Preview: Sonic X Shadow Generations - Keisnelle remaster

-

Uiteraard kon de Blue Blur op gamescom niet ontbreken, maar hij is ditmaal niet de grote ster van de show. 2024 is namelijk Year of Shadow, waarbij de zwarte egel centraal staat. In de aankomende film Sonic the Hedgehog 3 speelt Shadow namelijk een grote rol en om hem nog wat meer in de spotlight te zetten, wordt later dit jaar Sonic x Shadow Generations uitgebracht. Sonic Generations kennen we natuurlijk allemaal, maar Shadow Generations is in dit geval nieuw.

Sonic X Shadow Generations gamescom preview2

Gotta remaster fast!

Op gamescom dit jaar had ik de kans om een exclusieve preview-build van Sonic X Shadow Generations te spelen. Deze game is verdeeld in twee afzonderlijke delen: een geremasterde versie van Sonic Generations en een geheel nieuwe ervaring genaamd Shadow Generations. Voor fans van de klassieker uit 2011 biedt het Sonic Generations-deel een reis terug in de tijd. Ik speelde vier levels, en merkte dat er wat grafische upgrades zijn doorgevoerd. Ook de besturing is wat gemoderniseerd, waardoor de gameplay intuïtiever en responsiever aanvoelt.

Het echte hoogtepunt was echter de Shadow Generations-sectie van de bundel, waar ik een aantal levels en eindbazen heb kunnen zien. De gameplay hier lijkt op hoe Modern Sonic speelt in Sonic Generations. Shadow’s levels draaien minder om pure snelheid en meer om strategische beweging en gevechten, waarbij gebruik wordt gemaakt van zijn unieke vaardigheden zoals Chaos Control. Deze vaardigheid stelt Shadow in staat om tijd en ruimte te manipuleren. Shadow’s krachten brengen een frisse en spannende dynamiek naar de al reeds bekende levels.

Sonic X Shadow Generations gamescom preview1

Chaos Control!

De levels in Shadow Generations zijn afkomstig uit iconische Sonic-games uit de geschiedenis van de franchise. Ik kreeg de kans om Space Colony ARK en Radical Highway uit Sonic Adventure 2 als Shadow te verkennen. Ik bezocht daarnaast ook Kingdom Valley uit Sonic the Hedgehog 2006. De levels zijn prachtig ontworpen en zullen voor doorgewinterde Sonic-fans vertrouwd aanvoelen.

De preview-build bevatte ook twee baasgevechten. De eerste was een confrontatie met Biolizard uit Sonic Adventure 2, die bestaat uit drie fasen. De tweede baas, Metal Overlord uit Sonic Heroes, was een opwindend gevecht op het water dat snelle reflexen en nauwkeurige timing vereiste. Beide gevechten waren uitdagend, maar voelden wel echt aan als Sonic-eindbazen. De speciale krachten van Shadow kwamen hierbij erg goed van pas.

Sonic X Shadow Generations gamescom preview

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Sonic X Shadow Generations lijkt een uitstekende viering van de Sonic-franchise te worden, waarbij het beste van vroeger en nu wordt gecombineerd. De geremasterde Sonic Generations biedt een nostalgische ervaring, terwijl de gloednieuwe Shadow Generations innovatieve gameplay en geliefde levels uit Sonic's geschiedenis introduceert. Of je nu een lange tijd fan bent of nieuw in de serie, deze game belooft een opwindende reis door de werelden van Sonic, vanuit verschillende perspectieven.

Packshot Sonic X Shadow Generations

SEGA

SEGA