Preview: Splatoon 3 - Kliedert niet zomaar wat in het rond

Geplaatst: 28 augustus 2022 16:45
Aangepast: 28 augustus 2022 16:45

Kun je geloven dat het alweer ruim zeven jaar geleden is sinds Splatoon op de Wii U in de winkelschappen verscheen? Zelfs op een geflopte console wist de game de harten van veel gamers te veroveren. In de tijd sinds de originele game zijn we getrakteerd op meerdere nieuwe games in de serie, de Inklings in Super Smash Bros. en een gigantische extra singleplayercampagne in de vorm van de Octo Expansion. Ook afgelopen weekend had Nintendo weer een lekker tussendoortje voor ons in de vorm van de Splatoon 3: Splatfest World Premiere-demo. Vanzelfsprekend kon de grootste (en enige) Splatoon-fanaat bij de Gameliner-redactie deze demo niet links laten liggen. Je leest mijn eerste indrukken van het derde deel in de serie in deze preview van Splatoon 3!

De Splatoon 3 preview

Van passief naar agressief

Splatoon is altijd een shooterserie als geen ander geweest. Met zijn kleurrijke graphics en totaal andere gameplay wist de serie zich te differentiëren van alle andere schietgames op de markt. De basisgameplay stond altijd al als een huis en is in Splatoon 3 onveranderd gebleven. Twee teams van vier spelers nemen het tegen elkaar op in een Grondoorlog en proberen in drie minuten zoveel mogelijk van het level te verven. Het team dat op het einde het grootste percentage van het level heeft ingekleurd, gaat er met de overwinning vandoor. Een simpel concept, maar oh zo effectief.

In eerste instantie lijkt er dus weinig veranderd te zijn ten opzichte van de eerste twee delen. Wie iets dieper graaft, ziet echter dat er toch wat flinke wijzigingen zijn doorgevoerd. De meest belangrijke daarvan is dat de selectie aan Specials compleet is veranderd. Enkele Specials uit Splatoon 2 keren terug, sommige ultieme aanvallen uit de originele Splatoon hebben een nieuwe vorm aangenomen en veel nieuwe speciale wapens maken hun entree. Ze hebben echter allemaal één ding gemeen: ze zijn een stuk meer gericht op agressieve gameplay. Waar je in Splatoon 2 vaak middels communicatie en een combinatie van Specials een push kon maken, kun je in Splatoon 3 gemakkelijker in je eentje een verschil maken. Met de nieuwe Trizooka kun je bijvoorbeeld zomaar een aantal splats bemachtigen en kort daarna het territorium van de vijand binnendringen. Dat maakt de game een stuk interessanter.

Tevens zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd die de game iets beter laten spelen. Er zijn nu duidelijke visuele indicaties van gebeurtenissen op het strijdveld. Wanneer een speler gesplat wordt of een speciaal wapen gebruikt, zie je dat middels een visuele aanduiding. Ook als een heel team op hetzelfde moment het loodje legt, staat er nu groot 'WIPEOUT' in het scherm. Het zijn dingen die je altijd al kon opmerken als je goed oplette, maar nu is het duidelijker dan ooit tevoren. Een andere wijziging is dat je nu niet meer spawnt vanaf een vooraf bepaald punt op de kaart, maar direct je basis in kunt springen. Het lijken wellicht kleine aanpassingen, maar ze veranderen een hoop.

Hands on Splatoon 3

Show me your moves

Ook nieuw in Splatoon 3 zijn twee kersverse vaardigheden: de Squid Surge en de Squid Roll. Middels een Squid Surge kun je als een speer omhoogschieten als je een muur beklimt en de Squid Roll is in principe een dodge met een toegevoegd moment van onkwetsbaarheid. In de demo zag ik deze nieuwe vaardigheden nauwelijks gebruikt worden. Dat heeft niet te maken met het feit dat ze nutteloos zijn, maar dat er een flinke leercurve aan verbonden is. Voornamelijk de Squid Roll is lastig uit te voeren zonder oefening. Wanneer je op volle snelheid door de inkt zwemt, beweeg je de linker joystick in een andere richting terwijl je op de springknop drukt om de vaardigheid uit te voeren. Niet bepaald de meest vanzelfsprekende besturingsmethode. Ik had liever gezien dat je een Squid Roll met bijvoorbeeld een druk op de L-knop kon uitvoeren.

Alhoewel de vaardigheden momenteel dus nog niet veel gebruikt worden, denk ik dat ze toch een verschil gaan maken. Door af te wisselen tussen het gewone zwemmen en een Squid Surge kun je bijvoorbeeld tegenstanders flink verrassen. De Squid Roll in het bijzonder gaat een hoop veranderen. Professionele spelers hebben al manieren gevonden om deze vaardigheid te gebruiken om van de muur te springen of om met een fractie van onkwetsbaarheid een vuurgevecht te starten. De casual spelers zullen deze vaardigheid wellicht links laten liggen, maar ik verwacht dat de hardcore community beide acties tegen het einde van het jaar wel onder de knie heeft.

Preview Splatoon 3

Het Fest is een feest

De Splatoon 3-demo stond in het teken van het eerste Splatfest. In een dergelijk evenement kies je één van drie teams om te vertegenwoordigen. Ditmaal hadden spelers de keuze tussen de teams Steen, Papier en Schaar. Het team dat de meeste gevechten wint, gaat er met de overwinning vandoor. De eerste helft van het Splatfest bestaat uit gewone Grondoorlogen, waarin twee van de drie teams het tegen elkaar opnemen om het meeste grondbezit. In de tweede helft vindt er echter een grote verrassing plaats. Splatoon 3 introduceert de Driekleurenoorlog waarin drie teams tegelijkertijd strijden: een unicum voor de Splatoon-serie. Twee teams van twee spelers en één team van vier spelers nemen het daar tegelijkertijd tegen elkaar op. Het vierpotige team dat halverwege het evenement voorstaat, spawnt vanuit het midden en heeft daardoor de meest nadelige positie. Ik heb enorm genoten van deze nieuwe draai aan de formule en kan niet wachten om meer te spelen.

Tijdens de demo hadden spelers de keuze uit maar liefst 26 verschillende wapens, waaronder de gloednieuwe Tri-Stringer en Splatana Wiper. De Tri-Stringer is een boog die drie inktschoten schiet. Op de grond schiet de boog horizontaal en in de lucht verschijnen er drie verticale schoten. De Splatana Wiper is een zwaard dat de inkt verbazingwekkend ver kan schieten. Beide wapenklassen lijken enigszins op wapens die al in de voorgaande games zaten (de Chargers en Inkbrushes), maar geven hun eigen unieke draai aan de klassen.

Beide wapens konden uitgeprobeerd worden in zowel de nieuwe lobby als de Grondoorlogen. Die lobby heeft een enorme oppoetsbeurt gehad. In de originele twee Splatoon-games zat je in de lobby alleen maar te wachten totdat een potje startte. Je kon een beetje klooien met de muziek of een minigame op de Wii U GamePad spelen, maar het was altijd best saai. In Splatoon 3 is de lobby omgetoverd tot een interactieve ruimte. Je kunt er bijvoorbeeld een snack halen die je bonussen geeft en je vaardigheden verbeteren in de ingebouwde testruimte. Wanneer een gevecht start, kun je direct deelnemen en hoef je nergens meer op te wachten. Dit is een gigantische Quality of Life-verbetering waar ik als Splatoon-veteraan al jaren om vraag. Dat is precies wat Splatoon 3 zo bijzonder maakt: de formule wordt in dit deel eindelijk echt geperfectioneerd. Ja, Splatoon 3 gaat een toffe game worden.

Preview van Splatoon 3

Voorlopig oordeel van Nils Hoogervorst

Alhoewel Splatoon 3 op het eerste gezicht weinig lijkt te veranderen in vergelijking met de eerste twee delen, is er onder de motorkap toch heel wat aangepast. De nieuwe speciale wapens veranderen de hele speelstijl van de game, de kleine aanpassingen maken de originele formule nóg beter en de nieuwe draai aan de Splatfests is enorm vermakelijk. Splatoon 3 kliedert absoluut niet zomaar wat in het rond en heeft de potentie om de beste Splatoon-game ooit te gaan worden. Of het die potentie waarmaakt, gaan we zien wanneer de game op 9 september verschijnt op de Nintendo Switch.

Packshot Splatoon 3

Splatoon

Nintendo Switch