Preview: The Witcher 3: Wild Hunt

Geplaatst: 26 april 2013 12:00

Dat de Witcher-serie en de Elder Scrolls-saga veel met elkaar gemeen hebben was al langer duidelijk. Ze spelen zich allebei in een fantasy-setting af en in beide speel je een held die het op moet nemen tegen allerlei vijanden, grote monsters inbegrepen. Nu hebben de makers van de Witcher-serie, het Poolse CD Project RED, een claim gemaakt: The Witcher 3: Wild Hunt zou groter, mooier en gaver worden dan The Elder Scrolls V: Skyrim. Nou was ik benieuwd hoe ze dat van plan zijn.

De Wondere Wereld van Geralt de Monsterslachter
Hetzij je onder een steen hebt geleefd weet je dat de Witcher-serie om Geralt draait. Geralt heeft speciale eigenschappen en een gave voor magie en het bovennatuurlijke. Met zijn speciale zwaarden is hij de meeste monsters makkelijk de baas. Net als voorgaande delen speelt The Wutcher 3: Wild Hunt zich af in een middeleeuwse wereld gebaseerd op Oost-Europese mythologie. In dit derde en laatste deel van de verhaallijn rond Geralt maken ze een grote sprong ten opzichte van de voorgaande delen: Ze stappen over van een area-based wereld, waar je telkens in een afgebakend gebied op avontuur gaat, naar een compleet open wereld. Geralt zal lange reizen moeten maken in deze nieuwe wijde wereld. Hiervoor krijgt hij onder andere paarden en boten tot zijn beschikking, waardoor het wijdse gevoel alleen maar groter zal worden zonder dat je eeuwen moet lopen.

Onderweg naar een of ander kasteel in de verte?

Nieuwe Engine om Geralt aan te drijven
CD Project RED heeft voor deze game een nieuwe engine ontwikkeld die de game naar nieuwe grafische hoogtes moet gaan katapulteren. CD Project RED gebruikt zelf de woorden cinematisch en realistisch, met net-echte gezichten en bewegingen. Deze nieuwe engine, luisterend naar de naam REDengine 3, is de opvolger van de REDengine 2. Deze zorgde al voor prachtig mooie bewegende plaatjes in The Witcher 2: Assassins of Kings, en de nieuwe engine zou het mogelijk maken om de game nog mooier te maken én in een open wereld te laten plaatsvinden. De makers willen echt Skyrim af gaan troeven, dus een vergelijking is op zijn plaats.

Boven een taverne in The Witcher 3: Wild Hunt, onder een taverne in The Elder Scrolls V: Skyrim

Verwachting
The Witcher 3: Wild Hunt lijkt alles in zich te hebben om een hit te kunnen worden. Grafisch lijkt alles in orde te gaan komen en de gameplay wordt losgelaten op een grote open wereld met, volgens de ontwikkelaars, 100+ uren gameplay(!)*. Dat is best wel een mooie belofte! Maar met wat ik ervan heb gezien en op ervaring met de voorgaande Witcher delen bouwend heb ik er vertrouwen in dat het ze gaat lukken. Ik ben benieuwd!

The Witcher 3: Wild Hunt moet in 2014 gaan verschijnen op pc en PS4.

* Justin moet hem dus niet gaan reviewen. Die staat er namelijk op om een game van A tot Z uit te spelen met alles erop en eraan. Dan zien we die review pas een maand na release!

Packshot World Championship Sports