Preview: Mortal Kombat 11 Closed Beta

Geplaatst: 2 april 2019 12:00
Aangepast: 2 april 2019 12:16

Het fightinggenre houdt mij al jaren in diens grip. Anime fighters, arcade fighters, maar ook simulatiegames zoals MMA en WWF weten mij uitstekend te vermaken. De hele verslaving begon echter met een pareltje in de vorm van Mortal Kombat. De serie kenmerkt zich met de over-the-top gewelddadige animaties, maar als je daar doorheen weet te kijken, valt er zoveel meer te ontdekken. Netherrealm Studios levert met ieder deel weer een diamantje af, maar Mortal Kombat 11 zou zomaar eens het magnus opus, de crème de la crème, het meesterwerk van de ontwikkelaar kunnen worden. Ja, de game is erg goed. Iets wat overduidelijk blijkt tijdens het spelen van de gesloten bèta.

Bloody Sunday

Mortal Kombat 11 bevat flink wat wijzigingen die overduidelijk merkbaar zijn voor de fans onder ons. De casual spelers zien nog altijd een bloederige bende die af en toe eerder neigt naar een snuffilm dan naar een casual fighter. Toch is er op de achtergrond veel meer aan de hand. Onder dat rode laagje met bloedklontjes en botsplinters schuilt een game die totaal anders is dan diens voorganger. Weg is het eindeloos jugglen. Nee, dit keer is het meer afwachten. Dat wil niet zeggen dat de pacing helemaal kapot is, maar wel dat er ruimte is voor wat meer tactiek. Aftasten wordt beloond. Zo richt je meer schade aan wanneer je een klap weet te ontwijken en weet te antwoorden met een goede combo. Geen special moves, maar gewoon een paar goede pompers op de kaaklijn.

Laten we even vooropstellen dat Mortal Kombat X absoluut geen slechte game is. De visuals zijn vandaag de dag nog altijd prachtig en de mechanics steken prima in elkaar. Wel stoorde is mij aan het eindeloze jugglen en de tijd opslokkende Xray-moves. Die Xray stelt spelers iedere ronde in staat om een allesvernietigende combo uit te delen middels een cinematic die niet te skippen is. Godzijdank is deze verdwenen. Toch is deze niet helemaal uit de picture. Zo’n eerder vermeldde combinatie van vuistslagen kan namelijk resulteren in een kort gefocust shot op het geraakte lichaamsdeel. Zo zie je botten breken en wapens doorboren. Deze visuele flair heeft daadwerkelijk impact op zowel de “wow”-factor die je ervaart tijdens het spelen op visueel gebied, maar ook op de damage die je aanricht. Het laat zien dat je op de goede manier countert en het zorgt ook nog eens voor wat extra schade zonder dat je daar tien seconden naar hoeft te kijken.

Finish Him!

Combo’s aan elkaar rijgen voelt nog altijd heerlijk en geeft een flink gevoel van voldoening wanneer de tegenstander op de benen staat te wankelen. Toch heeft de verliezende speler nog altijd de mogelijkheid om terug te komen. De Xray heeft namelijk plaatsgemaakt voor de Fatal Blow. Deze power move biedt eenzelfde soort cinematic als de Xray, maar is dus enkel te gebruiken wanneer een speler op sterven na dood is. Na een x aantal keer wordt deze ook redelijk irritant, maar de Fatal Blow is in ieder geval niet zo vaak te gebruiken als de Xray, wat een hele vooruitgang is. Natuurlijk keren ook de Brutalities en de Fatalities terug die spelers belonen met een heerlijke bloederige afsluiter als kers op de taart.

In de closed bèta konden we aan de slag met een vijftal vechtersbazen. Ieder vecht op zijn eigen manier en heeft zijn eigen voor- en nadelen. Hoewel lang niet iedere vechtersbaas mijn kopje thee is, lijkt de balans dik in orde te zijn. Zo had ik niets met Jade en Skarlet, maar zag ik mensen online een flink potje kontschoppen met deze dames. Online verliep alles vlekkeloos waarbij matches snel werden gevonden en geheel zonder lag verliepen. Daarnaast konden we van start met de klassieke tower en mochten we voor het eerst een duik nemen in de uitgebreide customization van MK11. De verschillende collectables maken namelijk de overstap van Injustice 2 naar de nieuwste telg in de Mortal Kombat-serie. Iedere vechter beschikt over drie stijlen waar vrij uit te kiezen is, maar het is dus ook mogelijk om een geheel eigen Scorpion aan te maken waarbij de outfit, de maskers, de katana en de chain te kiezen is. Tevens zijn de intro’s, outro’s, fatalities en special moves naar eigen voorkeur aan te passen. Een leuke bijkomstigheid. Zeker wanneer je beseft dat de gigantische Krypt weer een terugkeer maakt…

 1 1

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Mortal Kombat 11 lijkt een prominente plek op mijn harde schijf te krijgen. De fighter is namelijk een hele verbetering ten opzichte van Mortal Kombat X. Het is fijn dat de game je beloond voor geduld en ook de keuze om de Xrays om te zetten tot slechts visuele onderbrekingen van één seconde zijn een welkome aanvulling. De Fatal Blows mogen wat mij betreft nog schaarser worden, maar tegelijkertijd leveren deze wel die “Oh Damn”-momenten op. De game ziet er bijzonder goed uit en loopt zonder haperen of stotteren. Of de balans nog altijd zo goed is wanneer het hele roster beschikbaar is, is nog maar de vraag. Ed Boon kennende zit dat echter wel snor. Nu maar hopen dat ze niet overboord slaan met de DLC.

Rudy Wijnberg Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Mortal Kombat 11

Series

Mortal Kombat

Uitgever

Warner Bros. Games

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Google Stadia, PlayStation 5, Xbox Series

Releasedatum

23 april 2019

Ontwikkelaar

NetherRealm Studios

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord