Preview: Zelf bouwen in Skylanders Imaginators

Geplaatst: 21 augustus 2016 10:00
Aangepast: 20 mei 2018 14:39

Sinds 2011 zijn de Skylanders een waar fenomeen. De grappige fysieke figuurtjes die je in-game kunt gebruiken met behulp van een launchpad doen het allesbehalve slecht. Helaas zit er niet altijd een figuurtje bij dat precies voldoet aan jouw verwachtingen of eruit ziet zoals je wil. Activision heeft hier een oplossing voor gevonden: Skylanders Imaginators. In dit spel kan je je eigen Skylander aanmaken en hem of haar compleet opbouwen naar jouw eigen wensen.

Doctor Kaos is weer bezig

Doctor Kaos is een schurk van epische proporties. Dit keer heeft hij een oeroude magie ontdekt waarmee hij de Skylands wil gaan overheersen. Deze magie heet breinmagie en is de bron van alles dat leeft in de Skylands. Doctor Kaos gebruikt het natuurlijk niet voor het goede, maar maakt er een leger van Doomlanders mee. Zij brengen een pad van verwoesting aan in de Skylands en het is aan jou en je Skylanders om ze te stoppen. Dit keer hoef je je echter niet te houden aan slechts de Skylander-figuurtjes uit de winkel.

Je kunt, om Doctor Kaos tegen te werken, je eigen Skylander bouwen precies zoals je hem wil hebben. Dit doe je met behulp van Creation Crystals. Een Creation Crystal is gelinkt met één van de tien elementen die je in de Skylands kunt gebruiken. Bijvoorbeeld: je kunt een Dark Creation Crystal of een Fire Creation Crystal kiezen om te gebruiken. Maar daar houdt het niet bij op. Er is nog veel meer om te kiezen voor je Skylander.

Custom Skylander

Skylanders Imaginators is compatible met alle figuurtjes die zijn uitgebracht gedurende eerdere uitgaves van Skylanders. Je hoeft dus in principe geen nieuwe figuurtjes te kopen, maar er komen er wel weer een paar nieuwe bij. De Sensei-line up komt naar de Skylands. Deze figuurtjes leren je eigen Skylander nieuwe aanvallen als ze van dezelfde klasse zijn, maken het mogelijk om een hoger niveau te bereiken en zijn zelf supersterk. Er is ook een schurken line-up met bijvoorbeeld Doctor Kaos (Ja, je kunt ook met hem spelen), Golden Queen, Bad Juju en acht anderen. Er is ook nog een line-up met helden, zoals: Crash Bandicoot, Flarewolf, Ember, Aurora en nog meer.

Nadat je een Creation Crystal hebt uitgekozen, zet je het kristal op je portal. Dan krijg je de keuze uit tien Battleclasses. Deze gaan van Swashbuckler tot Brawler, en Sorcerer tot Ninja. Pas wel op, want de battleclass staat vast wanneer je eenmaal gekozen hebt. Die kan je daarna niet meer veranderen en het element en battleclass staan gegrift in het kristal. Wat je wel kunt blijven veranderen is het uiterlijk en de skills van je Skylander. Ik voorzie mensen die vele uren alleen maar bezig zijn met het customiseren van de Skylander en er uiteindelijk weinig mee spelen. Dat is jammer want het spel is eigenlijk wel grappig.

Ikzelf heb mijn eigen custom Skylander gemaakt tijdens de demo die ik heb gespeeld hier op gamescom. Na een beetje pielen kwam ik tot een Boogschutter met het Undead-element. Ik zei al dat het me niet zou verbazen als mensen bij het customiseren bleven haken, ik deed dat namelijk ook. De gameplay is niet ingewikkeld en dankzij het variëren van mijn aanvallen ging ik rap door het level heen. Ik heb het einde van de demo niet gehaald, want ik had teveel tijd besteed aan het maken van mijn Skylander. Volgende keer beter.

Je eigen karakter aanmaken is natuurlijk niet vernieuwd en is bij een groot deel van de beschikbare games een standaard geworden. Maar in Skylanders is het toch een welkome toevoeging aan de gameplay. In plaats van te vertrouwen op de voorgemaakte figuurtjes, kan je nu eens een keer met iets nieuws aan de slag. Misschien wil je wel een combinatie die jij nog ooit eerder hebt gezien. Skylanders Imaginators is een kinderlijk spel met toch wel een beetje een strategisch tintje. Welke Creation Crystal maakt de gaafste Skylander die je aan je vrienden kunt laten zien?

Skylanders Imaginators komt uit op 14 oktober op de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Skylanders Imaginators

Skylanders

Activision Blizzard