Preview: Homicidal All-Stars - Is al veelbelovend

Tijdens de derde aflevering van onze podcast kreeg ik te horen dat ik toch wel gevaarlijk begin te worden. De laatste tijd speel ik namelijk alleen games waarbij het bloed en de ledematen in het rond vliegen. Meedoen aan een reality game show waarin je een dodelijke omgeving betreedt en vallen moet ontmantelen, terwijl psychopaten je met wapens staan op te wachten, past precies in dat plaatje. Daarom dook ik in Homicidal All-Stars om te kijken of ik de bevolking kan vermaken zonder dat het mijn leven kost.

Homicidal AllStars vallen

Het volk wil brood en spelen

De toekomst is niet bepaald rooskleurig. De samenleving wordt geteisterd door geweld, ongelijkheid, natuurrampen, overbevolking en hebberige bedrijven. Zoals we in het verleden hebben gezien, is dit het beste moment om de mensen brood en spelen te geven. Op deze manier kunnen ze even alle ellende vergeten. Dit keer zijn het geen gladiatoren die in de arena tegen elkaar vechten, maar is het een reality show die wordt uitgezonden. Moordenaars en andere gewelddadige gevangenen worden uit de gevangenis gehaald om als verdedigers te vechten in de arena. Het is aan de Challengers om het publiek te vermaken en de arena te overleven. In de afleveringen krijgen de Challengers te maken met verschillende gebieden, verdedigers en valstrikken. Ondertussen staat het publiek aan de zijlijn, zodat je handtekeningen kunt uitdelen. Dit in combinatie met de optionele gevechten zorgt voor meer roem. Weet je het publiek te vermaken en beroemd te worden, dan staan de sponsoren voor je in de rij. Het probleem van de reality show is echter dat het allemaal draait om het verdienen van geld. De showmaster verschijnt regelmatig in beeld om opeens explosieven op de map te gooien. Interessante gevechten betekenen namelijk meer mensen die kijken en daardoor meer inkomsten.

Het eerste seizoen van Homicidal All-Star is opgedeeld in afleveringen, waardoor je telkens een nieuw gebied betreedt. Dit zijn geen vrolijke plekken, want ze ogen verlaten en vervallen. Zo liggen het vuilnis en de uitgebrande autowrakken nog gewoon op straat. Als we de Challengers moeten geloven, ruikt het ook niet bepaald lekker. Omdat er tijdens de brute gevechten genoeg bloed en ledematen in het rond vliegen, ligt dit bezaaid over de vloer. De sfeer komt in ieder geval goed naar voren en er valt genoeg te ontdekken. Alle acties die je onderneemt, worden omgeroepen door de commentator. Het komt regelmatig voor dat deze rol bloedirritant is in een game, maar in Homicidal All-Stars past het juist goed bij de setting en is het een interessante toevoeging. Joe Stern heeft namelijk een fijne stem en gebruikt precies de juiste combinatie van humor en enthousiasme.

Homicidal AllStars gevechtsarena

De dodelijke arena

De Challenger waar het allemaal om draait is premiejager Scarlett die samen met haar mentor meedoet. Marty heeft al eens een seizoen gewonnen en wil dit voor een tweede keer bereiken. De reden van Scarlett is in het begin van de game nog niet bekend. In de gebieden kun je met Scarlett vrij rondlopen, zodat je handtekeningen kunt uitdelen en de kistjes kunt vinden. Ongevaarlijk is dit echter niet, want de gebieden zitten vol valstrikken. Het kan zijn dat je de vallen moet ontwijken, op het juiste moment op een knop moet drukken, of juist een puzzel moet oplossen. Bij het laatste onderdeel is het dan mogelijk om van personage te wisselen, zodat je ze beide kunt besturen. Ook na een aflevering is er genoeg te doen. De verblijfplaats kent audiologs om te verzamelen en een paal om wapens te kopen, je team verder uit te rusten en vaardigheden vrij te spelen. Hierdoor heb je echt het gevoel onderdeel te zijn van de reality show.

Wanneer er een hinderlaag plaatsvindt of je een gevechtsarena binnenloopt, maakt de game gebruik van het turn-based systeem. Hierin hebben zowel de verdedigers als de Challengers twee actiepunten om te besteden. Elke challenger heeft zijn eigen vaardigheden. Zo kun je bij Scarlett een vaardigheid activeren, waarbij ze het maximale aantal stappen zet en de dichtstbijzijnde verdediger neerschiet. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ze kunnen slaan, lopen, schieten en overwatch kunnen inschakelen. Wanneer je granaten en verbanddozen hebt gekocht en ze aan de Challengers hebt gegeven, kun je ze tijdens de gevechten inzetten. De game geeft netjes aan hoeveel actiepunten iets kost. De beslissingen die je neemt, worden dus bepaald door de arena en de vijanden die het verdedigen. In sommige gebieden is de omgeving net zo gevaarlijk. Denk daarbij aan explosieven op de map of zelfs rijdende treinen. Door de verschillende vijanden heb je ook weer nieuwe strategieën nodig. De Muertas kunnen bijvoorbeeld de verdedigers healen. Het is dan handiger om ze weg te lokken van de rest of om ze als eerste te vermoorden.

Homicidal AllStars Scarlett en Marty menu

Voorlopig oordeel Anita van Beugen

De preview build van Homicidal All-Stars gaf toegang tot zestig procent van de game en voelt daardoor al super compleet aan. Het draait allemaal om de reality show en dat wordt goed overgebracht. De sfeer in de arena is grimmig en elke aflevering is compleet anders. Het commentaar dat telkens wordt geleverd, komt op de juiste momenten, waardoor het niet vervelend wordt. Het turn-based gevechtssysteem biedt geen revolutionaire nieuwe toevoegingen, maar het werkt zoals het zou moeten. Hierdoor is het ook voor nieuwkomers eenvoudig op te pakken. Het enige probleem is dan ook dat de interface in de game een beetje groot en ongemakkelijk is. Je went er wel aan, maar het had net eventjes wat kleiner gekund. Doordat je per aflevering telkens te maken krijgt met nieuwe vijanden wordt de game steeds iets moeilijker. Van de zeven afleveringen heb ik er vier uitgespeeld en die zijn nog niet moeilijk te noemen. Ik neem dan ook aan dat de uitdaging hierna nog meer toeneemt. Buiten de arena is er genoeg te doen en komt het gevoel van de reality show nog meer naar voren. Het kopen van wapens en het uitrusten van het team is simpel en goed weergegeven. Met Homicidal All-Stars laat Artificer in ieder geval zien dat je nog steeds creatief met het verhaal en de setting kunt zijn als het gaat om het strategie genre.

Packshot Showgunners

-

Good Shepherd Entertainment