Preview: Layers of Fear - Komt sterk uit de verf

Een meesterwerk retoucheren is een riskante onderneming. Het is een kunst op zich om de ziel van het schilderij intact te houden, terwijl nieuwe lagen verf worden toegevoegd aan een ooit magnifiek werk, welke inmiddels ietwat sleets oogt. In de schilderkunst is minder soms meer, maar in de digitale kunststroming genaamd gameontwikkeling kom je tegenwoordig niet meer weg met een simpele 'touch-up'. Gelukkig weten Anshar Studios en Bloober Team - de originele grootmeester - precies hoe het met het meesterwerk getiteld Layers of Fear om moet gaan.

Layers of Fear preview

Art nouveau

Bloober Team is er van meet af aan vrij duidelijk over geweest: Layers of Fear (destijds nog Layers of Fears) is geen remaster of remake. De plannen omtrent Layers of Fear omvatten meer dan een nieuw laagje verf of een totaal nieuw, ander schilderij. In plaats daarvan adverteert de Poolse ontwikkelaar met de term 'horror reimagined'. De doelstelling is om de bekende lore op een nieuwe manier te presenteren, waarbij men nieuwe, bindende aspecten toevoegt om van beide Layers of Fear prequels een samenhangend geheel te maken. Deze nieuwe aspecten moeten ook voorkomen dat Layers of Fear een 'been there, done that' game wordt.

Middels een kakelverse demo tracht de meester te tonen wat dat inhoudt. Door een nieuw personage - the Writer - en een andere locatie - een vuurtoren - te introduceren, voelt Layers of Fear direct fris aan. De demo is wellicht te kort om achter het doel van deze Writer te komen, maar de inmiddels befaamde Layers of Fear-formule is overduidelijk aanwezig, vooral wanneer de focus zich verplaatst naar een bekendere locatie: het verlepte huis van een zinneloze schilder.

Layers of Fear preview1

Meer dan een laagje vernis

Vanaf dat moment is de technologische vooruitgang het beste te meten. Gedurende de introductiescene in de vuurtoren ballen Bloober Team en Anshar Studios al enigszins de biceps, welke hun kracht uit de Unreal Engine 5 tappen. Toch zijn het de eerste stappen door dat vervloekte huis die de ware potentie onthullen. Het is oh zo makkelijk om onder de indruk te raken van een hevig geanticipeerde game als deze, vooral met de hype eromheen, maar Layers of Fear is dankzij een goed gebruik van omgevingslicht (of eerder het gebrek daaraan) niets minder dan adembenemend.

Dat neemt niet weg dat de Layers of Fear demo meer wil doen dan alleen grafisch imponeren. Waar de originele games praktisch walking sims waren, voegt Layers of Fear zaken toe die voor wat meer interactie zorgen. Voorwerpen zoals een lantaarn - bedoeld om licht te verschaffen maar ook om kwaadaardige entiteiten me af te weren - voegen iets meer jeu toe aan een anders eentonige gameplay-cyclus.

Layers of Fear preview2

Barstjes in de lak

Hoewel de Layers of Fear demo absoluut naar meer smaakt, toont het helaas ook al enige imperfecties. Naarmate de demo ten einde liep, droeg de game me op om een simpel ogende puzzel op te lossen: vind drie tandwielen om een deur te openen. Na het plaatsen van het eerste tandrad - welke gemakshalve recht voor m'n voeten lag - voerde de game de spanning op door een malicieuze en destructieve entiteit achter me aan te laten sjokken, terwijl ik naarstig in de schemering naar de resterende tandwielen zocht. Spannend muziekje erbij, een hoop gesloop op de achtergrond, het bekende werk.

Waar ik puur bij toeval achter kwam was de kracht van mijn lantaarn, die in no-time korte metten maakte met deze entiteit, zij het zeer tijdelijk. Wetende dat dit schepsel zonder al te veel moeite te stoppen was, haalde helaas wel enigszins het gevoel van dreiging bij me weg. Ik hoop dan ook ten zeerste dat dit soort zaken nog worden gebalanceerd, voordat Layers of Fear volgende maand verschijnt.

Layers of Fear preview3

Voorlopig oordeel van Patrick Meurs

Het moge duidelijk zijn, Layers of Fear lijkt alle gemaakte beloftes in te gaan lossen. Fans van het eerste uur kunnen zich gaan opmaken voor een mooiere, betere en vernieuwde Layers of Fear-ervaring die het oude vertrouwde gevoel van weleer naar de huidige generatie hardware trekt. Het is alleen wel de vraag of de toevoeging van sommige nieuwe elementen niet te veel van de spanning weghaalt, maar dat is iets waar Bloober Team vooralsnog een groot doek over gedrapeerd houdt.

Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Packshot Layers of Fear (2023)

-

Bloober Team