Preview: The First Descendant - Heel mooi, minder tof

-

The First Descendant is een looter-shooter RPG van de makers van MapleStory. Toen ik deze game voor het eerst zag, dacht ik: ok, dit ziet er wel tof uit. Ik houd wel van een goeie sci-fi looter-shooter, maar dat is ook gelijk het genre waar ik in het verleden al meerdere malen m'n klauwen aan verbrand heb. Gelukkig had de game laatst nog een bèta waarmee we de game konden uittesten. Ik dook dus de wereld van The First Descendant in om te zien of ik m'n vingers straks weer ga branden, of deze keer wel een goede sci-fi looter shooter RPG in handen zal krijgen.

The First Descendant preview2

Bad guy Karel

The First Descendant is zo op het eerste oog een mix is tussen Warframe en Destiny 2. De game speelt zich af op het fictieve continent Ingris. Dit continent wordt al jaren geterroriseerd door de Vulgus. Onder de leiding van hun nieuwe leider, Karel (ja, zo heet hij echt), is de Vulgus een grotere dreiging dan ooit. De mensheid heeft ontdekt dat er mensen zijn die een speciaal iets in hun DNA hebben waardoor ze speciale krachten bezitten. Deze mensen worden uitgerust met de nieuwste technologische snufjes en Descendants genoemd. Deze bovennatuurlijke menselijke wapens zijn de sleutel tot het verslaan van de Vulgus en het redden van de mensheid.

Het verhaal van The First Descendant is dus een beetje je standaard sci-fi online RPG verhaal waarbij je één van de vele speciale mensen bent die is uitverkoren om de mensheid te redden van de big bad guys. Niets bijzonders dus. Op zich niet zo heel erg, het verhaal wordt namelijk wel op een toffe manier verteld. Middels rijkelijk geanimeerde cutscenes en ingesproken stemmen die zowel in een Engelstalige als Koreaanse voice-over beschikbaar zijn.

The First Descendant preview1

Number goes up

Qua gameplay moet ik zeggen dat The First Descendant lijkt op Warframe, maar dan minder goed. Elke Descendant heeft een aantal verschillende unieke speciale vaardigheden die de Descendants in een bepaalde rol in het team duwen. Zo heb je bijvoorbeeld een Descendant die muurtjes kan plaatsen om zichzelf en zijn teamgenoten te beschermen, of een Descendant die ijs gebruikt om haar vijanden schade toe te brengen en te vertragen. De verschillende Descendants kun je vrijspelen door de juiste materialen te verzamelen tijdens missies. De missies start je vanaf een centrale hub vanwaar je naar de verschillende missie locaties kunt lopen. De missies hebben helaas niet heel veel variatie en zijn een beetje standaard: roei alle vijanden uit, bescherm dit, of gebruik dit speciale voorwerp hier. Ook zijn de Descendants ook niet heel bijzonder qua vaardigheden die ze hebben. Ik vind de kits niet echt uniek.

Verder speelt The First Descendant een beetje als je standaard looter-shooter. Je kunt een loadout samenstellen van maximaal drie vuurwapens. Er zijn verschillende soorten wapens, zoals SMG's, shotguns, snipers, pistols en meer. De gunplay lijkt best wel prima te zijn. Elk soort wapen voelt uniek aan en richten en schieten verloopt soepel. Alle vijanden laten loot vallen wanneer je ze verslaat. Het is hier, zoals in elke looter-shooter, de bedoeling dat je dus nieuwe en betere gear verzamelt. Uiteindelijk gaat het erom dat je een hogere DPS-score weet te behalen dan het vorige wapen. Het "number goes up-"principe gaat dus ook hier op. Je kunt wel verschillende mods verzamelen waar je zowel je wapens als je Descendant mee kunt aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld meer HP aan je Descendant toekennen of meer vuurkracht aan je wapens.

Naast het schieten, speelt beweging ook een grote rol in The First Descendant. Zo kun je springen en een double jump uitvoeren, maar je hebt ook een grappling hook waarmee je grotere hoogten kunt bereiken, of een grotere afstand in een keer kunt afleggen. Dit zou op het eerste gezicht best wel leuk kunnen zijn en voor gevarieerde gameplay kunnen zorgen, zoals de parkour-elementen in Warframe, maar dat is helaas niet het geval. De grappling hook is nou eenmaal niet zo snel en de afstand die je ermee kunt overbruggen is niet enorm groot. Hier ligt het potentieel voor hele snelle actie met een grote verticaliteit, maar dat laat helaas nog wat te wensen over. Jammer, want dat zou de gameplay wel naar een wat hoger niveau kunnen tillen.

The First Descendant preview

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

The First Descendant heeft zeker potentieel, maar schiet op meerdere fronten tekort. Het verhaal is voorspelbaar en volgt de bekende sci-fi looter-shooter formule zonder veel vernieuwing, hoewel de cutscenes en voice-acting kwalitatief goed zijn. Qua gameplay doet het denken aan Warframe, maar dan minder verfijnd. De missies missen variatie en de unieke vaardigheden van de Descendants voelen niet echt bijzonder aan. De gunplay is soepel en het "number goes up"-principe werkt zoals je zou verwachten, maar echt opwindend wordt het niet. De grappling hook voegt wat mobiliteit toe, maar benut niet het volledige potentieel voor snelle, verticale actie. Al met al is The First Descendant een aardige poging in het genre, maar het blijft helaas wat achter bij zijn inspiratiebronnen. Het enige wat de game wellicht nog kan redden, is de endgame. Daarvoor zullen we even moeten wachten tot de volledige release later dit jaar.

Packshot The First Descendant

Nexon

NEXON Korea Corporation.