Review: Showgunners - De show van je leven Pc

Geplaatst: 7 mei 2023 10:00

Het voelt alweer eeuwen geleden dat ik aan de slag mocht met de preview van Homicidal All Stars. Ik had nu eenmaal zin om deze game opnieuw op te pakken, maar de releasedatum werd pas in maart dit jaar bekendgemaakt. Nu hoor ik je denken, we hebben het nu toch over Showgunners? Dat klopt. Homicidal All Stars heet nu Showgunners en dat is ook de enige verandering die de game ondertussen heeft ondergaan. En dat is helemaal niet erg, want ik was al erg positief toen ik vroegtijdig met de game aan de slag mocht. Laten we de arena betreden, zodat je weet wat je te wachten staat als je meedoet aan de reality show van Showgunners.

Showgunners Gameplay review1

De reality show Homicidal All Stars

Voor onbekende redenen heeft Bounty Hunter Scarlett Martillo besloten om mee te doen aan een brute reality show. En dan niet aan een reality show die we vandaag de dag kennen. Showgunners speelt zich af in een dystopische toekomst waar de grote bedrijven het voor het zeggen hebben. De reality show moet ervoor zorgen dat de mensen tevreden blijven en ondertussen promoten de bedrijven hun eigen spullen. Moordenaars en andere gevangen worden aangesleept, want de reality show gaat over leven en dood. In elke aflevering zijn er verdedigers die op de loer liggen voor een hinderlaag en zich hebben verschanst in de speciale arena’s. Het gebied waar je elke aflevering doorheen moet lopen ziet er gruwelijk uit. Het bloed ligt op de vloer en sommige deelnemers zijn aan een staak gespietst. Wrakstukken van auto’s en kapotte banden zorgen ervoor dat je een specifiek pad moet volgen. Een pad dat gekenmerkt wordt door valstrikken en veel vuur. Als je een zwakke maag hebt, zul je niet genieten van de reality show, maar het ziet er bruut uit. Hetzelfde kan gebeuren met Scarlett als je niet oppast. Er zijn verschillende valstrikken te vinden, van ijzeren staken die uit de grond komen tot mijnen die je op het juiste moment moet ontmantelen. Gelukkig, spelen wij gewoon een game, waardoor je nogmaals de kans krijgt om dit gedeelte van een level opnieuw te spelen.

Het ontmantelen van vallen en het ontwijken van dodelijke valstrikken is dus de normaalste zaak van de wereld. In de gebieden is er echter veel meer te doen. Je kunt handtekeningen uitdelen aan de fans achter de hekken. Dit is optioneel, maar levert reacties op die je nodig hebt voor een sponsor. Je kunt met humor een handtekening zetten of juist ontzettend arrogant doen. De sponsoren zijn daarnaast gebonden aan de bekendheid die je verzamelt tijdens elke aflevering. Dit is gekoppeld aan de optionele arena's en de manier waarop je de vijanden vermorzelt. Naast de optionele arena's zijn er ook nog kistjes te verzamelen. Deze leveren extra wapens, bonussen en ervaring op. Wanneer je genoeg ervaring hebt verkregen krijg je een ervaringspunt voor Scarlett en de andere personages. Deze kun je vervolgens omzetten naar nieuwe vaardigheden. Wanneer je meedoet aan een reality show die over leven en dood gaat, moet je jezelf nu eenmaal blijven ontwikkelen. Wil je het er tenminste levend van af brengen.

Showgunners gameplay review

Een vreemde en gruwelijke mix

Doordat je meedoet aan een realityshow, krijg je na elke aflevering even de tijd om tot jezelf te komen. Dit betekent dat je terechtkomt in de barakken waar je nieuwe wapens en gadgets kunt kopen, een sponsor kunt vinden en de skilltree kunt bekijken. Daarnaast kun je hier de audiologs vinden die een beter beeld geven van de gehele show. Het verhaal rondom de personages wordt uitgelegd, maar ik had hier weinig geluk mee. Er is namelijk een zeldzame bug gebonden aan de cutscenes. Zo vertelde Tybalt op een gegeven moment aan Scarlett zijn reden om mee te doen. Hier kreeg ik echter niets van mee, want de game sloeg dit over. Het hoofdpersonage is Scarlett en haar verhaal wordt na een aantal afleveringen wel duidelijk in de arena. Het is jammer dat ik het achtergrondverhaal niet heb meegekregen, maar ik had in eerste instantie niet in de gaten dat het een bug was. Je mist dus niet veel. Hoewel dit gedeelte van de game niet heel uitgebreid is, geeft het wel de sfeer goed weer. Dit geldt trouwens voor Showgunners als geheel, want elke aflevering is anders. Elk gebied heeft zijn eigen uiterlijk en ook de arena’s zijn telkens verschillend. Ze zijn daarnaast erg gedetailleerd, waardoor het gevoel van de reality show goed naar voren komt. Dit rondlopen doe je trouwens door Scarlett te besturen. Het is pas op het moment dat je een gevecht ingaat dat je te maken krijgt met de typische turn-based strategie-elementen. De show is bruut, maar goed kunnen vechten is niet hoe je als winnaar wordt uitgeroepen. De afleveringen kennen namelijk ook verschillende puzzels. Ze zijn niet moeilijk, waardoor iedereen ze kan oplossen, ook als je niet van puzzels houdt. Hoewel je dit niet zo snel zou verwachten in deze setting, zorgt het wel voor de nodige afwisseling.

Voordat ik met jullie het turn-based gedeelte induik, wil ik het eerst hebben over de verschillende vijanden en personages. Je bent namelijk niet alleen. Scarlett weet gedurende het seizoen een aantal bondgenootschappen te sluiten, waardoor je al snel met drie personages het gevecht aangaat. Scarlett is zelf nogal een vlotte dame en kan daardoor lange afstanden lopen. Het is zelfs mogelijk om dan met een speciale vaardigheid nog iemand neer te knallen. Tybalt, die je later tegenkomt, is gespecialiseerd in het hacken van robots en deuren. Met zijn vaardigheden kun je een lokaas op het veld plaatsen of jezelf visueel veranderen in een vijand. De vijand waarvan je het uiterlijk hebt gestolen, verandert dan juist in Tybalt. Tijdens een gevecht zijn er dus meerdere mogelijkheden om te winnen. Het wordt je niet gemakkelijk gemaakt, want er zijn verschillende soorten vijanden die langzaamaan aan je worden voorgesteld. In het begin krijg je alleen te maken met de simpele moordenaars. Daarna ontmoet je de Muerta die andere kunnen genezen en kogels afschieten met gif. De robotmonnik, roept dan weer robots op die ontzettend veel schade aanrichten. Door de verschillende vijanden en de manier waarop ze telkens worden geïntroduceerd, wordt Showgunners met elke aflevering een stukje lastiger. Ik benoemde in mijn preview al dat ik hoopte dat de game moeilijker zou worden, want de eerste drie afleveringen zijn voor strategie fans te eenvoudig. Dat minpunt is niet meer aan de orde, want je wordt in bepaalde arena’s uitgedaagd.

Showgunners gameplay review puzzels

Scarlett is geen watje

Op het moment dat je een arena binnenloopt of een hinderlaag begint, krijg je een snel laadscherm voor je kiezen. Deze overgang is soepel en geeft de commentator de mogelijkheid om zich voor te bereiden. Je krijgt namelijk te horen wat je doelen zijn en waar je je precies bevindt. De commentator geeft, zoals je zou verwachten bij een show, commentaar op je acties. Elke arena is anders en vooral de optionele arena’s hebben nog extra doelen, waarmee je bekendheid kunt verdienen. Het turn-based gevechtssysteem is in Showgunners niet vernieuwend. Het is te vergelijken met andere titels uit dit genre, zoals XCOM. Elk personage heeft zijn eigen loopruimte, wil je wat verder lopen dan is het niet mogelijk om te schieten. Het herladen van je wapens kost ook een actie, terwijl sommige vaardigheden het einde van je beurt betekenen. Simpel gezegd heb je dus twee acties, waarbij je eenmalig kunt schieten. Hoeveel schade je doet en welk effect er aan de vijand wordt gegeven, ligt aan het wapen. Ook de vaardigheden die de vijanden hebben, zijn al eens eerder gebruikt. Het turn-based vechten is ondertussen al zo vaak toegepast in verschillende games, dat het niet erg is dat Showgunners hierin niet vernieuwend is. Het is juiste de sfeer en de setting waarin de creativiteit straalt. Waar het om gaat, is of het vechten goed in elkaar steekt en dat is zeker het geval. Door het duidelijke interface weet je precies wat je kunt verwachten. Al kun je nog altijd een kans van tachtig procent missen.

Hoewel je zelf met twee tot drie personen een arena binnenloopt, hebben de vijanden deze beperking niet. Je krijgt dus altijd een groep van verschillende vijanden voor je kiezen. In sommige games kan dit oneerlijk aanvoelen, maar dat is hier niet het geval. Wanneer nieuwe vijanden de arena betreden, wordt dit netjes op tijd aangegeven. Hierdoor kun je je alvast voorbereiden. De nieuwe lichting valt ook nooit direct aan, maar zoekt eerst een geschikte positie. Ook Scarlett en Tybalt zoeken bij het binnentreden van een arena direct een afgeschermde plek. In sommige arena’s kun je een voordeel halen uit de omgeving. In het metrostation rijden er treinen. Staat er iemand op het spoor dan vliegen zijn ledematen in het rond. Op andere momenten zijn het explosieve tonnen, vuurwerk of rookbommen die je kunnen helpen. Elk personage kan een verbanddoos en een granaat dragen, dus ook die kun je inzetten.

De grote plotwist zit hem in de regisseur die elke aflevering bekijkt. Deze meneer Ford, zorgt ervoor dat een gevecht nooit te saai wordt. Hij besluit bij sommige arena’s om de deuren opeens te sluiten of te openen. Om het wat spannender te maken, kunnen er ook explosieve tonnen tevoorschijn komen. Je weet dus nooit wat je kunt verwachten of hoelang een arena duurt. Wanneer je het eerste obstakels uit de weg hebt geruimd en daardoor het eerste doel is bereikt, kan het zo zijn dat er een nieuw doel verschijnt. Hierdoor is er meer uitdaging aanwezig, maar het zorgt er niet voor dat je Showgunners nogmaals kunt spelen. Wat er gaat gebeuren staat vast. Je kunt de game dan ook in een uur of vijftien uitspelen, mits je alle optionele arena’s voltooid. Ik had tijdens mijn sessies meer moeite met de extra arena’s dan de verplichte gevechten. Het is dus zeker de moeite waard om de gehele ervaring te doorlopen.

Showgunners gameplay review 1Showgunners gameplay review 1Showgunners gameplay review 1Showgunners gameplay review 1Showgunners gameplay review 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Ondanks de vele games in het turn-based strategiegenre, weet Showgunners een interessante en creatieve setting neer te zetten. De sfeer is lekker bruut en gruwelijk en dat wordt gekoppeld aan het verhaal. Het gevoel dat je meedoet aan een realityshow wordt goed overgebracht. Hierdoor is elke aflevering van de reality show anders en zijn er telkens nieuwe uitdagingen. Wanneer je het gebied aan het verkennen bent, moet je vallen ontwijken en puzzels oplossen. Samen met de handtekeningen en kistjes zorgt dit voor de nodige afwisseling en is rondlopen ook interessant. In de arena kom je de vijanden tegen, die ervoor moeten zorgen dat jij niet verder komt. Het vechten is simpel en is te vergelijken met de gameplay van XCOM. Het is hierin dus niet vernieuwend, maar het werkt soepel. Daarnaast worden de doelen per arena duidelijk doorgegeven. In het begin is Showgunners nog eenvoudig, maar door de nieuwe vijanden wordt elke aflevering een stukje moeilijker. Strategie fans die een keer wat anders willen, kunnen zeker genieten van Showgunners. Artificer laat zien dat er nog genoeg ruimte is voor nieuwe turn-based strategiegames met een unieke twist.

• Creatieve en toffe setting
  • Donkere en gruwelijke sfeer
  • Wordt steeds iets moeilijker