Preview: Riders Republic - Serieuze fun

Geplaatst: 25 augustus 2021 17:00

Wat krijg je wanneer je flink wat flora, zand en extreme sports over de map van Steep uitstrooit? Ubisoft maakt dit antwoord iets eenvoudiger door het antwoord gewoon op een presenteerblaadje aan te reiken. Ik heb het namelijk over Riders Republic! Ik zou de game echter tekortdoen wanneer ik zou zeggen dat dit de zomerse broer van Steep zou zijn. Riders Republic is namelijk een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de wintersportgame en dat heb ik tijdens een flinke speelsessie met Ubisoft zelf hands on mogen ervaren. Is de game perfect en klaar voor launch? Nee, maar vermakelijk is het zeker wel. Daarbij is dit slechts een bèta. Bugs, glitches en oneffenheden kunnen er dus nog gewoon uitgestreken worden. Doe je helm maar alvast op en snoer de kniebescherming even goed aan, want dit is een crashcourse in de gesloten bèta van Riders Republic!

Roadtrip door Amerika

De opzet van Riders Republic is vrij eenvoudig. Men neme een grote open wereld waar de speler alles kan doen wat hij of zij wil; De speler krijgt toegang tot een zeer brede variatie aan voertuigen, sportattributen en zelfs fictieve transportatiemiddelen; Er moet ook nog wat te doen zijn in die open wereld om de speler een beetje houvast te bieden. Met deze drie punten in het achterhoofd lijkt Riders Republic dan ook erg op Steep, maar het grootste verschil zit hem in dat laatste puntje. In Riders Republic heb ik namelijk echt het gevoel te weten wat ik kan doen en waar ik het nou eigenlijk allemaal voor doe, iets wat ik in Steep niet echt had. Daarnaast sjezen we dit keer niet alleen door het witte poedersneeuw van de mooiste bergketens ter wereld. Nee, in Riders Republic staat het prachtig diverse landschap van de Verenigde Staten van Amerika centraal.

De map van Riders Republic is opgedeeld in diverse biomes. Deze biomes vertegenwoordigen zeven nationale parken die vrij accuraat zijn nagebouwd in de game. Iedere biome biedt ruimte voor één of meerdere type sporten. Zo sta je op de ski’s wanneer je van Mammoth Mountain afroetsjt, cross je door het weelderige landschap van Sequoia Park op een mountainbike of wingsuit je langs de steile wanden van Bryce Canyon. Uiteraard is er bij het in elkaar zetten van de map wel gebruikgemaakt van wat creatieve vrijheid. Iedere locatie staat namelijk vol ramps en rails en is voorzien van diverse paden om vanaf te scheuren. En oja, de wereld zit propvol andere spelers waar je interactie mee kunt hebben. Zo is het mogelijk om een groepje van zes gelijkgezinden te vormen waarmee je events kunt spelen of waarmee je gewoon lekker kunt kutten in de immense open wereld.

Chaos to the max

Riders Republic barst op het moment van schrijven van de leuke events. Niet alle voertuigen en sportopties zijn speelbaar in deze gesloten bèta, maar we kunnen al lekker fietsen, wingsuiten, skiën, snowboarden en zelfs rocket wingsuiten. Daarnaast lichten bepaalde events alvast een tipje van de sluier op door ons toch stiekem op andere voertuigen te plaatsen. Om een event te starten, dien je er naartoe te navigeren. De game kent een prettige fast travel methode waardoor je je eenvoudig van de ene kant van de map naar de andere kant kunt bewegen. De fast travel dropt je echter lang niet altijd exact op de locatie waar je moet zijn. Hiervoor moet je namelijk zelf ook nog wat meters afleggen. Geen straf, want ook buiten de events om krijg je met een selectiewiel toegang tot alle sportuitrusting en beschik je zelfs over speciale transportmiddelen zoals een sneeuwscooter. Verkenning wordt overigens ook nog eens beloond. Het Noord Amerikaanse continent is namelijk bezaaid met landmarks en verzamelobjecten. Zo ontgrendel je bijvoorbeeld speciale uitrusting of verzamel je additionele experience punten.

Het zijn echter de events die je ertoe drijven om te blijven spelen. Ieder event heeft een bepaalde doelstelling en licht een ander onderdeel uit. Zo zijn er bijvoorbeeld trick-, race en multidisciplinaire events binnen bepaalde sportcategorieën. Bij voltooiing word je beloond met een ster. Verzamel je genoeg sterren, dan unlock je meer events en betere gear. Ieder event kent ook nog nevendoelstellingen die flink pittiger zijn, maar je tegelijkertijd belonen met meer sterren. Bij het opstarten van een evenement krijg je de keuze tussen solo- of multiplayer. Beiden zijn leuk, maar een party voegt absoluut veel waarde toe aan de gameplay. Is de standaard multiplayer chaos echter nog niet chaotisch genoeg voor je, dan zijn er ook nog mass events beschikbaar. Deze online evenementen plaatsen 64 spelers (op next gen devices) in één race die uit drie rondes bestaat. Iedere ronde beloont je met maximaal 64 punten. Aan het einde van de drie rondes worden de punten opgeteld en komt er een winnaar uit de bus. Deze bijzonder chaotische modus is beschikbaar in alle disciplines en gooit ze zelfs door elkaar. Zo switch je bijvoorbeeld gedurende het racen van sport waardoor er meer variatie (en daardoor nog meer chaos) ontstaat.

Op je muil gaan betekent terugspoelen

Zoals gezegd beslaat Riders Republic een flink aantal sporten die onderverdeeld zijn in een behoorlijk aantal evenementen. Gaandeweg het spelen ontwikkel je zonder twijfel affiniteit voor het ene onderdeel en vermijd je wellicht een ander onderdeel. Zo vond ik de beat the clock-challenges (races) aanzienlijk leuker dan de trick events. Vergis je niet, de trick events zijn absoluut niet slecht, het is namelijk mogelijk om de trukendoos flink open te trekken om zo even flink te stunten. Alle face buttons (in dit geval kruisje, vierkantje, cirkel en driehoek) initiëren een sprong. In de lucht kan je de face buttons ingedrukt houden om te flippen of te spinnen. Druk je één van de triggers in, dan doe je een grab met de linker- of rechterhand. En je kunt het al raden, hoe lastiger de truc, hoe meer punten deze oplevert. Hier is wat skill voor nodig, want je moet de truc ook nog eens zien te landen. Weet je jezelf dermate te positioneren dat je gewoon kunt doorgaan, dan beloont de game je daar royaal voor. Faal je hier echter in, dan is het grond/ sneeuw/ zand/ rotswand happen. Iets dat zeker tijdens de races desastreuze gevolgen kan hebben.

Riders Republic kent namelijk een rewind functionaliteit. Deze functie zorgt ervoor dat je als het ware terug kunt spoelen terwijl de race om je heen gewoon doorgaat. Zo kan je een jump of truc nogmaals inzetten zonder dat je daardoor een chain of de flow doorbreekt. Het is geen slechte functionaliteit, maar de uitvoering laat nog weleens te wensen over. Wanneer je bijvoorbeeld een checkpoint mist, spoel je terug naar een moment waarop je het checkpoint nog niet gepasseerd bent. Erg handig, maar het wil gebeuren dat je juist op een onwijs rotmoment weer op de baan wordt gezet. De game kiest zelf namelijk een aantal momenten waarop je de flow van de tijd weer herstellen. Een eenvoudige oplossing zou zijn om hier gewoon manuele controle over te geven. Zo zat ik door de vooraf bepaalde posities namelijk geregeld in een hoek waardoor je geen kant meer op kon en daardoor juist erg veel tijd verloor.

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Ik kan oprecht vermelden dat ik een fantastische tijd heb gehad met de gesloten bèta van Riders Republic. Het groepje gamers/ journalisten bestond uit precies de juiste mensen en dat is dan ook het moment waarop Riders Republic schittert. De interactie met anderen staat voorop en dat zijn de momenten waarop je het fungehalte zijn piek bereikt. Is de game al perfect? Nee, verre van. Er zitten namelijk meer dan genoeg bugs in de game die je door de map doen clippen of die gewoon voor irritante situaties zorgen. Ook de rewind functionaliteit – die ingezet wordt wanneer je een zware crash maakt of een checkpoint mist – is op momenten bijzonder a-relaxt aangezien je soms veel te ver of in rot posities wordt teruggezet. Desalniettemin heb ik onwijs veel gelachen tijdens de speelsessie en heb ik stiekem zin om mijn sportcarrière in de volledige versie voort te zetten.

Riders Republic is onlangs uitgesteld. De game moet op het moment van schrijven verschijnen op 28 oktober voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.

Packshot Riders Republic

-