Preview: Hazel Sky - doorsta testen en word een ingenieur
De indie ontwikkelaar Coffee Addict Studio maakte in 2016 hun debuut met de actie RPG Blade & Bones. De reviews hierover waren vrij gemixt, waarbij sommigen de game zelfs een mislukte kloon van Dark Souls vonden. Vorig jaar kondigde Coffee Addict Studio hun tweede game, Hazel Sky, aan. In deze game heeft de intense combat plaatsgemaakt voor een hartverwarmend avontuur. Tijdens het Steam Game Festival ging ik aan de slag met de demo van Hazel Sky in de hoop dat de ontwikkelaar zich deze keer heeft kunnen bewijzen.
Shane's ultieme test
In Hazel Sky kruip je in de huid van Shane, een jongen die de traditie van de familie voortzet om ingenieur te worden. Shane moet echter niet alleen in de boeken duiken, maar wordt door zijn vader naar de vliegende stad Gideon gestuurd om verschillende testen te doorstaan. Als Shane hierin faalt, wordt hij verbannen uit zijn thuisstad. Daarnaast is het nog maar de vraag of hij het overleeft, want Shane moet vliegend, klimmend en springend het eiland verkennen om uiteindelijk de grootste vliegende machines bouwen. Tijdens zijn avontuur ontdekt hij verhalen van de ingenieurs die hem voor zijn geweest en leert hij zichzelf kennen.
De demo gaf mij een voorproefje van hoe dat nou in zijn werk gaat. Met een simpele ASDW-besturing kun je rondlopen om op zoek te gaan naar bruikbare voorwerpen. Sommige voorwerpen kun je bekijken en geven je informatie over wat je te wachten staat. Ook krijg je informatie over Shane middels brieven van bekenden. Andere voorwerpen kun je meenemen om ze later te gebruiken wanneer dit nodig is, zoals een telescoop en een blauwdruk van een machine. Uiteindelijk heb ik een vliegtuigje kunnen repareren door een aantal items te vinden. Verder heb je de mogelijkheid om te springen om bepaalde obstakels te bereiken en de camera te bewegen met de muis. Erg vanzelfsprekende controls dus, al moet ik zeggen dat ik af en toe moeite had om de camera goed te plaatsen. Deze liep niet altijd synchroon met de muisbeweging en stoort na een tijdje.
Een sfeerloze demo
Hazel Sky wordt door haar ontwikkelaar omschreven als hartverwarmend. Hopelijk wordt dit zo ervaren in de volledige game, want dit miste ik nog in de demo. Er was geen sprake van enige achtergrondmuziek of geluidseffecten die de game wat extra sfeer kunnen geven. Dit had wel makkelijk gekund, want er was weinig sprake van (inter)actie behalve de acties die jij zelf uitvoert. Ook ziet Shane er vrij somber uit en had hij meer gezichtsuitdrukkingen mogen hebben. Verder zien de graphics er prima uit, maar hoop ik in de volledige game nog meer kleur te zien. De demo speelde zich af in een grauwe ruimte. In combinatie met de sombere Shane en de stilte om je heen, hoopte ik alsmaar op het hartverwarmende aspect. Uiteindelijk bevond ik mij buiten in de open lucht met veel groen in de verte. De demo stopte daarbij, maar ik hoop hier later meer van te zien.
Vanuit verschillende trailers heb ik op kunnen maken dat Hazel Sky een levendigere game zal zijn dan haar demo. De demo was één van de kortere demo's die ik ooit heb gespeeld en gaf daarnaast geen goed beeld van wat de studio wilde bereiken. Als ik de trailers moet geloven, speelt Hazel Sky zich vooral ook in het wild af en word je getraind om te survivalen. Daarnaast ontmoet Shane nog een vrouwelijke mede-ingenieur waar een hechte vriendschap uit ontstaat. Dat smaakt in ieder geval al naar meer dan wat ik tot nu toe heb mogen ervaren.
Voorlopig van oordeel Celine Man
Ik hoop oprecht dat Coffee Addict Studio een goede game levert met Hazel Sky. Het beloofde hartverwarmende avontuur is nog niet tot zijn recht gekomen in de demo en heeft mij niet kunnen overtuigen om verder te gaan met de volledige game. Als het goed is, staat er nog veel te wachten op Shane. Met wat sfeermuziek en een oplossing voor de camera wil ik Hazel Sky nog een kans geven om te zien wat het uiteindelijk oplevert.
Laatste reacties