Preview: Prison Break: The Conspiracy

Geplaatst: 18 maart 2010 12:49
Aangepast: 30 april 2022 20:30

Ik ben zelf een groot fan van goede tv-series zoals LOST, Supernatural, Heroes en natuurlijk Prison Break. Van de laatste werd een tijd geleden aangekondigd dat er een game aan zou komen. Vanaf dat moment was ik bang dat de game er niet in zou slagen het gevoel van de serie over te brengen, maar is dit ook het geval?

Al vanaf het eerste moment dat ik de game opgestart zag worden vroeg ik me af of Prison Break: The Conspiracy de serie trouw zou blijven en de kwaliteit van de serie zou evenaren. Ik heb het persoonlijk niet zo op games gebaseerd op films of series, maar aangezien ik zelf een volwaardig fan ben van de serie, vond ik dat ik de game toch een kans moest geven. Na het zien van de intro, die geheel bestond uit in-game beelden, moet ik zeggen dat ik aardig teleurgesteld werd.

Deze teleurstelling kwam niet door het feit dat de gehele sfeer weg was, maar vooral door de grafische engine. De game zag er uit als een opgepoetste PlayStation 2 game, met wat geüpdatet licht- en schaduweffecten. Waar ik dan wel weer blij mee was, is dat de gehele game zich afspeelt in seizoen één van de serie en dat er geen beelden vanuit de serie zelf gebruikt zijn, maar dus eigen in-game renders. Het ziet er dan best wel redelijk uit, maar als je de screenshots hebt gezien, die op z'n minst twee keer mooier waren, is het toch een teleurstelling dat het in beweging allemaal wat minder is.

Eenmaal erachter gekomen dat je speelt als company agent genaamd Tom Paxton, een nieuw personage dat een kleine draai geeft aan het originele verhaal, begin je een duik te nemen in de wereld van Prison Break, maar dan achter de schermen. Zo zie je alle hoofdpersonages, die trouwens al hun originele stemmen hebben (wat zeker een pluspunt is)en hun ding doen zoals in de serie, maar ben jij degene die bijvoorbeeld voor bepaalde gebeurtenissen zorgt. Deze gebeurtenissen zie je ook in de serie, maar dan vanuit het perspectief van de hoofdpersoon. De originele Prison Break schrijvers hebben het script voor The Conspiracy geschreven, zodat het precies in elkaar valt en je achter de schermen alles zelf meemaakt.

Dankzij deze draai moet je soms missies volgen, die ik zelf het best kan omschrijven als een combinatie tussen stealth- en strategiegameplay. Het heeft wat weg van Splinter Cell, aangezien je door bepaalde ruimtes heen moet sluipen om zo objectives te behalen, en Heavy Rain vanwege de objecten die een bepaalde kleur hebben, zodat je dat pad kan volgen. Ook zit er een simpel vechtsysteem in verwerkt, om zo bepaalde vijanden neer te klappen.

Wat al deze toevoegingen zullen betekenen voor de release is nog maar de vraag, maar het lijkt erop dat de game puur zal leunen op het succes van de serie en dan ook alleen de die-hard fans zal aanspreken. Ik zelf heb aardig genoten van de game, maar of het nou echt een goede titel is, zullen jullie moeten afwachten tot de aankomende review.

Packshot Prison Break: The Conspiracy

-

Deep Silver