The Wandering Village

  • Ontwikkelaar Stray Fawn Studio
  • Eerste releasedatum 14 september 2022
  • Platformen Pc , Xbox One
  • Genre Simulatie , Strategie , Indie
  • Gameliner score -

Preview: The Wandering Village - Is een unieke game

Wat ben ik Valve dankbaar dat ze regelmatig een Steam Next Festival organiseren, zodat ik gratis aan de slag kan met een aantal demo’s. Toen ik erachter kwam dat er voor The Wandering Village ook een demo beschikbaar was, was ik sneller dan het licht met installeren. Enkele secondes later kon ik met de game aan de slag en was de avond opeens al om. The Wandering Village wist mijn aandacht al te grijpen met de eerste trailer en dat komt door de vele unieke elementen die aanwezig zijn. Het survival city-builder genre wordt namelijk weer even op de kop gezet.

onbekend

Een bewegende wereld

Nadat er verschillende giftige planten zich weten te verspreiden over het land, vluchten veel mensen weg van het gevaar. Op een dag stuit een groepje 'overleveraars' op een Onbu, een eeuwenoud wezen dat onder de grond slaapt. Door de vergiftiging van de aarde is hij wakker geworden en besluit de groep om zijn rug als toevluchtsoord te gebruiken. Samen moeten jullie zien te overleven in de wereld en aan jou de taak om het nieuwe dorp te bouwen. Ik speel ontzettend veel survival city-builders, maar een soortgelijk verhaal gekoppeld aan de gameplay heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik kan dus gerust zeggen dat The Wandering Village een uniek concept heeft.

Visueel gezien is de game ook echt een pareltje. Veel van de wereld is handgetekend en door de schaduwen en het kleurgebruik wordt er de illusie van 3D-gebouwen opgewekt. Dit viel vooral op doordat één van de gebouwen nog niet was ingekleurd. In een demo kan alles gebeuren dus laten we dat maar direct weer vergeten. De Onbu zelf is wel degelijk 3D en heeft ook verschillende animaties. Wanneer hij moe is en zin heeft om te slapen, begint hij eerst te gapen, voordat hij zich lekker opkrult. Dit zorgt ervoor dat je een sterkere connectie opbouwt met de Onbu dan met de bewoners van je eigen dorp.

onbekend

Samen leven of samen sterven

Dat je een dorp moet stichten op de rug van een beest brengt natuurlijk een aantal beperkingen met zich mee. Er is geen oneindige voorraad aan bomen, stenen en ruimte. Wanneer je de game opstart, wordt de rug van de Onbu willekeurig gegenereerd. Dit heeft vooral invloed op de hoeveelheid aarde en gras die er te vinden zijn. In het begin ben je voornamelijk bezig met het zorgen voor voedsel, water en huizen, maar moet je er later ook voor zorgen dat de Onbu in leven blijft. Onderweg zijn er wel plekken waar hij kan eten, maar die zijn erg schaars. Het begin van de game is niet eenvoudig, omdat je veel gebouwen eerst moet vrijspelen. Kleine fouten aan het begin kunnen er dan ook voor zorgen dat je later in de problemen komt. En dat is nu net de charme van dit genre.

Op een gegeven moment kun je de Hornblower bouwen, dit gebouw zorgt ervoor dat je richting kunt geven aan de Onbu. Hij wandelt namelijk doodleuk een kant op, maar hierdoor ben je afhankelijk van zijn richtingsgevoel. Met de Hornblower kun je de Onbu netjes commanderen om een andere afslag te nemen. Het beest heeft echter wel een eigen wil en luistert daardoor niet altijd naar de commando’s. De omgevingen spelen een grote rol in The Wandering Village, omdat je in de woestijn geen water uit de lucht kunt halen, terwijl kou er weer voor zorgt dat de bieten niet kunnen groeien. Met weinig informatie moet je beslissen welke kant je op loopt, want je weet nooit wat je een paar meter verderop tegenkomt. Over de map zijn ook belangrijke locaties verspreid waar je verkenners naar toe kunt sturen om grondstoffen te verzamelen.

Het overleven wordt extra bemoeilijkt door de giftige planten die ervoor hebben gezorgd dat de groep hun thuisland moest verlaten. De planten groeien op willekeurige plekken in de wereld en daar moet de Onbu vervolgens wel doorheen wandelen. In eerste instantie dacht ik dat dit niet zo dramatisch zou zijn, maar wanneer er eenmaal een plant op de rug van de Onbu begint te groeien, kom je er niet meer van af. Er is een speciaal gebouw dat de planten verbandt en ook werklozen kunnen de planten verwijderen, maar het verspreidt zich veel te snel. De mensen worden er ook nog eens ziek van, waardoor je dokters nodig hebt. Het blijkt dat de ontwikkelaars niet helemaal tevreden zijn met de verspreidingssnelheid, waardoor de moeilijkheidsgraad alleen zo hoog ligt in de demo. Dit is dan ook het enige minpunt van de game, want de demo van The Wandering Village zit verder goed in elkaar en het smaakt naar mee.

onbekend

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Toen ik de game voor het eerst opstartte, had ik totaal niet in de gaten dat er zoveel te regelen valt. In eerste instantie dacht ik dat je alleen moest zorgen voor de dorpelingen op de rug van de Onbu, maar je moet hem ook nog eens in leven houden. Dit maakt het een stuk lastiger, want je bent afhankelijk van de routes die hij in het begin van de game neemt. Trial-and-error hoort echter bij een survival city-builder, waardoor The Wandering Village zeker past bij het genre. Het zorgt er uiteindelijk voor dat je strategisch aan de slag gaat met het vrijspelen van nieuwe gebouwen en de map nauw in de gaten houdt. Omdat de rug van de Onbu beperkte ruimte biedt, vraag ik mij wel af wat de toekomst te bieden heeft. Ik zie mijzelf echt wel uren in de game stoppen, maar zonder decoraties en entertainment gebouwen houdt het op een gegeven moment op. Ik hoop dan ook dat er meerdere mappen, uitdagingen of gamemodi worden geïntroduceerd voor de release van de game of desnoods erna. De game is namelijk te uniek om na een aantal sessies al in de backlog te belanden.

BRON The Wandering Village demo

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?