Preview: No Man's Sky

-

Ontwikkelaar Hello Games is tot nu toe vooral bezig geweest met het maken van de Joe Danger-games, waarbij je met je motor (of ander voertuig) met een zijaanzicht door de verschillende levels heen moest en verschillende challenges moest voltooien. Op dit moment is de ontwikkelaar met een heel ander soort game bezig, namelijk met No Man's Sky. Deze game werd eind 2013 onthuld met gelijk al een gameplaytrailer. Inmiddels zijn er nog een aantal trailers verschenen en zijn de eerste details over de game bekend.

Verkennen

In No Man's Sky draait het vooral om het verkennen van een enorm universum. Dit gaat misschien wel de grootste game ooit worden. Je kan overal gaan en staan waar je wilt en je kan zelfs onderwater. Maar het belangrijkste is natuurlijk het vliegen met je ruimteschip, want anders ga je niet veel van het universum zien. Daarnaast zit er ook wat combat in de game, zowel op de grond als in de lucht.

Universum van regels

Het universum van No Man's Sky is zo groot, dat de ontwikkelaar niet het hele universum zelf heeft gebouwd. In plaats daarvan zijn er allerlei regeltjes die bepalen hoe de planeten eruit zien, wat de kleur van de lucht is, wat voor dieren erop wonen enzovoorts, enzovoorts. De ontwikkelaar noemt de game dan ook niet random generated, maar procedural generated. Dankzij deze regels zal het universum voor iedereen precies hetzelfde zijn, alleen begint iedereen op een andere plek. In theorie is het mogelijk dat je elkaar in de game kunt vinden, maar die kans is heel erg klein, zeker wanneer je je vriend wilt proberen te vinden.

Be the first

Je vraagt je nu misschien af wat dan precies het doel is van No Man's Sky. Eigenlijk is het een beetje als Minecraft, want daar word je ook in een wereld gedropt zonder doel en zoek je het maar uit. Er zijn dan ook geen quests in de game te vinden. Het verkennen van de planeten en de verschillende wezens staat echt centraal. Mocht je de allereerste speler in de game zijn, dan is alles op je galactische map onbekend en weet je niet wat voor resources er zijn. Hoe meer mensen er spelen, hoe meer er bekend wordt van het universum, maar het zal echt heel lang duren voordat alles is ontdekt. Er is dus altijd wel een planeet of wezen te vinden die jij als eerste kan ontdekken, zodat jouw naam in beeld komt wanneer andere mensen het vinden.

The end

Overigens is er wel een soort End Game, net als in Minecraft. Dit is alleen niet je hoofddoel en de game zal er ook niks over vertellen. Voor de End Game moet je het centrum van het universum bereiken. Dit is echter niet een kwestie van je ruimteschip pakken en ernaartoe vliegen, want je eerste schip is niet krachtig genoeg hiervoor en heeft ook niet genoeg benzine. Je moet de omgevingen van planeten scannen om op zoek te gaan naar resources, die je dan weer kan verkopen om nieuwe, betere schepen te krijgen. Zo kan je langzaam maar zeker steeds dichter bij het centrum van het universum komen. Volgens de ontwikkelaar kan dat zeker wel veertig tot honderd uur duren, en dat is als je het echt optimaal speelt. Wat er in het centrum van het universum te zien is, wil de ontwikkelaar nog niet zeggen en zullen we ongetwijfeld pas na de release te weten komen.

Verwachting

Het ontdekken van het universum in No Man's Sky klinkt heel erg vet, zeker wanneer jouw naam met een planeet of wezen wordt verbonden als je de eerste bent die deze heeft ontdekt. Ik ben ook erg benieuwd of het universum genoeg variëteit biedt en dat alles er echt compleet anders uit ziet. Wel heb ik mijn twijfels of het ontdekken niet na een tijdje gaat vervelen doordat er geen doelen zijn. Ik houd namelijk meer van doelen in games, waardoor ik Minecraft eigenlijk ook niet zo vond. De Trophies in Minecraft waren dan weer mijn quests, dus misschien zullen de Trophies in No Man's Sky ook mijn quests worden en zijn er toch nog wat doelen om te behalen. We zullen zien.

No Man's Sky zal ergens in 2015 als eerste op de PlayStation 4 verschijnen. De game zal later ook naar de pc komen.