Preview: The Plucky Squire - Is niet weg te leggen

-

Afgelopen gamescom viel ik pardoes met mijn neus in de boter. Cosmocover en Devolver waren namelijk zo vriendelijk om mij uit te nodigen voor een hands off demo preview sessie van The Plucky Squire. The Plucky Squire wist met de aankondigingstrailer direct mijn aandacht te trekken. Een onervaren held, een mengelmoes van gameplay elementen en een unieke artstyle die switcht tussen 2D en 3D? Sign me up! Een trailer en gameplay kunnen echter sterk van elkaar variëren, maar tijdens mijn previewsessie met The Plucky Squire kan ik vermelden dat het helemaal goed gaat komen met de game. Nog niet bekend met de aankomende titel van All Possible Futures? Zet dan even een lekker kopje thee en leg je boek maar weg, want dit is de The Plucky Squire preview!

The Plucky Squire Preview1

Bevalt het einde niet, herschrijf het dan gewoon!

Niets gaat boven een goed boek. Tenminste, dat is wat ik altijd dacht, maar in The Plucky Squire worden boeken en games netjes met elkaar verweven. In het verhaal nemen we de rol van Jot aan, deze held speelt de hoofdrol in zijn eigen boek waarin hij de strijd aan gaat met slechterik Humgrump. Ieder keer weet Jot aan het eind van het verhaal het slechte te overwinnen, maar Humgrump krijgt plots een geniale ingeving waardoor hij in staat is om het verhaal dat altijd op rails verliep te herschrijven door het boek in te ruilen voor de echte wereld. Nu Jot’s wereld in gevaar komt, dient de held niet alleen in het boek Humgrump te verslaan, maar ook daarbuiten.

Het gros van het The Plucky Squire-avontuur vindt plaats in het boek zelf. Middels een top down view kijk je direct op de pagina waarop zich allerhande monsters, onze held en zijn gezelschap bevinden. Vanuit dit perspectief zwaai je met je zwaard om vijanden te verslaan, maar dien je ook puzzels op te lossen alvorens je naar de volgende pagina’s kunt. Aangezien we ons in een boek bevinden, kunnen we veel met taal spelen. Geschreven tekst kan aangepast worden door een simpel woord weg te slaan en deze te vervangen voor een ander. Zo maak je van een “kleine waterlelie” bijvoorbeeld juist een “gigantische waterlelie” of maak je van “een gesloten deur” “een open deur”. Woorden kunnen fout neergelegd worden, maar het heeft altijd een effect. Zo kan je de kleine, toekijkende kikker bijvoorbeeld gigantisch maken, het doet niets qua gameplay, maar het is wel grappig om te zien.

Verwacht echter geen hersenkrakers. Het avontuur moet namelijk leuk blijven voor het hele gezin. The Plucky Squire is gericht op het jongere publiek (denk aan een jaar op twaalf), maar is daarnaast ook interessant voor de ouderen onder ons dankzij zijn aparte personages, leuke woordspelingen en grappige manier van storytelling. Zo kent de game een wijze, doch vage, tovenaar in vorm van Moonbeard en is het eclectische gezelschap zich naarmate het verhaal vordert steeds meer bewust van het feit dat ze eigenlijk helemaal niet echt zijn. Super meta, dude.

The Plucky Squire Preview2

Manusje van alles

Gedurende de hands off demo preview van The Plucky Squire grapte de developer al gekscherend dat deze game van alles wat moest bevatten. Daar is geen woord aan gelogen, The Plucky Squire schiet namelijk alle kanten op qua gameplay. Zoals vermeld speelt het verhaal zich af in een platgeslagen boek. Jot is echter in staat om uit het boek te treden. Wanneer je dat doet, transformeert de game in een 3D-platformer. Waar alles in het boek een prachtige handgetekende artstyle kent, is de “echte wereld” rommelig en rauw. Het verhaal verplaatst zich naar het bureau waar het boek op ligt en ook hier komen we de welbekende monsters en puzzels tegen. Ieder tripje naar de echte wereld is anders, aangezien het echte leven gewoon doorgaat. Dat betekent dat er nieuwe spullen op het bureau verschijnen of dat juist bepaalde spullen worden opgeruimd. De twee werelden wisselen elkaar naadloos af en kennen beide hun eigen gameplay en puzzelelementen. Daarnaast zit The Plucky Squire boordevol met een soort minigames, die telkens weer de gameplay compleet op de schop gooien. In ongeveer 45 minuten tijd heb ik welgeteld zes verschillende type games voorbij zien komen.

Naast een 2D- en 3D-game, is The Plucky Squire bijvoorbeeld ook een Pokémon-achtige RPG. Om het verhaal voort te zetten dien je namelijk insecten te verjagen uit de woning van een stamleider. Daar heb je echter een boog voor nodig en die boog zit niet in het boek. Kortom, we springen uit het boek naar de 3D-omgeving en stuiten op een look-a-like van een Magic the Gathering kaart. Deze kaart illustreert een elf met een boog en dus springen we in de kaart om de boog te bemachtigen. De elf staat echter niet zomaar de boog af en dus starten we een turn-based-RPG gevecht om de boog te bemachtigen. Eenmaal in het bezit van de boog, springen we weer in het boek en eindigen we in een soort lightgun segment waarin we de insecten dienen neer te schieten. Zie je? Van alles wat! En het vreemde is dat het allemaal werkt ook nog. De pacing ligt hoog, het verhaal is grappig, de personages zijn goed geschreven en de uniciteit is er zonder twijfel. Daarbij is de artstyle ook nog eens supertof in elkaar gezet. Het boek bevat alle handgetekende imperfecties die je in een echt kinderboek ook verwacht. De echte wereld is juist wat realistischer met zijn koffiekringen, verfspatten en vernis van het hout. Erg tof gedaan!

The Plucky Squire Preview 1
The Plucky Squire Preview 2
The Plucky Squire Preview 3
The Plucky Squire Preview 4
The Plucky Squire Preview 5

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Het moge inmiddels wel duidelijk zijn, ik ben erg enthousiast geworden over The Plucky Squire. Ook tijdens het schrijven van deze Plucky Squire preview komen die enthousiaste gevoelens weer helemaal bovendrijven. De game is doordrenkt met feel good-vibes, de switch tussen 2D en 3D is uitstekend gedaan en de puzzels hebben gewoon een hoog fun gehalte. In slechts een krap uurtje tijd heb ik een breed scala aan gameplayelementen voorbij zien komen en de een doet eigenlijk niet onder voor de ander. Tijdens mijn gesprek met het team achter de game is vermeld dat het geen bijzonder lang avontuur gaat worden, maar eigenlijk is dat ook helemaal niet erg. The Plucky Squire is volledig gericht op de hele familie en ik kan dan eigenlijk ook niet wachten om deze samen met de vrouw en zoon te spelen.

The Plucky Squire kent nog geen exacte releasedatum, maar komt te verschijnen in 2024 voor Nintendo Switch, pc, PlayStation 5 en Xbox Series. Zoek je naar meer puzzelgekte? Check dan hier onze The Talos Principle 2 preview!

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Packshot The Plucky Squire

All Possible Futures