Kona II: Brume

  • Ontwikkelaar Parabole
  • Eerste releasedatum 2023
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , Nintendo Switch , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre Avonturen , Survival
  • Gameliner score -

Preview: Kona II: Brume - Een mysterieuze ramp

Ik ben er altijd wel van om nieuwe dingen te ontdekken. Hierdoor speel ik graag demo’s van games om te kijken of ik ze aan mijn verlanglijst moet toevoegen. Toen mij werd gevraagd om Kona II: Brume even op te starten, kon ik daar geen nee tegen zeggen. Een game waarin je op verkenning gaat in de sneeuw en rekening moet houden met je gezondheid klinkt goed. The Long Dark doet dit namelijk ook en dat is een fantastische game. De trailer van Kona II: Brume wist in ieder geval de interesse te wekken. Helaas, is de demo voornamelijk een mysterieuze ramp.

Kona II Brume demo gameplay

Het verhaal gaat verder

Kona II: Brume is het vervolg op Kona. In het eerste deel maak je al kennis met Carl Faubert die als privédetective aan de slag gaat in het noorden van Canada. De bedrijven en terreinen van de rijke heer W. Hamilton hebben flink te lijden onder al het vandalisme. Het is aan Carl om uit te zoeken wie de schuldige is, maar zijn reis door de kou houdt niet op. In Kona II: Brume vertrekt hij naar het gebied in de buurt en moeten er nieuwe mysteries worden opgelost. De demo begint dan ook met een samenvatting waarin de belangrijkste gebeurtenissen voorbijkomen. Daarnaast staan deze ook omschreven in het dagboek van Carl Faubert. Hierdoor is het niet noodzakelijk om Kona gespeeld te hebben. Het enige nadeel is dat de gebeurtenissen nog mysterieuzer aanvoelen en er direct veel vragen op je pad terechtkomen. Waarom zit Carl in een boot en wordt hij door een vreemde aangevallen? En waarom is er een vreemde storm in het gebied? Rustgevend is het allemaal niet, want de beren en wolven zijn een stuk agressiever geworden. Laat ik dankzij The Long Dark nu net een hekel hebben aan beren. Die beesten lopen altijd rond op de belangrijke plekken die je moet onderzoeken.

Kona II: Brume wordt omschreven als een detective met survivalelementen. Daarmee wordt vooral bedoeld dat Carl niet te koud mag worden en dat er een gezondheidsbalk aanwezig is. Je zult dus regelmatig een vuurtje moeten stoken. Heel spannend is dit niet, want op de locaties ligt het hout gewoon naast de houtkachel. Tijdens het spelen kreeg ik soms het gevoel dat ik een horrorgame aan het spelen was. Niet dat Kona II Brume eng is, maar tijdens het doorzoeken van het huis merkte ik dat ik me aan het voorbereiden was voor eventuele jumpscares. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de vermelding van de buitenaardse krachten.

Kona II Brume gameplay

Wat staat je wachten?

De demo van de game is niet al te lang, maar geeft al wel inzicht over de gameplay en een kleine introductie van het verhaal. Aangezien je uit je boot springt om niet neergeschoten te worden, is het eerste doel om een schuilplaats te vinden. Heel toevallig vind je hier een pistool en je oude dagboek terug, waardoor je helemaal klaar bent om het herenhuis te bezoeken dat verderop op het eiland staat. Het pistool heb je vooral nodig voor de wolven en de beren, terwijl het dagboek inzicht geeft in de foto’s die je moet maken en de hints die je moet vinden. Je hebt namelijk ook een camera in bezit, waarmee je foto’s van mysterieuze zaken of aanwijzingen kunt maken. Deze verschijnen vervolgens in je dagboek. Een aantal notities die ik vond en belangrijk leken werden niet toegevoegd. Het is dan ook de vraag of je specifieke informatie zelf moet onthouden of dat het echt niet nuttig is. In het laatste geval is het raar dat je zo veel extra te lezen krijgt. Niet alleen lezen trouwens, want er zijn genoeg kasten waarvan je de lades kunt openmaken. Om er vervolgens achter te komen dat er niets inzit. Niet alle voorwerpen of onderdelen die je vindt zijn te gebruiken in de demo. Hierdoor hoefde ik alleen te wisselen tussen het pistool, de camera en het dagboek. Dit klinkt gemakkelijk, maar het selecteren van een voorwerp in het menu gaat nogal omslachtig. Even snel je pistool trekken, omdat er een wolf aankomt is daardoor niet aan de orde.

De gameplay is dus typerend voor een walking simulator en detective. Het is belangrijk voor de game, maar biedt tegelijkertijd weinig. De muziek en de sfeer van Kona II: Brume komen wel goed over. Vooral de soundtrack in het menu vond ik erg sterk. Hierdoor bleef ik zelf even in het menu hangen. Op grafisch gebied is de game een aantal jaar terug in de tijd gegaan en de demo draaide ook nog eens verschrikkelijk. Steam wist mij netjes te vertellen dat de game net de twintig fps haalde, waardoor het af en toe misselijkmakend was. Een ander belangrijk punt is dat het verhaal van de game niet vanuit het standpunt van Carl Faubert wordt verteld. Er is een verteller aanwezig die om de haverklap commentaar levert. In de demo is dit nog niet irritant, maar als je dit een aantal uren moet aanhoren dan hoop ik dat er wat opties aanwezig zijn om dit te verminderen.

Kona II Bruma Demo gameplay

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

De demo van Kona II: Bume toont aan hoe je demo’s niet moet inzetten. Ze zijn bedoeld om spelers te prikkelen voor de volledige release en om feedback te krijgen. Het laatste gaat de studio bereiken, maar of het genoeg is om mensen nieuwsgierig te maken? De demo draaide namelijk verschrikkelijk slecht en grafisch gezien lijkt de game vast te zitten in het verleden. Als het gaat om de gameplay en het verhaal dan krijg je een redelijke goede introductie voorgeschoteld. Het is een game waarin je mysteries moet zien te ontrafelen, waardoor je in de demo nog geen antwoorden krijgt. Het probleem is alleen wel dat er iets te veel vragen worden opgewekt, vooral als je niet bekend bent met het eerste deel. Het is niet allemaal ellendig hoor. De muziek, sfeer en setting van de game zijn wel degelijk goed en interessant. Desalniettemin mogen ze de game promoten met wat beter beeldmateriaal, want de demo was een mysterieuze ramp.

Kona II: Bume gaat ergens in 2023 verschijnen.

BRON Kona II: Brume Demo

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?