Preview: Medal of Honor: Warfighter

Medal of Honor is al een tijdje het ondergeschoven kindje van de shooter-industrie. Het vorige deel werd behoorlijk slecht ontvangen en de verkoop was matig. Het is ook lastig om te concurreren met grote namen zoals Call of Duty en Battlefield, maar het is niet zo dat de serie geen plaats heeft. Het is niet voor niets dat de reeks al meer dan tien jaar bestaat. Medal of Honor: Allied Assault wordt gezien als een van de beste shooters ooit. Kan Medal of Honor: Warfighter die naam hoog houden?

Battlefield
Ondanks het feit dat Medal of Honor en Battlefield van dezelfde uitgever zijn (Electronic Arts), worden ze niet door dezelfde mensen gemaakt. Wel wordt deze keer de Frostbite 2.0 engine gebruikt in Medal of Honor. Deze zagen we eerder al in actie in Battlefield. Wat betekent dit? Veel verwoesting! Gebouwen zullen afbrokkelen als er teveel geweld op losgelaten wordt, waardoor je vijanden kunt verrassen. Ook betekent dit dat dekking niet altijd even betrouwbaar zal blijken tijdens een vuurgevecht.

Co-op killers
De multiplayer van het spel is gebouwd op stevige bodem met een aantal interessante tweaks. De standaardmodi zullen hun opwachting maken (denk aan Team Deathmatch bijvoorbeeld), en ook kill streaks zullen aanwezig zijn. Toch zijn er ook nieuwe dingen toegevoegd. Het Fire Team bijvoorbeeld, welke jou per potje koppelt aan een maatje. Respawntijden worden verkort als je bij elkaar blijft en samen blijven zorgt ook voor extra punten. De tegenstanders zullen natuurlijk ook van dit systeem gebruik maken, wat ervoor zorgt dat zonder je partner op pad gaan niet zo'n heel slim idee is.

De verschillende klassen die je kunt kiezen zijn allemaal gekoppeld aan bestaande speciale eenheden uit verschillende landen. Zo zal een Amerikaanse SEAL bijvoorbeeld een uitstekende keuze zijn voor snipers, terwijl andere landen onder andere een shotgun expert of een sluipmeester aan zullen leveren. Het aanvullen van je team, en in het bijzonder je buddy, zal dan ook zeer belangrijk zijn. In totaal zijn er tien verschillende eenheden speelbaar.

Realisme
Het verhaal volgt verschillende eenheden van verscheidene landen die over de hele wereld verspreid zijn. De missies zijn gebaseerd op echte incidenten en het spel is gemaakt met behulp van feedback van echte speciale eenheden. Daarnaast zal ook het thuisfront een belangrijke rol innemen. Medal of Honor streeft dus naar realisme in het verhaal. Dat je kunt genezen van je wonden door even achter een muurtje te kruipen zullen we dan maar voor lief nemen. Een aantal bekenden keren terug, zoals Preacher, maar ook een hoop nieuwe gezichten zullen worden geïntroduceerd. Ondanks dat het hier incidenten betreft, belooft Danger Close ons wel dat er een rode draad onder het verhaal ligt, maar veel willen ze hier natuurlijk nog niet over kwijt.

Verwachting
Hoewel het vorige deel uit de serie niet de reboot was waar menigeen op hoopte, ziet Medal of Honor: Warfighter er uit als een hele solide game. Met een stevige basis en een aantal verrassingen heeft het een goede kans om een hele degelijke shooter te worden.