouw van je krachten mist en dat je hier meer aan moet wennen, maar waarschijnlijk moet de game nog wat gefinetuned worden. Naast mijn lichte problemen met de besturing vond ik de onderlinge conversaties of oneliners tussen Frey en Cuff al heel snel erg storend. Cuff doet een beetje denken aan Mimir uit God of War, maar de conversaties zijn alleen niet echt vermakelijk of grappig. Het voelt een beetje geforceerd en het wordt ook te vaak gebruikt, want bij bijna alles wat je doet wordt commentaar gegeven. In God of War ben je blij als je weer iets nieuws te horen krijgt en ga je niet verder, voordat Mimir uitgepraat is. Hier had ik al snel; ja, nou weet ik je wel, jullie hoeven niet bij elke handeling commentaar te geven. De ontwikkelaars proberen hiermee hetzelfde leuke effect uit andere games te creëren, maar overdaad schaadt en maakt het een irritant gegeven in plaats van iets grappigs of aangenaams. Als dat zo blijft, gaat bij mij het volume van de voices naar nul, want het was echt storend en dat is zonde van een game die wel potentie heeft.

Forspoken 1Forspoken 1Forspoken 1Forspoken 1Forspoken 1Forspoken 1

Voorlopig oordeel van Philip Zeldenthuis

Het verhaal van Forspoken doet een beetje denken aan The Wizard of Oz. Als dit goed uitgewerkt wordt en een eigen invulling krijgt, kan het verhaal zeker interessant worden. De demo laat alleen weinig van het verhaal zien dus daar kunnen we alleen nog naar raden. De wereld lijkt genoeg te bevatten om het verkennen interessant te maken, maar lijkt ook in verhouding met vergelijkbare games minder gevuld. De Parkours-skills van Frey heb ik nog niet ten volle kunnen benutten vanwege de beknopte uitleg, maar ik neem aan dat je in de volledige game een betere introductie krijgt. Het vechten tegen de vijanden kan heel leuk worden door de combinatie van dogde/grab en de verschillende magics. Het wisselen is even wennen, maar er is redelijk veel variatie mogelijk waardoor je de gevechten op verschillende manieren kunt aanpakken. Waar ik wel tegen aanliep, was dat de controls een seconde later op je input lijken te reageren en dat maakt de ervaring veel minder plezierig dan hij zou kunnen zijn. Ik hoop dat in de uiteindelijke versie van de game de controls responsiever worden. En persoonlijk vond ik het constante commentaar van Frey en Brass niet vermakelijk maar eerder irritant, maar dat kan aan mij liggen. Forspoken heeft zeker potentie en de demo maakt nieuwsgierig naar de rest van de game, maar de game kan ook nog wel wat fine-tuning gebruiken. Helaas nog geen liefde op het eerste gezicht.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Forspoken

-

Square Enix