Preview: Thymesia - Bloodborne meets Sekiro?

Geplaatst: 8 mei 2022 12:00
Aangepast: 8 mei 2022 18:07

Soulslike-games zijn enorm hot dit jaar. Dat is natuurlijk mede te danken aan Elden Ring, die een enorme kanshebber voor GOTY is. Aan de ene kant zou je dus denken dat het uitbrengen van een Soulslike een slimme zet is. Er is namelijk een grote kans dat je game een groot publiek kan bereiken. Aan de andere kant heb je natuurlijk ook te maken met concurrentie waar je u tegen zegt. Alleen al de games van FromSoftware zijn grootheden waar je niet zomaar tegenop bokst. OverBorder Studio gaat het toch proberen met Thymesia. Ik speelde de demo om te zien of deze nieuwe Soulslike-game kan tippen aan haar inspiratiebronnen.

Thymesia preview2

Ziet eruit als Bloodborne

Thymesia is een actie-RPG met Soulslike-elementen. Je volgt het verhaal van Corvus, een plague doctor-achtig personage dat de wereld moet ontdoen van een plaag die haar inwoners verandert in monsters. Corvus heeft een zwaard waarmee hij combo's van lichte aanvallen kan maken. Daarnaast heeft hij ook een enorme klauw die hij kan gebruiken om zware aanvallen mee te doen. Wanneer je een zware aanval ingedrukt houdt, dan is het ook mogelijk om het wapen van je vijand te stelen. Dit wapen kun je vervolgens eenmalig gebruiken. In de demo krijg je een stukje van een level te zien. Hier vecht je tegen een aantal verschillende soorten vijanden, een sub-baas en een eindbaas.

Wanneer je Thymesia voor het eerst opstart, dan kun je gelijk zien dat OverBorder Studio voor haar debuutgame het een en ander heeft afgekeken bij FromSoftware. De game heeft een beetje een duistere, gotische stijl en doet qua sfeer denken aan Bloodborne. De game ziet er grafisch goed uit en heeft een grauw kleurenpalet. Wel valt op dat je, veelal tijdens combat, veel visuele effecten ziet en dat motion blur ook flink aanwezig is. Deze visuele effecten zijn niet per se storend en de motion blur is gelukkig ook gewoon uit te zetten.

Thymesia preview1

Speelt als Sekiro

Qua gameplay heeft OverBorder ook heel wat afgekeken van FromSoftware. Zo heeft de game Memories die je verliest als je doodgaat en opnieuw moet zien op te pakken voordat je nogmaals het loodje legt, omdat je ze anders kwijtraakt. Dit is natuurlijk het equivalent van de Souls. Daarnaast kun je in de wereld Beacons activeren, die hetzelfde werken als de Bonfires. De game kent echter geen Stamina-meter. Handig, voor als je niet zo goed bent in dodgen. Je kunt dan gewoon je panic roll spammen en er dus nog mee wegkomen ook.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want Thymesia draait natuurlijk vooral om de offensieve kant van combat. Zoals ik eerder al had beschreven, kan Corvus een combinatie van lichte en zware aanvallen doen. In Thymesia hebben vijanden eigenlijk twee levensbalken. De witte levensbalk is de balk die je leeg moet maken om een vijand in de dazed-stand te krijgen, waarna je hem kunt executeren. Wanneer je een lichte aanval doet, wordt een stukje van deze witte balk groen. Dit noemen ze Wounded. Het groene gedeelte van de balk regenereert na een tijdje en wordt na een tijdje weer wit als je de vijand geen schade toebrengt. Een zware aanval haalt een stuk van de groene balk volledig weg. Door een combinatie van lichte en zware aanvallen te doen en constant je vijand onder druk te zetten, kun je hem dus dazed krijgen en neerhalen. Denk hierbij aan het breken van Posture in Sekiro: Shadows Die Twice. Daarnaast zit er natuurlijk een dodge-manoeuvre in waarmee je de aanvallen van je vijanden kunt ontwijken. Dit werkt wel een beetje sloom, daar Corvus niet direct reageert op je input en de dodge-afstand niet heel groot is. Daarnaast is er ook een parry-mechanisme dat in Thymesia Deflect wordt genoemd. Wanneer je een perfecte Deflect uitvoert, gaat er een stuk van de witte levensbalk van je vijand af en wordt hij tijdelijk verlamd. De timing om een Deflect uit te voeren is echter niet altijd even duidelijk, dus hier moet je wel veel mee oefenen. Tot slot is er ook nog een Feather-vaardigheid. Sommige vijanden kunnen een sterke aanval uitvoeren die je met een Deflect niet kunt tegenhouden. Dit wordt aangegeven met een groene boog van de vijand naar jou toe. Wanneer je dit ziet, kun je een veer naar de vijand gooien om de aanval te stoppen. Ook hierbij is de timing soms erg ongemakkelijk en word je soms al geraakt nog voordat je kunt zien dat er een groene boog op je scherm staat.

Thymesia preview

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Thymesia is een Soulslike-game in een wereld die al een heleboel steengoede Soulslikes kent. De demo kun je in zo'n tien minuten uitspelen waarbij je de absolute basis van de game te zien krijgt. Als je het menu opent, zie je namelijk dat er nog meer vaardigheden zijn en een upgrade-systeem. Wat dit in de complete release uiteindelijk toe gaat voegen, is momenteel nog niet bekend. In het algemeen lijkt Thymesia een vermakelijke Soulslike, maar er moet hier en daar nog wel aan gesleuteld worden. Zo voelt het dodgen te traag aan en zijn de timings voor Deflect en Feather erg lastig in te schatten. Het ontbreken van een Stamina-meter en de implementatie van het Wound-systeem met de twee levensbalken zorgen ervoor dat Thymesia niet per definitie een Dark Souls-kloon is. Ik ben in ieder geval reuze benieuwd naar wat de volledige game allemaal toe gaat voegen. Ik wil namelijk de andere vaardigheden en wapens wel zien. Ik hoop wel dat OverBorder wat kan gaan doen aan de combat. Die mag namelijk wel wat vloeiender.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Thymesia

-

Team17