Preview: Jusant - Reikt tot nieuwe hoogtes

-

Menig puzzelgame voldoet aan een groot rijtje bijna vanzelfsprekendheden. Zo zijn ze vrijwel altijd first person, zijn het vaak puzzels waar inzoomen op en het ronddraaien van objecten belangrijke elementen vormen en kun je vaak hints vinden om de puzzels op te lossen. Don't Nods Jusant is ook een puzzelgame, maar tikt geen van de voornoemde vakjes aan. Het combineert een relaxte sfeer met puzzelen en gebruikt hiervoor boulderen of klimmen als basis. Op gamescom mochten wij aan de slag met deze nieuwe game van Don't Nod. Je weet wel, de ontwikkelaar achter games als Life is Strange, Tell Me Why en Vampyr. En het werd nog een aardige beklimming. Niet per definitie iets waar je om staat te springen als je - net als ik - hoogtevrees hebt. Normaal gaan mijn beklimmingen niet veel hoger dan in de pen, zoals voor deze preview van Jusant.

Jusant preview1

Klimmen totdat je er niet bij neervalt

In principe is Jusant in zijn kern best simpel. Je bent een jonge bergbeklimmer en moet tot grote hoogtes zien te reiken. Dit doe je door simpelweg te gaan starten met klimmen. Op de rotswanden die je tegenkomt zie je tal van handgrepen. Hierdoor weet je precies waar jouw klimavontuur van start gaat en waar je moet zijn. Middels de linker en rechter trigger van de controller kun je je zelf langzaam maar zeker steeds een stukje verder omhoog manoeuvreren. Dit kun je geheel in je eigen tempo doen, want je klimt niet tegen een tijdslimiet. Neem gewoon de tijd die jij ervoor nodig hebt. Soms zijn de handgrepen wat verder van elkaar verwijdert, waardoor je een sprong moet ondernemen om het volgende gedeelte van de te beklimmen muur te kunnen bereiken. De besturing wordt kort uitgelegd, maar werkt van zichzelf al vrij intuïtief. Het is dus niet heel lastig om de besturing onder de knie te krijgen.

De wereld in Jusant doet wat zanderig en dor aan. Vooral het gedeelte dat ik kon spelen in de demo op gamescom toonde weinig variatie in omgevingen, maar die zijn er wel degelijk als de game eenmaal uitkomt. Je doorloopt een bepaalde route, waarbij het soms even zoeken is naar hoe je nu daadwerkelijk verder kunt komen in het level. Des te verder je komt, des te uitdagender de obstakels worden die je moet proberen te beklimmen. Gelukkig beschik je over een touw waarmee je jezelf meerdere malen kunt vastpinnen. Als je onverhoopt valt, kun je je dus herstellen door jezelf weer op te hijsen richting het punt waar jij het touw voor het laatst hebt vastgepind. Dit kan maar een beperkt aantal keren, dus wees zorgvuldig in de punten waar je dit doet. Als je het drie keer vlak achter elkaar doet, heb je hier namelijk niet zoveel aan. Sterker nog, als je pinpunten dan op zijn, kan het zijn dat je later valt en dus weer een groot stuk opnieuw moet doen.

Jusant preview2

Best interjusant

Jusant is niet alleen puur klimmen, maar bevat ook zeker een verhaal. Deze rode draad werd in de demo nog niet helemaal duidelijk, maar is er dus wel degelijk. Het komt er in het kort op neer dat je de droge en dorre omgeving weer levendig moet zien te krijgen. Je doet dit ook niet alleen, want op je schouder vertoeft een soort levende waterblob die jou helpt bij je klimavonturen. Deze fungeert voornamelijk als gids in de bergen. Tijdens je voornamelijk verticale reis is het zaak ook je omgevingen goed in de gaten te houden. Niet in de laatste plaats om te zien hoe je je verder omhoog kunt bewegen, maar ook om collectibles te vinden die jou meer inzicht in het verhaal geven. Her en der liggen er blaadjes verspreid die bijdragen aan het verhaal en de reden waarom jij steeds hoger en hoger aan het klimmen bent.

Don't Nod staat natuurlijk best bekend om de laid back games die zij produceren. Deze relaxte manier van gamen zit ook zeker in Jusant verwerkt. Zoals eerder aangegeven komt dat bijvoorbeeld omdat je alles in je eigen tempo kunt doen en er geen tijdsdruk te bekennen is, maar het is ook zeker terug te vinden in andere elementen. De game oogt bijvoorbeeld prettig rustig. Het is op een bepaalde manier redelijk minimalistisch, zonder dat het saai wordt. Maar is nog een zeer belangrijk element dat ervoor zorgt dat jij lekker tot rust komt en dat is de soundtrack. Deze is op een prettige manier op de achtergrond aanwezig en draagt bij aan de relaxte sfeer van de game. Dit moet je wel liggen. Ik kan mij voorstellen dat het voor sommige gamers allemaal wat té relaxt is. Daarnaast is er voor Don't Nod ook nog wat werk aan de winkel op het gebied van physics. Vooral als je van het ene naar het andere punt moet slingeren, ziet dit er soms wat houterig en onrealistisch uit.

Jusant preview3

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Don't Nod is met Jusant opnieuw bezig aan een lekkere relaxte game. Het maakt van iets intensiefs als boulderen en bergbeklimmen iets rustgevends. Dat komt mede door de sfeer die neergezet wordt. De soundtrack draagt hier in belangrijke mate aan bij, maar ook de gameplay zelf en de minimalistische hud en omgeving zijn hier essentieel in. Ontwikkelaar Don't Nod staat wel voor de taak nog het een en ander te optimaliseren als het aankomt op perfomance en physics en daar heeft het niet al te veel tijd meer voor. Jusant staat namelijk gereed voor een release op 31 oktober 2023.

Patrick Lamers Mede-eigenaar en Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Jusant

Ontwikkelaar:

DON'T NOD

Uitgever:

DON'T NOD

Release:

31 oktober 2023

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord