Preview: Left 4 Dead 2

Geplaatst: 31 oktober 2009 09:13

De echte die hard fans van Left 4 Dead (L4D) kunnen hun hart ophalen, want wie Left 4 Dead 2 (L4D2) voor de 27ste al had aangeschaft, kan nu al beschikken over de demo. In deze demo zijn de eerste twee levels van The Parish campaign verwerkt, waarin je een weg door de stad New Orleans moet knallen.

Vertrouwd en nieuw
Wat direct opvalt is dat de setting en de manier van spelen erg vertrouwd is. Je hebt nog altijd je primary en secondary weapon, pickups en health packs. Ook al is deze campaign overdag, het stoort totaal niet en je hebt helemaal niet het gevoel dat dit iets heel nieuws is.
Er waren al erg veel video's beschikbaar van mensen die aan het spelen waren met melee wapens, maar het daadwerkelijk doen is een hele andere ervaring. Al snel voelt een machete in je handen erg vertrouwd en zorgt het voor een veel betere verdediging dan een normale gun of duogun die je in plaats van dit wapen hebt. Een stuk of drie zombies in één keer doormidden snijden zorgt voor een enorme kick. Daarnaast zorgt dit ook voor een volledig andere gameplay; in plaats van op een afstandje zombies neerschieten, wordt alles ineens veel meer up close and personal.

Special infected en special common
De nieuwe special infected die in L4D2 aanwezig zijn, zorgen voor behoorlijk wat variatie. De Charger is zo snel dat je vaak als groep uit elkaar wordt gerukt en zorgt voor betere aanvalsmogelijkheden voor andere special infected. Tot nog toe vond ik de Jockey de minst geslaagde special infected. Je wordt met deze infected op je rug wel enigszins een andere kant op geloodst, maar om nou echt te zeggen dat je er veel hinder van hebt Waarschijnlijk zal deze special infected beter tactisch toepasbaar zijn in de versus modus.

Wat mij het meest opviel was de gepantserde common infected die in New Orleans rondliep. Deze zombie-ME-er kan alleen van de achterkant geraakt worden, waardoor je er als groep altijd wel even je aandacht op moet vestigen. Als je de introvideo bekijkt zie je ook dat er nog een nieuwe zombie van de partij zal zijn, die door vuur kan lopen, dus dat wordt nog leuk.
Let op: terwijl in L4D de witch altijd mooi op haar plek bleef huilen, loopt ze nu gewoon tussen de common infected rond. Flink oppassen dus!

Elke keer een andere ervaring
In previews hebben we al veel gehoord over de AI Director 2.0, maar hebben we er ook daadwerkelijk iets van gezien? Dit kan je natuurlijk alleen maar tegenkomen als je dezelfde levels meerdere malen gaat spelen. Dan kom je erachter dat niet alleen de plaats van de wapens, maar ook het type verandert (wat echt andere gameplay geeft). Sommige deuren gaan open die anders gesloten waren, en er zijn veel meer pickups te vinden.
In plaats van de keuze tussen alleen molotov of pipebomb, heb je nu veel meer pickups, waardoor je veel tactischer moet gaan nadenken. Zal ik een medkit nemen of een defibrillator? Adrenaline of pills? Pipebomb of boomer vile? Dit is ook weer een groot pluspunt van L4D2.

We willen meer!
De twee levels die in de demo zijn verwerkt zijn erg leuk, maar na vijf keer spelen heb je ze ook wel gezien en wil je meer. De nieuwe special infected zorgen wel voor meer afwisseling en ik kan niet wachten tot ik deze zelf mag besturen in de versus modus.