Preview: Luigi's Mansion 3

Luigi heeft met slechts een handjevol eigen games een minder indrukwekkend repertoire dan zijn broer. Toch is Luigi zeker een bekend gamepersonage dat je de komende tijd echt wel in de gaten moet houden. Aankomende Halloween mogen we namelijk Luigi's Mansion 3, het derde deel in de griezelige serie met de in het groen geklede loodgieter, verwelkomen. Tijdens Nintendo's Post E3 Event in Utrecht afgelopen juni heb ik een korte demo van de game mogen uitproberen. Ik kan je alvast verklappen dat deze game zeker de moeite waard is om te gaan checken.

Herrie in het hotel

In Luigi's Mansion 3 verruilt de Italiaanse loodgieter zijn landhuis tijdelijk voor een hotel. Hij mag namelijk met zijn broer Mario, zijn hond Polterpup, prinses Peach en een paar Toads op vakantie. Tijdens deze vakantie mogen ze overnachten in een chique hotel. Dat lijkt natuurlijk de absolute droom, maar deze droom verandert al snel in een nachtmerrie wanneer de kwaadaardige King Boo Mario en de rest ontvoert. Het is aan Luigi de taak om zijn broer en vrienden te redden en het hotel te ontdoen van de vele geesten die er ronddwalen.

Het eerste wat meteen opviel tijdens het spelen van Luigi's Mansion 3 is dat de setting is aangepakt. De game speelt zich niet meer af in een landhuis, maar in een hotel met meerdere kamers en meerdere verdiepingen. Elke verdieping van het hotel heeft een eigen thema dat bepalend is voor de visuele stijl van de levels, maar ook wat voor verschillende puzzels en vallen er zich in het level bevinden. Tijdens de demo was een level beschikbaar gesteld met een middeleeuws thema. Ik had tijdens het spelen dan ook niet het gevoel dat ik in een hotel was, maar eerder in een middeleeuws kasteel.

Flubber schiet te hulp

De nieuwe setting is echter niet het enige dat vernieuwd is in Luigi's Mansion 3. Goed, Luigi is nog steeds best wel een schijterd, maar hij heeft in ieder geval een meer uitgebreid arsenaal tot zijn beschikking waar hij de geesten mee te lijf kan gaan. zo heeft hij zijn oude vertrouwde Poltergust 5000 stofzuiger ingeruild voor een nieuwer model. Deze spiksplinternieuwe Poltergust G-00 geeft Luigi de mogelijkheid om een ontstopper af te schieten en weer terug op te zuigen. Hiermee kun je onder andere schilden van geesten afpakken, maar bijvoorbeeld ook voorwerpen verplaatsen. Verder is Luigi's Mansion 3 qua gameplay vooral hetzelfde gebleven. Je gebruikt je zaklamp om geesten te laten schrikken, waarna je ze met je stofzuiger kunt opzuigen. Wel heb je nu ook de mogelijkheid om geesten met je stofzuiger heen en weer te slingeren om ze meer schade toe te brengen en kun je een aoe-aanval doen met je stofzuiger om een groep geesten op afstand te houden.

Naast de vernieuwde Poltergust stofzuiger heeft Luigi een ander handig hulpmiddel gekregen. Je kunt tijdens het spelen nu namelijk ook Gooigi oproepen. Dit is een kloon van Luigi die gemaakt is van groen slijm. Deze Flubber-versie van Luigi zagen we eerder al in de 3DS remake van Luigi's Mansion waar de tweede speler in de co-op-modus de rol van Gooigi aan kon nemen. In Luigi's Mansion 3 speelt Gooigi echter een veel belangrijkere rol. Luigi kan Gooigi namelijk oproepen om hem te helpen puzzels op te lossen of gebieden te bereiken waar Luigi zelf normaal niet bij kan. Zo kon ik Gooigi in de demo bijvoorbeeld gebruiken om moeiteloos door een groep zwaarden heen te lopen om een kist te kunnen openen. Gooigi kun je zelf besturen en afwisselen met Luigi, maar je kunt ook met z'n tweeën spelen. Hierbij neemt de tweede speler de rol van Gooigi aan.

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Luigi's Mansion 3 brengt heel wat vernieuwing naar de serie. De game ziet er prachtig uit en de verschillende gethematiseerde verdiepingen van het hotel komen op de Switch erg goed tot hun recht. De nieuwe mechanics die in dit derde deel worden geïntroduceerd, zijn een welkome toevoeging. Enerzijds maakt de mogelijkheid tot het gebruiken van de ontstopper de gevechten met de geesten iets interessanter. Anderzijds zorgt de komst van Gooigi voor een extra dimensie aan de ruimtes en biedt het de mogelijkheid tot veel complexere puzzels en geheimen. Luigi's Mansion 3 is misschien niet de horror survival-game waar je klamme handjes van krijgt, maar de game is er zeker een om 31 oktober je hand op te leggen.

Packshot Luigi's Mansion 3

Nintendo Switch

31 oktober 2019