The Wandering Village

  • Ontwikkelaar Stray Fawn Studio
  • Eerste releasedatum 14 september 2022
  • Platformen Pc , Xbox One
  • Genre Simulatie , Strategie , Indie
  • Gameliner score -

Guide: The Wandering Village Beginnerstips - Een goed begin is het halve werk

De indie-game The Wandering Village is uitgekomen in Early Access, waardoor het voor iedereen mogelijk is om mee te reizen op de Onbu. In mijn preview van The Wandering Village kun je lezen wat de game uniek maakt en hoe enthousiast ik ben over de game. Mocht je nu hetzelfde idee hebben over deze City survival-builder, maar niet zeker zijn over je overlevingskansen dan hoef je niet verder te zoeken. In dit artikel schotel ik je een aantal beginnerstips voor, waarmee je eenvoudig de eerste dagen overleeft. Een goed begin is nu eenmaal het halve werk.

The Wandering Village inzoomen

Pauzeer de game

Wanneer je The Wandering Village voor het eerst opstart, ligt de Onbu nog heerlijk te slapen. Al gauw is zijn dutje over, waardoor hij zijn wandeling begint. De eerste tip is dan ook om de game direct op pauze te zetten. Hierdoor kun je rustig bekijken hoe de rug van het beest eruit ziet en waar je de stad precies wilt bouwen. De locatie is belangrijk, want boerderijen kunnen alleen voedsel verbouwen op het gras, terwijl paddenstoelen alleen groeien op de aarde. Daarnaast kunnen de Onbu-gebouwen alleen aan de rand worden gebouwd. De stront van het beest opvangen om daar mest en biogas van te maken, kan nu eenmaal alleen bij het achterwerk van de Onbu.

Een andere reden om de game op pauze te zetten heeft te maken met de verschillende menu’s. Onderin krijg je een balk te zien met daarin de verschillende gebouwen die geplaatst kunnen worden. Op deze plek kun je ook de gebouwen weer vernietigen en kun je de opdracht geven om grondstoffen te verzamelen. Linksbovenin is dan weer te zien hoeveel je van elke grondstof hebt. Gedurende de game ga je echter merken dat dit niet heel accuraat is. Alleen de grondstoffen in het warenhuis en de opslag worden geteld. Heeft de boerderij dus twintig emmers water opgeslagen dan zie je dit niet terug in deze balk. De rechterkant van het scherm is het drukst. Bij het eerste tekentje kun je zien hoever je onderzoekers zijn met hun onderzoek naar nieuwe gebouwen en gewassen. Het tweede tekentje toont de hoeveelheid voedsel, terwijl het gezichtje aangeeft hoe blij je bevolking is. Hierbij krijg je ook te zien of iedereen een dak boven zijn hoofd heeft, de voedselkwaliteit goed is en hoeveel general workers je hebt. De icoontjes daaronder hebben te maken met de wereld. Denk daarbij aan de temperatuur, de luchtvochtigheid en de hoeveelheid giftige stoffen in de lucht en op de grond. Het is dus handig om overal even op te klikken en vertrouwd te raken met alle icoontjes.

The Wandering Village Dag 80

De eerste gebouwen en vooruit denken

De rug van de Onbu staat vol met bomen, stekels en rotsblokken. En daar komt jouw stad ook nog eens bij. Het belangrijkste in The Wandering Village is dat je vooruit denkt, maar tegelijkertijd ook niet teveel hooi op je vork neemt. Het beste is dan ook om te beginnen met een verzamelaarshut. De werkers verzamelen bessen die gegeten kunnen worden. Je hebt hier geen water voor nodig en later kun je de bessen verwerken in muesli. Andere belangrijke gebouwen zijn de Air Well en de Watertank. Eén Watertank is in het begin echt wel genoeg, maar twee Air Wells zijn nodig. Dit is namelijk de eenvoudigste manier om water te verzamelen. Dat water ga je nodig hebben voor de volgende twee gebouwen. Door een Herbalist te bouwen gaan de werkers aan de slag met het planten van kruiden die de dokter nodig heeft om vergiftigde bewoners te genezen. Je hebt dit pas later in de game nodig, maar het is handig om dan alvast een voorraad van zestig kruiden te hebben. Je hebt namelijk geen idee, wanneer de giftige planten verschijnen. Daarnaast kun je met een druk op de knop de hoeveelheid werkers in een gebouw aanpassen en het gebouw deactiveren. Het tweede gebouw dat water nodig heeft, is de boerderij. In het begin kun je alleen bieten kweken, maar de bevolking wordt hier wel blij van. Vooral als je ze gebruikt om er soep van te maken.

Dan zijn de Hornblower en de Scavengershut nog twee gebouwen die je zo snel mogelijk moet neerzetten. Met de Hornblower kun je bepalen waar de Onbu heengaat, als hij besluit om te luisteren. Met de Scavengershut kun je dan weer verkenners op pad sturen om grondstoffen te verzamelen. Op deze manier hou je de rug van het beest intact in tijden van nood. De bevolking wil ook graag een dak boven hun hoofd dus ondertussen ben je al bezig met het bouwen van een aantal tenten. Om vooruit te blijven plannen is het onderzoekscentrum het laatste gebouw dat je in de beginfase moet neerzetten. De twee onderzoekers geven je toegang tot het uitgebreide onderzoek menu. Op deze manier krijg je toegang tot nieuwe gebouwen, gewassen en commando’s voor de Onbu. Net zoals bij de verkenners laat je de onderzoekers gewoon continue werken. De verkenners zijn belangrijk voor de onderzoekers, omdat je kennis nodig hebt die alleen te vinden is bij de verloren altaren. Na deze fase kun je je bezighouden met de rest van de gebouwen. Denk hierbij aan de opslag voor voedsel, de keuken en alvast een Mycologist om paddenstoelen te kweken voor de Onbu.

The Wandering Village Onderzoeken

De relatie met de Onbu

Het is natuurlijk een goed teken dat de Onbu je toelaat op zijn rug, maar die relatie moet je wel behouden en verbeteren. Aan de rechterkant van het scherm is een portret van het beest te zien met daarbij drie icoontjes. Je kunt hier dan ook eenvoudig zien hoeveel honger hij heeft, hoe moe hij is en hoe de algemene gezondheid is. In het begin van de game heb je hier nog geen invloed op en bepaalt Onbu zelf wanneer hij slaapt, welke route hij neemt en of hij eet op de specifieke plekken. Met de Hornblower kun je wel proberen om de route van Onbu te bepalen, maar krijg je vaak het bericht dat hij de commando’s niet vertrouwd. Het is dan ook belangrijk om niet de stenen stekels van de rug te verwijderen, want dit draagt niet bij aan het vertrouwen. Met behulp van de Onbu-keuken en katapult kun je voedsel maken en naar het beest gooien.

Een stukje later in de game krijg je toegang tot de Onbu-dokter, waardoor je hem kunt behandelen met medicijnen en hem kunt aaien. Dit zijn allemaal manieren om het vertrouwen van de Onbu te krijgen, zodat hij de commando’s opvolgt. Besluit je echter om de Blood Extractor neer te zitten en bloed uit het hart van de Onbu te verzamelen, zodat je de bewoners vlees kunt voorschotelen. Dan gaat het vertrouwen weer achteruit. Wanneer er op de map geen voedsel of slaapplekken te vinden zijn, moet je dit oplossen door commando's te geven. Het moment dat de Onbu sterft door vergiftiging of honger eindigt de game. Het doel is namelijk om zowel de mensen als het beest in leven te houden.

The Wandering Village Onbu

Het verkennen van de map

De map van The Wandering Village toont aan waar de Onbu loopt. Hij is dan ook het schattige houten beestje dat op de weg loopt. Wat opvalt aan de map, is dat het ontzettend kleurrijk is en dit heeft te maken met de verschillende biomen. Geel betekent dat je door de woestijn loopt, terwijl roze kenmerkend is voor de bergen. Waarom is dit belangrijk? Ten eerste heeft het klimaat invloed op de gewassen. Zeg de bieten maar vaarwel bij hitte, en de maïs en tomaten groeien niet in een koud klimaat. Daarnaast speelt de luchtvochtigheid een grote rol. In de woestijn werken de Air Wells namelijk niet en dit is de makkelijkste manier om water te verkrijgen. Ze vereisen namelijk geen werkers. In de woestijn ben je afhankelijk van de oases en van een boerderij die focust op cactussen. In het oerwoud is de luchtvochtigheid zodanig hoog dat je Air Wells juist op honderdvijftig procent werken. Op dat moment moet je misschien extra Watertanks neerzetten om al het water op te slaan. Het kan zomaar gebeuren dat je na het oerwoud weer een tijdje in de woestijn terechtkomt. Vooruit plannen en onderzoeken helpt je om met deze situaties om te gaan, maar snel reageren is net zo belangrijk.

De map heeft nog een belangrijke functie. Ten eerste kun je hier zien waar de Onbu kan eten en slapen. Daarnaast toont het bepaalde gebeurtenissen. Zandstormen, bliksem, maar ook nomaden die op je pad komen worden getoond. De populatie van je dorp wordt alleen groter als je deze nomaden accepteert. Ook hierbij geldt dat je met deze informatie weer de juiste beslissingen moet nemen. Het belangrijkste zijn echter de specifieke locaties op de map. Als het goed is, heb je al snel de Scavengers Hut gebouwd, waardoor je een groep verkenners de map op kunt sturen. Bij bossen halen ze paddenstoelen en hout, terwijl een dorp juist voedsel of mensen oplevert. In de woestijn kom je voornamelijk zandheuvels en rotsen tegen waar je zand en stenen vandaan haalt. De rug van de Onbu is nu eenmaal niet oneindig, waardoor je niet alle bomen en rotsblokken kunt verwijderen. Niemand houdt je tegen, maar het beste is om dit voor noodgevallen te bewaren en zuinig te zijn. De map biedt dus uitkomst. Nu alleen hopen dat de Onbu je commando’s volgt, maar reageren op onverwachte gebeurtenissen is nu eenmaal onderdeel van The Wandering Village.

The Wandering Village de Map

Met deze kennis ben je helemaal klaar om The Wandering Village op te starten en direct goed te beginnen. De eerste veertig dagen zul je dan ook met gemak overleven. Daarna blijft de gameplay van The Wandering Village hetzelfde, maar wordt het wel steeds lastiger. Hou je koppie er dus bij en reageer zo snel mogelijk op de onverwachte gebeurtenissen die plaatsvinden. En vergeet daarbij niet dat de Onbu je grote vriend is.

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?