Mato Anomalies

  • Ontwikkelaar Arrowiz
  • Eerste releasedatum 2023
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , Nintendo Switch , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre JRPG
  • Gameliner score -

Preview: Mato Anomalies - Een bijzondere combinatie

Een tijdje geleden werd Mato Anomalies aangekondigd, de nieuwste JRPG van Prime Matter. De JRPG, die wat weg heeft van Persona, combineert een cyberpunk-wereld met turn-based combat, detective gameplay en cardgame mechanics. Een bijzondere combinatie, dacht ik. Gelukkig werd er een demo van de game uitgebracht, zodat ik zelf kon ervaren hoe deze combinatie precies uitpakt.

Mato Anomalies preview2

Een niet zo open wereld

Mato Anomalies is een game die het verhaal volgt van twee personen die elkaar moeten helpen om een mysterie op te lossen in de cyberpunk-achtige stad die Mato heet. Enerzijds heb je Doe, een privédetective die door een mysterieuze vrouw is ingehuurd om de handel in een vreemde substantie te onderzoeken. Tijdens zijn onderzoek stuit hij op een portaal dat leidt naar een vreemde dungeon-achtige omgeving waar monsters vrij spel hebben. Hier wordt hij gered door Grim, wiens leven is gewijd aan het uitroeien van deze monsters. Samen vormen ze een onwaarschijnlijk duo dat de stad probeert te redden.

Het feit dat je twee protagonisten in deze game hebt, zorgt voor bijzondere gameplay. Doe is namelijk een privédetective en heeft verder geen vaardigheden die hem van pas zullen komen in een direct gevecht tegen de monsters. Met hem kun je dus rondlopen door Mato om op zoek te gaan naar aanwijzingen en quests. De game kent een hoofdverhaallijn en meerdere side quests, hoewel ik in de demo geen side quests heb kunnen doen. Mato ziet eruit als een cyberpunk-achtige weergave van Shanghai. Je kunt rondlopen door de straten en met NPC's praten. Aan de andere kant kun je ook spelen met Grim. Grim is een soort sjamaan die zijn leven heeft gewijd aan het uitroeien van de monsters die achter de portalen zitten. Met hem kun je in turn-based gevechten tegen de monsters strijden. Daarnaast heeft hij ook een robot die ervoor zorgt dat je met Doe mensen kunt ondervragen en beïnvloeden. Via een zogenaamde Mind Link kun je het onderbewuste van een NPC binnentreden. Via een soort card battle mechanic kun je er dan voor zorgen dat je hun gedachten kunt beïnvloeden.

Mato Anomalies preview1

Kan nog wat verfijning gebruiken

Mato Anomalies kent dus een bijzondere mix van verschillende soorten gameplay, doordat er twee verschillende protagonisten zijn die elk hun eigen vaardigheden hebben. Toch zijn mij een aantal dingen opgevallen die nog wat verfijning kunnen gebruiken. Zo ziet de stad Mato eruit alsof het een grote open wereld is. Je kunt door verschillende straatjes heen lopen en zelfs met de trap naar andere verdiepingen. Toch is het te verkennen oppervlak helemaal niet zo groot. Regelmatig word je namelijk tegengehouden door onzichtbare muren, ondanks dat de straat eruitziet alsof je er nog een heel stuk doorheen kunt lopen. Dat is wel een beetje jammer. Ook moet je elke keer het openbaar vervoer pakken om van de ene plek naar de andere te kunnen reizen. Dat vindt natuurlijk niemand chill.

Ook lopen er flink wat NPC's door de stad. Hierdoor lijkt Mato erg levendig, maar dat valt toch allemaal best wel tegen. Je kunt namelijk gewoon door ze heen lopen, waardoor het lijkt alsof iedereen die er rondloopt een hologram is. Ook kun je met sommige NPC's praten, maar ik had niet echt het gevoel dat ze iets te zeggen hadden dat interessant was voor het verhaal of voor de quests die je aan het doen bent. Wellicht verandert dit nog in de uiteindelijke release van de game. Dat zou ik namelijk wel erg tof vinden.

Mato Anomalies preview

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Mato Anomalies is een bijzondere game. Het heeft wat weg van Persona en de visuele stijl is bijzonder. Het is leuk dat je twee compleet verschillende protagonisten hebt, die elk een compleet eigen rol hebben. Hierdoor heb je een bijzondere combinatie van verschillende gameplay-elementen. Aan de wereld van Mato Anomalies mag echter nog wel wat gesleuteld worden. De onzichtbare muren en de nietszeggende NPC's waar je gewoon doorheen kunt lopen, doen afbreuk aan de immersie van de wereld en dat is jammer. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat.

Over auteur Claudia Tjia

Claudia Tjia Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?